BAB 11:

15 1 0
                                    

Derapan langkahku perlahan sahaja menapak batu berturap di jalan raya.Tiba-tiba seekor anak kucing datang kepadaku dan menggeselkan kepala dan ekornya di kakiku.Aku tersenyum kecil.Alahai,comelnya!
Aku mendukung anak kucing parsi itu ke gendonganku lalu berjalan ke arah bangku rumahku.Anak kucing parsi siapalah yang sesat ni?Tentu pemiliknya orang-orang kaya memandangkan kucing itu rasanya berharga sangat mahal jika dijual di pasaran.
Bebola mata biru anak kucing itu merenung dalam anak mata coklatku.Aku seperti hendak menangis.Kalaulah kucing ini memahami masalah dan jiwaku,sudah lama aku didik kau seperti kekasih hatiku.
Aku dipaksa untuk menyertai pertandingan pantun peringkat sekolah dalam pusingan 1.Aduh,aku ini lemah orangnya dalam berhadapan situasi berhujah buat kali pertama.Namun menurut Izzah,marilah cari pengalaman.Kalau tidak,sampai bila mahu berkurung dalam kesesatan.Ya,aku akui kebenaran kata-katanya.
Namun bukan senang mahu menjadi pelapis sekolah.Dengan kebetulan pada masa itu,cikgu kimiaku sedang mengajar topik yang sangat penting dan susah.Lalu aku pun ketinggalan.Tinggal yang sangat merugikan.Haih.
Petang itu,sedang kami bertelagah dalam group WhatsApp 'Queen of Pantun' disebabkan ada beberapa rakanku yang ingin menarik diri,ada yang tidak sihat.Manakala aku pula menjadi ketuanya.Aku tertekan.
"Assalamualaikum sayang..."
Suatu sms yang sangat ku rindui.Ya,Luqmanlah.Siapa lagi.Huhu.
"Waalaikumussalam...sayang!Apa khabar?"
"Khabar baik.Sayang tengah buat apa?"
"I tengah gaduh dengan grup pantun I.Stress lah cikgu suruh paksa masuk."
"Sayang masuk pantun?Kalau sayang tak nak,tolaklah.Pentingkan pelajaran dulu.Pantun tu tak bawa ke mana."
Aku buntu.Aduh...masalah lagi.
"Tapi kehendak cikgu."
"Sayang,belajar camne?"
"Hmm...bolehlah."
"Nampak sangat atas pagar.Hmm..."
Aku agak tersentuh juga dengan kata-katanya.Aku sayangkan dia sangat-sangat.Aku tak sanggup menolak kehendaknya.Aku akui kelemahanku.
Hari demi hari,aku belajar berlatih mereka pantun.Pantunku serba serbi tonggang terbalik.Cikgu Noraini banyak kali memarahiku atas kecuaianku dalam pembacaan intonasi bunyi pantun.
Aku memendam.Sementelah pada masa itu,aku juga sedang berasa syak wasangka dengan Luqman.Dia kelihatan seperti agak lain.Lain dari yang ku kenali.Mungkin dia sudah berubah?

"LUPAKAN KENANGAN 2015"Where stories live. Discover now