Bab 8

15.5K 602 5
                                    

Aku duduk termenung di kerusi batu seorang diri. Ketika ini mereka yang lain mungkin sedang berehat. Tadi Puan Sal ada berjumpa dengan aku. Dia tenangkan aku. Rupanya lelaki tu anak dia... aku rasa bersalah sangat. Memang tak sengaja langsung. 'Ishh... dia nak ke maafkan aku?' bisik hatiku agak risau. Aku terdengar pintu dibuka. Lelaki tu? Mungkin dia dah nak balik agaknya, peluang aku! Tanpa membuang masa, aku pantas mendekati lelaki itu. Dia sedang berjalan terhincut-hincut kearah superbikenya.
"Awak... awak, maafkan saya!" ujarku seraya berjalan disebelahnya. Geli pulak berawak saya dengan mamat ni. Kakinya sudah dibalut bandage. Dia langsung tak perdulikan aku. Wajahnya kelat. Aduss... dia merajuk dengan aku ke?
"Awak, betul. Saya tak sengaja! Maafkan saya boleh?" soalku masih tak putus asa. Dia berhenti dan memandang wajahku lama. Bulu romaku mula berdiri. Dah kenapa pulak dia tengok aku macam tu?
"Aku boleh maafkan kau tapi syaratnya kau kena ikut cakap aku" ujarnya dengan suara mendatar. Matanya masih tidak lepas dari memandang wajah gadis itu. Ada sesuatu yang Tengku Raziq rencanakan. Aku diam sejenak. Dia ni dah kenapa? Perasaan takut, risau dan benci bercampur baur. Tapi... kalau dia tak maafkan aku nanti, Puan Sal potong markah aku pulak. Ishh... problem betul la!
"Baik..." jawabku dengan penuh keterpaksaan. Kalau dia suruh aku buat benda pelik-pelik, aku smackdown kaki dia yang sakit tu. Lelaki itu mengeluarkan Iphone 6 dari poket seluar jeans hitam yang dipakainya. Dia menekan sesuatu.
"Bagi aku nombor fon kau"
"Saya tak ada fon" ujarku selamba. Dulu ada tapi dah jual untuk bayar hutang. Dahi lelaki itu berkerut. Pompuan ni bohong aku ke apa? Zaman teknologi ni pun dia masih tak ada fon? I don't believe it! Dia memikirkan sesuatu.
"Esok kau ikut aku..."
"Eii... memang taklah, nanti Tengku Salina marah saya. Lagipun saya tak pernah keluar dengan lelaki" ujarku memotong percakapannya. Gila ke apa nak ikut-ikut dia pulak, seram aku!
"Kau tak ada pakwe?" soal lelaki itu teruja. Entah kenapa dia teruja, dia tak pasti. Aku menggeleng.
"Kan mama awak buat syarat pertandingan ni single, lagipun saya tak minat la nak bercinta" balasku bersahaja.
"Awak tak tahu ke hadiah untuk pemenang pertandingan bodoh ni?"
"Tahu, dapat duit"
"Lagi?" soal lelaki itu aneh. Minah ni lembab ke apa? Dia tak tahu ke kalau pemenang tempat pertama akan kahwin dengan aku?
"Tu je laa... dapat duit.Ada hadiah yang lain ke?" aku mulai musykil. Ada apa-apa yang aku tak tahu ke?
"Mmm... kalau aku cakap pemenangnya akan dapat berkahwin dengan seseorang, kau nak buat apa?"
Lelaki itu tersenyum simpul. Dahiku berkerut. Tak mungkin!
"Sekarang jugak saya tarik diri, lebih-lebih lagi kalau seseorang tu awak. Betul ke apa yang awak cakap tu?" soalku pantas. Mati terus senyuman lelaki itu. Hinanya aku dimata minah ni, aku rasa aku dah cukup hensem. First time ada perempuan yang tolak aku sementah-mentahnya.
"Aku bohong je, oklah... aku nak balik. Lama-lama lagi hati aku boleh mendidih kat sini. Ingat syarat aku tadi kalau nak aku maafkan kau" ujar lelaki itu dingin sebelum menaiki Suzuki Hayabusa kepunyaannya. Aku mencebik dalam diam.Kenapa hati dia nak mendidih pulak? Aku masih blur-blur alam. Mataku hanya melihat lelaki itu pergi. Aku rasa aku dah jatuh cinta, jatuh cinta dengan Suzuki Hayabusa tu hehe... Dari tingkap di bangunan tingkat 3, ada mata yang memandang gadis itu dengan perasaan penuh benci dan meluat.

(Complete)Perempuan Tu Pilihan Aku Where stories live. Discover now