Babak 27 : Penjelajahan Zaman Jura-Kapur II

73 11 0
                                    

SELAMAT DATANG KE ZAMAN JURA-KAPUR

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

SELAMAT DATANG KE ZAMAN JURA-KAPUR

Ia bukanlah sesuatu penjelajahan yang biasa-biasa. Ianya sebuah perjalanan ke satu zaman yang terlalu asing untuk kita. Suatu zaman yang mencorakkan perjalanan sebuah masa depan negara bangsa yang berakar daripada sumber buminya. Satu zaman yang didiami oleh satu spesies yang amat berlainan daripada kita. Perjalanan inilah yang menentukan samada misi kita untuk menyelamatkan sebanyak mungkin masyarakat Malaysia dikala dunia sedang menghadapi krisis kemanusian paling mencabar pada pertengahan abad ke-22 ini.

***

"Asyfan, kita kat mana sekarang?" Kyra Umiara bersuara, berbisik memecah kesunyian.

Tumbuh-tumbuhan paku pakis termasuklah spesies Gleichenoides gagaunensis merimbun-rimbun menutupi seakan-akan laluan kecil kawasan berhutan itu.

"Gleichenoides gagaunensis, salah satu spesies paku pakis yang pengkaji temui fosil dia kat Gunung Gagau, Terengganu berpuluh-puluh tahun lalu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Gleichenoides gagaunensis, salah satu spesies paku pakis yang pengkaji temui fosil dia kat Gunung Gagau, Terengganu berpuluh-puluh tahun lalu." kata Dr. Asyfan Haziq sambil memetik tumbuhan berkenaan dan menyimpannya didalam sebuah buku catatan.

"Maknanya, kita kat kawasan Gunung Gagau, Terengganu ke?" sahut Aidlee Anas dari belakang sambil menebas tumbuhan-tumbuhan bagi membuat laluan selain menanda pokok-pokok yang ada dengan penyembur cat berwarna merah untuk menandakan jalan pulang nanti.

Muka Kyra Umaira menjadi pucat lesi. Takut gamaknya apabila membayangkan kehadiran dinasour-dinasour di zaman itu. Membayangkan sahajapun sudah mengerikan, apatah lagi berhadapan dengan makhluk kuno itu,

"Tak bermakna macam tu. Tapi kita masih dikawasan semenanjung Malaysia. GPS memang tak oleh guna laa sebab zaman ni mana ada satelit. " Dr. Asyfah Haziq menerangkan dengan panjang lebar.

Selain dapat mengetahui usia sesuatu lapisan batuan yang mempunyai fosil-fosil tumbuhan tertentu, kepentingan tumbuh-tumbuhan purba ini juga adalah kita mampu mengagak spesies-spesies dinasour yang memakan tumbuhan terbabit.

Mereka pun berjalan sehinggalah menemui kawasan lopak kecil seperti tempat babi hutan berkubang.

"Tempat babi hutan berkubang ke ni?" Aidlee Anas cuba meneka. Mana tahu boleh jadi betul.

Penyongsangan : Malapetaka Katastrofa Where stories live. Discover now