Bab 16

13K 347 2
                                    

Adrina menghampiri abahnya.  Dia cuba untuk bercakap dengan abahnya.  Tapi, setiap kali dia cuba, abah akan mengelak darinya.  Kali ni aku akan cuba jugak.
Beg baju diletakkan di ruang tamu.  Dia duduk di hadapan abahnya.  Mintak-mintaklah kali ni abah nak bercakap dengan aku.
“Abah…”
Encik Maamar buat tak peduli dengan Adrina.  Hatinya masih sedih dengan apa yang jadi walaupun dia tahu anaknya tak bersalah.
“Abah!” tak ada respons.
“Abah! Kalau abah tak nak cakap dengan Ina tapi at least pandanglah muka Ina.  Apa? Muka Ina ni jijik sangat kea bah? Apa di mata abah Ina ni bukan lagi suci? Bukan lagi anak abah yang dulu?” hatinya mula sebak.
“Kalau abah rasa, Ina ni bukannya anak abah, tak apa tapi please maafkan Ina dengan apa yang dah jadi! Ina tak kuat abah! Abah ingat Ina nak ke benda-benda ni jadi?” senyap.
“Abah! Tolonglah cakap! Sampai bila nak buat tuli macam ni?!” Adrina mula hilang sabar.
“Amboi! Naikkan suara nampak?! Kau nak abah tampar kau ke?! Tak boleh cakap elok-elok?! Baru tingkatan 5 tapi tinggi suara! Macam ni ke belajar kat sekolah?!” suara Encik Maamar marah.
“Oh…abah sekarang nak marah dekat Ina? Sebab Ina tinggikan suara? Habis tu, kenapa abah buat pekak? Buat bisu dengan Ina?! Kalau abah teringin sangat nak naik tangan dekat Ina, silakan! Ina tak pernah halang! Selama ni Ina pendam je abah! Sebab Ina hormat abah sebagai abah Ina! Abah yang banyak jasa! Tapi, kali ini Ina dah tak tahan! Abah buat bodoh dengan Ina! Alasan apa? Sedih dengan apa yang dah berlaku dekat Ina?!” air matanya laju mengalir di pipi.
“Abah ingat abah sorang je yang nak terasa semua ni?! Habis tu? Ina ni tak ada perasaan?! Ina ni patung?! Abah! Ina tak mintak semua ni jadi abah! Ina tak mintak!!!” ujarnya separuh menjerit.
Kali ini Encik Maamar betul-betul hilang sabar dan menaikkan tangannya ke pipi Adrina.
Puan Salihah yang melihatnya bersama Zarif dan Amalina terkejut apabila Encik Maamar menaikkan tangan ke muka Adrina.
Perit! Itu saja yang Adrina boleh cakap dalam hati.  Sakit dan sengal di pipinya tak mampu tandingi apa yang dia rasa di hati.
“Abah puas dah pukul Ina?! Ini yang abah nakkan?! Abah hipokrit! Fikirkan diri tu je yang merana! Ni! Yang kena paksa kahwin macam mana?!” air mata mengalir lagi.
Now, I know who you are my dad.  You’re not my dad that I always use to know.  You’re change just because that incident late night! Plus, I know I’m not your daughter anymore.  Thank you my dad because slap me.  From that, I know I’m not your daughter’s anymore!”
Air mata diseka pergi.  “Terima kasih abah sebab jaga Ina dari kecik sampai jadi anak kurang ajar hari ni kan? Terima kasih atas segala pengorbanan abah.  Ini janji Ina pada abah.  Hari ni ialah hari terakhir hari Ina jejak kaki di rumah ni.  Lepas ni, Ina takkan jejak lagi kaki ke rumah! I won’t! Sebab apa? Kalau Ina balik, abah akan rasa malu kan? Tak apa! Lepas ni, abah takkan rasa malu dah! Assalamualaikum!”
Adrina mencapai begnya lalu melangkah keluar dari rumah dengan linangan air mata yang mungkin payah nak berhenti.
Puan Salihah yang mendengarnya menangis tak henti.  Amalina mengusap bahu ibunya.  Dia yang mendengar pengakuan adiknya turut terasa sebak.
Zahrif berlari keluar dari rumah mendapatkan Adrina yang mula masukkan beg ke dalam kereta ayahnya.
“Adrina! Kau jangan buat macam ni boleh tak?!” gila ke apa cakap macam tu?
Well, I’m saying the truth and I will not ever come here anymore.  Aku ni kan anak yang sial?!”
“Dia abah kau Adrina! Takkan kau…”
Shut up! Kau tak tahu apa yang aku rasa Zahrif! Aku penat tau tak memendam rasa hati? Kalau betul dia sayangkan aku, dia takkan naik tangan dekat aku.  Abah aku semarah mana pun dia dekat aku dengan kakak aku, dia takkan naikkan tangan.  Tapi, kali ni dia naik tangan.  Dari situ aku tahu yang dia dah tak anggap aku anak dia lagi!” ujar Adrina.  Muktamad.  Jangan ada sapa nak bangkang dia.
Zahrif mengeluh kuat.  Dia ni memang kaki degil dan kaki segala mak bapak cicit batu!
“Abang! Takkan nak duduk diam je?!” Puan Salihah cuba memujuk suaminya.
“Itu pilihan dia.” balas Encik Maamar senang.
“Abang! Dia anak kita! Dan dia jadi macam ni sebab abang! Abang ni terlalu ego dan pentingkan diri sendiri! Saya pun terkilan dengan apa yang jadi malam tu tapi bukanlah sampai tak nak cakap dengan dia! Memang betul cakap Adrina! Abang hipokrit!” Puan Salihah menghamburkan marahnya kepada Encik Maamar.
“Ibu…dahlah tu…” Amalina cuba menyabarkan Puan Salihah.  Puan Salihah segera melarikan diri ke pintu dan mendapatkan Adrina.
“Ina! Ina jangan pergi?”
“Ibu! Ina mintak maaf banyak-banyak.  Tapi, hari ini hari terakhir Ina jejakkan kaki ke sini.  Ina mintak maaf banyak-banyak.  Ina tak boleh hidup dalam suasana yang penuh hipokrit lagi! Assalamualaikum ibu!” Adrina memeluk tubuh ibunya.
Tangisan Puan Salihah makin kuat.  Amalina memeluk adiknya.
“Long…kau tolong jaga ibu eh? Sorry…” Adrina melangkah masuk ke dalam kereta.
“Ina!” panggil Puan Salihah.  Anaknya tak bersalah!
Adrina cuma memerhati dalam kereta apabila kereta bergerak pergi menuju ke rumah Zahrif sehinggalah kelibat ibu dan kakaknya hilang dari pandangan mata.  Dia menoleh ke depan.
Air mata mengalir laju.  Bukan ini yang dia pinta tapi dia harus jugak pilih jalan yang sebegini supaya tiada lagi hipokrit dan berpura-pura dengan aku.
“Kau sure ke ni?” Adrina mengangguk sambil menyeka air matanya.
“Kau kena ingat! Malam ini parents kau kena datang rumah aku.  Walau apa pun masalah kau dengan abah, aku nak kau tetap ada dalam perbincangan nanti.”
“Aku tak nak…”
“Kena Adrina Zahra! Kau kena ada! Kau jangan tunjuk perangai kau depan ayah boleh tak?”
“Kau pun nak marah aku macam abah marah aku?”
Zahrif mengeluh kecil.  “Bukan…”
“Dahlah! Malas aku nak layan kau! Semuanya nak benci aku!” Adrina menoleh ke luar.  Malas nak cakap dengan Zahrif.  Menyakitkan hati.

Sungguh Aku MencintaimuWhere stories live. Discover now