20: Malam

897 88 0
                                    

Hey guys, chapter ni agak pendek and what not, haritu cakap nak sambung balik after 2 weeks or so, ni dah terlebih ni. Dekat sebulan. Gomennasai. Caught up with real life. First week tu busy sebab raya kan. Pastu ada masalah keluarga sikit seminggu tu. Pastu hilang mood seminggu. Lepas hilang mood, terus dilanda kenduri yg family anjurkan. Busy nak mampos. And last week lepak-lepak. Melukis sesedap rasa. Minggu ni rasa dah ada mood balik dah. Nak sambung sikit-sikit.

And masa aku tulis benda ni, aku taktahu berapa chapter aku nak update sekali gus. But for sure, double update. Kalau ada rezeki korang, triple or double double update, in one go.

That's all.

"Congratulations, on finishing this project." Dato' M memberi kata penutupan. Post Mortem telah diakhirkan oleh Skye tadi, sebelum Dato' M potong line. "Currently, there's no team project, yet. So, you may take it easy for a few days before continuing your other works." Umum Dato' M. "That's all from me. Assalamualaikum."

"Waalaikumsalam." Adam, Leyla, Aiman, Red, Mar san Hubaish menjawab serentak.

"Wuhuu!" Leyla mengangkat tangan ke atas dan bersorak sebaik sahaja Dato' M keluar dari meeting room tu. "Habis dah."

Dan yang lain akhirnya menhembuskan nafas lega. Semuanya sudah selesai.

"Boleh balik dah." Skye bersuara dan tidak menunggu lama sebelum dia keluar dari meeting room tu dan menuju ke meja dia sendiri. Preparing untuk balik rumah.

Red hanya memandang pemergian Skye itu, tidak ada apa-apa yang hendak dikatakan memandangkan persoalan dia dah terjawab.

"Red, malam ni kitorang ingat nak lepak karok, nak join?" Ajak Aiman tiba-tiba.

"Alang-alang tu boleh discuss pasal next video." Adam pulak menyokong, berdiri di sisi Aiman yang tinggi lagi dari diri dia. "Kau nak join kan?"

"Malam ni?" Red hidupkan telefon pintarnya. "Jap check schedule." Jadual hari ini diperiksa dan Red sudah dapat jawapannya. "Malam ni takleh ah, ada hal. Malam esok sampai malam ahad aku free."

"Ye ke? Tak pe la, lain kali je la." Aiman kedengaran agak kecewa, baru je nak cuba try test Red dengan skil lakonan dia.

"Sorry." Red tersenyum bersalah.




"AMYYYY! I'M HOME!" Skye melaung gembira, tool bag di letak ke mechanism di tepi pintu sebaik sahaja dia melangkah masuk ke dalam rumah. Pintu ditutul dengan kaki sahaja, auto-lock.

Tiada jawapan. Skye mengangkat keningnya, pelik. Tak pernah Amy tak menjawab panggilan dia. Satu bait kerisauan mula muncul.

"Amy?" Skye melangkah ke depan, berwaspada.

"Skye!" Amy memeluk Skye dari belakang.

Macam nak luruh jantung Skye bila diterpa dan disergah tiba-tiba dari belakang. Oleh Amy.

"I'm worried for a second there." Skye bersuara lembut, membiarkan pelukan Amy di badannya.

"Aww, so sweet." Amy bersuara manja.

Haih, menyampah pulak rasa. Ringan je kaki ni nak pijak muka someone yang namanya rhyme dengan Bumi.

Haa, eloklah, bumi dipijak kan?

"Oh ya, Skye, don't forget, you have a meet up with Stephan tonight." Amy meingatkan Skye. Pelukan dilepaskan.

"What? Why?" Skye mempertikaikan oral notes yang diberi Amy itu.

"It's his birthday." Amy menambah. "His birthday party. He invited you two months ago and you accepted it."

Skye memuncungkan mulutnya. Protes. "Taknak pergi."

"Now now, we don't go back on our words, do we?" Amy tidak bersetuju, dia tidak menggalakkan Skye untuk memungkiri janji.

"We don't." Skye beralah. "And remind me who Stephan even is?"

"There's two reasons why." Amy angkat dua jari. "First, he was your crush." Priorities.

Tangan ke bahu, mata jeling keatas.

"WAS." Skye menekankan perkataan past tense 'was' itu dan menjeling ke atas.

"And, he is the only one who helped you make your 3D-printed arms," Amy mengeluarkan solid reasoning. Yang akan ditambah dengan solid seasoning.

Eh?

"For free." Tambah Amy.

"Fineeeeeeeeee." Skye membiarkan satu perkataan itu meleret sampai 10 harakat, akur dengan kehendak Amy itu.


AT this point, mesti korang ingat Red akan jumpa ngan Skye masa kat parti Stephan kan? Well guess, what? Keep on dreaming, muahahahhaha. #dreamCrusher

"SO, Amy, how much alcohol can I consume before I blacked out, drunk, emotionally unstable and physically dangerous." Skye menyoal sambil dia semburkan hair spray ke rambut dia yang telah dikerintingkan tadi.

Physically dangerous.

"The answer to all those questions is," Ketika Amy bercakap, Skye pandang pantulan Amy di cermin yang sama yang dia gunakan, merenung dalam. Kerana Skye tak suka tengok pantulan Amy di cermin atau di mana-mana permukaan sekali pun.

Apa sahaja yang dikatakan Amy terus melayang melepasi kepala Skye kerana Skye ralit merenung pantulan Amy itu. Bila Amy muncul, yang lagi satu pun akan muncul somewhere dalam cermin tu, kecuali di muka Amy.

"Even better, dont take any." Amy mengakhirkan pesanannya, merenung pantulan Skye di cermin itu.

Skye tersedar dari dibawa arus fikiran sendiri apabila pandangannya bertembung dengan pandangan Amy. "That's not.... a lot." Skye pura-pura mengeluh, konon mendengar. Kononnya 'baru ingat nak teguk air kencing syaitonnnnn itu sepuasnya selepas sober sepanjang kerja amal ni'.

"Bear with it." Amy membalas.

Skye hanya akur.

Kenapa dia minum arak? And how come dia minum arak, is the question right? Jawapan dia, Skye adalah seorang atheist, agnostic atheist yang bermaksud Skye percaya akan kewujudan Tuhan tapi tidak mempercayai atau menganuti mana-mana agama. Why? Sebab dia dilahirkan di dalam keluarga beragama Kristian dan sejak hampir 2 dekad yang lalu, dia dah keluar dari agama Kristian dan tidak menganuti mana-mana agama.

Which allows Skye untuk buat apa sahaja yang dia nak, tanpa batas agama.

PROSTHETIC [HIATUS]Where stories live. Discover now