Bab 24

11.5K 293 26
                                    

ENTAH kenapa hati ini tak tenang. Seperti ada sesuatu yang bakal berlaku. Aku cuba membuang sangka buruk. Dari aku nak bergerak dari rumah lagi aku rasa tak sedap hati. Pada mulanya, aku sangka berlaku kemalangan tapi Alhamdulillah, aku selamat sampai ke pejabat. Begitu juga dengan khalish. Umi dan mama juga sudah kuhubungi tadi. Sihat walafiat, Alhamdulillah. Semua orang tuaku sihat. Tapi hati ni tetap tak tenteram. Dah cuba pergi bahagian bumbung. Makan angin. Tetap juga!

Aku menutup mata sambil jari bermain pen warna hitam. Otak dah pasang on untuk serabut.

" Ares! Kau okey ke tak ni?" Suara Safura. Mata kubuka.

" err..aku okey. Kenapa? Macam tak okey ke?" Aku sengaja main tarik tali.

Safura duduk diatas kerusinya lantas memusingkan kearahku.

" betul ke ni? Dari tadi aku tengok kau macam gelisah je. Kejap kau pegang handphone. Kejap kau geleng kepala. Kenapa? Ada masalah ke?" Safura terhidu kelakuanku hari ini.

" aku rasa tak sedap hati" akhirnya aku kongsikan dengan Safura. pen kulepaskan lalu berpaling kearah Safura.

" kenapa pula? Kau dah mengandung erk?"

Ya Allah. Budak ni, ada juga makan kertas karang. Aku dah serabut dia pula tak habis-habis dengan mengandung. Aku tak sedap hati bukan tak sedap badan.

" hisy! Bukanlah" aku segera tegah. Taknak nanti ada yang salah faham.

" alah! Habis tu? Mati-matian aku fikir kau mengandung. Sampai aku siap cari lagi dalam google. Tanda-tanda ibu mengandung" apa yang dikatakan oleh Safura mampu membuat rahang jatuh ke tanah. Sampai aku terfikir, aku ke dia yang dah berkahwin?.

" ei..apalah kau ni?! Aku tak mengandunglah. Aku cuma tak sedap hati je" makin geram aku dengan Safura. Tak faham betul. Mungkin kalau aku benar mengandung, habis satu dunia dia bagi tahu. Kalau boleh, keluarkan kat buletin utama.

" hampalah aku" Safura buat muka sedih. Aku mengeleng kepala. Baru nak tenangkan fikiran, dia pula nak tambah serabut. Macammana aku nak mengandung kalau bilik pun asing. Alahai, Safura. Gamaknya dia dulu dapat anak dari aku. Haha.

" hampa tak hampa. Hati aku ni betul-betul tak tenang. Macam ada something wrong"

" kenapa pula?"

Badan kusandarkan lalu menutup mata dengan lengan. Kenapa? Itulah buat aku macam kucing hilang.

" entahlah. Tak sure kenapa. Hati aku ni, dari aku gerak dari rumah lagi. Rasa macam ada sesuatu buruk yang berlaku" macam nak nangis aku kongsi perasaan dekat Safura. Macam sesak dada dibuatnya.

" dah call khal?"

Aku menjawab soalan Safura dengan anggukkan kepala.

" Umi kau?"

" dah. Mak mentua aku pun dah tapi aku tetap rasa tak tenang" kini aku menegakkan badan. Mataku memandang kearah Safura.

" okey. Macam ni lah. Apa kata kau, minta cuti separuh hari. Kau dah tak sihat ni. Boleh ganggu kerja kau"

Aku menghadam cadangan Safura. Ada benarnya juga. Dari aku mula kerja sampai sekarang. Satu pun tak buat. Pen dan kertas depan mata cuma aku je tak mula lagi.

" jumpa bos. Minta cuti dan tenangkan hati kau" Safura menepuk bahuku. Aku hanya menjawab dengan anggukkan kepala.

AKU duduk sendirian dibangku taman anggerik. Bunga yang warna-warni memberi ketenangan dijiwa. Benar kata Safura. Lapang dan lenggang. Memandangkan bukan waktu lunch. Air pancut aku amati. Sesekali airnya terpercik di muka. Ada juga dibaju selendang warna pink pastle ini.

Kahwin Tanpa CintaWhere stories live. Discover now