The Unexpected Life

By raz577_

3.9M 145K 5.4K

[COMPLETED] Luth Zariel dan Arluna Aisyah. Permulaan hidup Arluna membawa dia ke sebuah dunia yang penuh... More

Part 1. Perubahan
Part 2. Hipokrit
Part 3. Lelaki Itu...
Part 4. Permulaan
Part 5. Kawan Sebenar
Part 6. Arman dan Dato' Anas
Part 7. Way To Go... Still Far Away
Part 8. Kahwin?
Part 9. Fasa Baru
Part 10. Life Is Getting Better
Part 11. Sara Si Syaitan
Part 12. My Hero... Thanks!
Part 13. My Sweet Hero
Part 14. Fyuhh
Part 15. Rindu ke?
Part 16. Cemburu? Seriously!
Part 17. Slow Settle Down
Part 18. Siapa?
Part 19. Puan Sri Arisah
Part 20. Come Back Malaysia
Part 21. Nayla
Part 22. Sweet
Part 23. Kerja Baru
Part 25. Dugaan 2.0
Part 26. Dugaan 3.0
Part 27. Que
Part 28. Dugaan 4.0
Part 29. Bad Things Happen
Part 30. Dugaan Masih Ada
Part 31. Bye
Part 32. Hi Que, Bye Zariel
Part 33. Move On
Part 34. Savage
Part 35. Cari
Part 36. Kerjaya Baru
Part 37. Segi Tiga Perjumpaan
Part 38. Tak kenal
Part 39. Luthfia Amisya Binti Luth Zariel
Part 40. Isya Dan Zariel
Part 41. Cuitan
Part 42. Vanilla
Part 43. Kerjaya
Part 44. Come Back
Part 45. Iklan SLR
Part 46. Panas
Part 47. PDA
Part 48. Kisah Luna Dibuka
Part 49. Get Back
Part 50. Get Back Together
Part 51. Home Coming
Part 52. My Flower Boy
Part 53. Sweet Happy Family
Part 54. Sweet 1.0
Part 55. Happy Family 2.0
Part 56. Merajuk
Part 57. New Movie
Part 58. Terlerai
Part 59. Pelik
Part 60. Saya
Part 61. Balasan
Part 62. Dato' Qair
Part 63. Rumah Kayu
Part 64. Pangkin
Part 65. Airis
Part 66. Maaf
Part 67. Surprise!
Part 68. Kelu
Part 69. Drama
Part 70. Cuak
EPILOG
Cicak
Luthfi Zakwan bin Luth Zariel
20 Tahun Kemudian

Part 24. Dugaan 1.0

49.7K 2K 74
By raz577_

Luna berjalan-jalan di sekitar pejabat tanpa tujuan.

Kerja Luna memang agak santai. Ini sebab utama Luna nak kerja ni. Lagipun Zariel yang bagi, mesti senang.

Semua di sini berdisiplin.

'Patut lah SLR maju,' komen Luna kagum. Setiap orang bertungkus lumus menyiapkan tugasan masing-masing. Ada yang membuat perbincangan kecil, mereka produk, dan lain-lain.

Kesimpulannya, semua berdisiplin dan teratur!

Luna tak ada buat apa-apa kerja pun. Sepanjang beberapa jam dia di sini... dia rasa seronok dengan suasana meriah dan penuh kerjasama. Yang Luna tak suka cuma pandangan sesetengah pekerja perempuan yang memandangnya tidak puas hati.

Nak kata dia orang cemburu sebab dari tadi Luna hanya bersiar-siar memerhatikan para pekerja mungkin tak sebab dia orang yang tak ada kerja nak beri Luna buat masa ni. Tapi Luna cuba buat biasa macam yang dia pakar.

Dua jam kemudian...

Masa rehat tiba. Ini ialah masa rehat pertama. Rehat pertama untuk tingkat 1-25. Rehat kedua pula untuk tingkat 26 dan ke atas. Takut cafe penuh kalau serentak.

Siti, seorang gadis yang agak ayu dan sopan mempelawa Luna lunch bersamanya. Luna dengan senang hati menerima. Maybe Siti kesian dengan Luna yang keseorangan sebab pekerja baru.

Luna teruja betul bila ada pekerja lain yang menegurnya. Seronok bila ada orang nak ajak dia makan. Tak lah dia bosan makan seorang diri.

Siti dan Luna melintasi pintu utama tingkat itu untuk ke lif. Tiba-tiba wajah Joey muncul di dalam lif VVIP di sebelah lif pekerja. Joey hanya berwajah cool . Joey hampiri Luna. Siti agak gementar bila berhadapan dengan orang kuat CEO SLR ni. Luna pula mengeluh kecil.

"Lunch?," sapa Joey.

'Lain betul Joey kalau dengan aku sahaja dan depan orang lain. Depan orang dia jadi serius sikit. Like boss like assistant,' fikir Luna tak puas hati. Joey juga tak memanggilnya puan untuk menjaga rahsia perkahwinan bosnya.

"Joey, haah. Kita orang nak pergi lunch lah ni. Kenapa?," tanya Luna.

"Jom ikut saya," arah Joey.

Luna tayang muka kecewa pada Siti. Baru Luna ingat dia nak lunch berdua bagi eratkan silaturahim dengan rakan sekerja. 'Aduh... kena panggil pula,' rungut Luna dalam hati. Luna tahu mesti Zariel panggil. Siti buat isyarat 'tak apa' dengan senyuman kekok.

"Jom," panggil Joey.

Luna masuk ke dalam lif. Dia tiada pilihan. Dia mengikuti Joey dan meninggalkan Siti dengan berat hati. Ini lif VVIP. Hanya beberapa orang yang boleh guna. Lagipun Siti hendak ke tingkat bawah, Luna dan Joey ke atas.

Dalam lif....

Tiada orang lain baru Joey jadi diri dia yang sebenar bila dengan Luna.

"Sorry, puan," ujar Joey sambil tersengih.

"Kena jaga reputasi orang kanan bos. Cara paling mudah adalah dengan nampak serius dan berdedikasi. Lagi satu saya kena berlakon supaya orang tak tahu yang puan isteri bos," terang Joey. Takut pula Luna salah sangka apa-apa.

"Tak apa. Saya fahamlah," balas Luna sambil tersenyum.

Joey sedikit lega. Mereka tiba di tingkat 35. Tingkat yang menempatkan pejabat Zariel. Joey hanya iring Luna kemudian dia terus hilang. Lesap terus mamat Joey tu. Luna ketuk pintu bilik Zariel. Zack yang perasan kehadiran Luna terus memaklumkan kepada Zariel. Zack tahu siapa Luna dan kaitan perempuan cantik itu dengan bos dia yang serius tu.

"Bos, Puan Luna ada di depan pintu," maklum Zack melalui interkom.

Baru Zariel tersedar dengan bunyi ketukan di luar. Fokus sangat dia tadi.

"Suruh dia masuk je terus," arah Zariel.

"Baik, bos,"

Sebaik sahaja itu, Zack panggil Luna.

"Puan, bos suruh masuk je,"

Luna mengangguk dan terus masuk ke dalam.

Zariel memandang kelibat Luna yang berblous pink purple bersama seluar jeans berwarna putih. Cantik. Sesiapa yang pandang Luna mesti akan puji kecantikan Luna dalam hati. Tudung shawl berwarna putih mutiara pula pelengkap pemakaian Luna hari ini. Ringkas tapi comel dan elegan. Kombinasi yang menarik.

Zariel tanpa sedar tersenyum nipis. Luna hanya berdiri di hadapan meja Zariel dengan perasaan geram.

'Boleh dia buat aku tercongok kat sini?,' Luna yang confident pun boleh segan kalau orang pandang dia tanpa henti. Dah lah dia tercongok je macam patung.

"Apa yang bos nak?," tanya Luna.

Zariel mengeleng perlahan. Terus berubah sedikit wajah Zariel bila Luna guna nada formal dengan dia.

"Aku tak suka," tegur Zariel sambil berdehem kecil.

"Huh?," balas Luna.

"Aku tak suka. Jangan jadi formal dengan aku," pesan Zariel.

Zariel rasa macam mereka ni orang asing sangat kalau Luna tayang profesional.

'Seriously? Nak bergurau kecil macam tu pun tak boleh? Lagipun aku pekerja dia kan. Sekarang ni bukan di rumah,' fikir Luna. Tetapi dia hanya akur dan semat dalam ingatan pesanan itu.

"Okay. Kenapa suruh Joey panggil saya? Saya baru ingat nak lunch dengan kawan office," kata Luna sedikit terkilan.

"Saja. Sebab rindu," balas Zariel bersahaja sebelum kembali fokus pada kertas yang bertimbun di atas mejanya. Mujur tak terlalu berselerak di depan Luna. Nasib baik masa dia serabut belum tiba.

Luna cuba beriak biasa. Mana tahu Zariel saja nak tengok reaksi dia. Luna sedikit tergaman tadi sebenarnya.

"Like seriously? Masa yang sepatutnya saya guna untuk lunch, awak nak saya berdiri depan awak while awak hanya sambung kerja awak?," soal Luna dengan nada tak percaya. Dia cuba untuk hilangkan getaran di dada bila Zariel ungkap rindu.

Zariel hanya diam umpama tak dengar apa-apa. Saja nak mengusik Luna. Luna mendengus lembut sebelum pusing menuju pintu keluar. Cepat-cepat Zariel melarang.

"Okay okay. Just kidding! Merajuk ke, honey-sugar-butterscooth-sweetie-pai-cutie
cupcake?," usik Zariel.

Luna menahan senyuman yang hendak melebar. Kalah dengan usikan Zariel. Zariel panggil Luna. Luna menurut. Dia menghampiri Zariel dengan senyuman manja. Dengan bersahaja, Luna duduk di atas riba Zariel. Tangan Zariel terus merangkul pinggang Luna. Luna melingkarkan tangannya di leher Zariel. Mereka hanya bertatapan begitu tanpa buat apa-apa. Lama juga keadaan mereka macam tu.

"I miss you," luah Luna perlahan dengan jujur.

Luna benamkan muka di dada Zariel. Entah kenapa lepas cakap macam tu dia rasa malu nak pandang muka Zariel. Zariel tersenyum. Senyuman yang orang lain tak pernah nampak. Senyuman manis yang sangat kacak. Wajah Luna diangkat dan ditatap dengan pandangan lembut.

Luna terpanar. Senyuman Zariel buat dia tiba-tiba rasa mabuk. Handsome-nya Zariel bila dia senyum macam ni. Tanpa dapat ditahan Luna dekatkan wajah mereka. Bibir yang mengukir senyuman manis tu dipandang hangat. Jari Luna sentuh bibir Zariel.

"Merahnya," komen Luna dengan lirikan nakal.

Zariel menelan liur. Terasa gugup. Kemudian... Zariel mengumpul semula kekuatan. Senyuman Zariel dah berubah jadi penuh makna.

"Try seducing me?," tanya Zariel perlahan.

Luna tersenyum mendengar nada menggoda Zariel.

"Saya rasa saya dah ja--,"

Bicara Luna terhenti tatkala pintu dibuka tanpa salam. Hampir sahaja Luna terluah perasaan dia. Pandangan pasangan ini terus tertumpu di muka pintu.

Nayla sedikit tergamam melihat kedudukan intim Zariel dan Luna. Kalau silap tafsir mereka kelihatan seperti sedang berciuman. Wajah Luna dan Zariel sangat dekat. Pucuk hidung mereka hampir menyentuh satu sama lain.

"Opss... sorry," ujar Nayla tanpa rasa bersalah. Dia tersenyum kambing.

Luna baru tersedar yang kedudukan dia dengan Zariel sangat rapat. Terus dia bangun dari riba Zariel. Luna rasa nak menjerit malu sebelum menampar Nayla yang tak tahu malu kacau masa dia nak bersweet dengan Zariel.

Wajah Zariel juga mula tegang. Apatah lagi yang ganggu mereka itu Nayla. Nayla dengan tak malunya tutup pintu dan masuk ke dalam dengan langkah catwalk bersahajanya.

"Ganggu kau orang eh? Sorry. PA you tak ada kat luar so I masuk je lah," terang Nayla sambil cuba berlakon macam serba salah.

Luna hanya mampu mencebik tanpa sesiapa nampak dengan lakonan Nayla. Dia dapat bezakan lakonan atau tak. Luna tahulah sebab dia pernah mendalami seni lakonan.

'Benci! Benci! Benci! Dasar pelakon,' Luna geram tetapi dia tetap tampal senyuman hambar.

'Tak guna punya perempuan! Zariel tak pernah layan aku macam tu walaupun waktu kita orang bercinta dulu. Aku pegang dia pun dia tak nak. Dia nak sentuh aku? Memang tak lah! Tapi dengan kau? Siap bersentuhan macam tadi. Ah! Tak guna. Bencinya kau dengan kau perampas!,' sumpah Nayla bengang dalam hati.

"Apa yang kau nak?," soal Zariel dengan nada yang sedaya upaya ditahan agar tak kedengaran bengang.

Nayla tersenyum.

"I nak ambil barang tertinggal. Tadi waktu I datang I rasa ada benda yang I tertinggal," jawab Nayla.

Dalam diam, Luna tahu Nayla nak psiko dia supaya cemburu. Luna tak hairan langsung. Kalau Luna psiko Nayla tanpa belas mahu meraung. Luna lagi hebat bab-bab macam ni.

"Barang apa?," tanya Zariel.

Nayla terdiam. Tak tahu nak jawab apa. Dia pakai main cakap je tadi. Tak fikir panjang pun.

"Erm... Who is this? Is this your wife? Sebagai kawan, you tak nak kenalkan dia pada I ke?," tanya Nayla dengan nada terasa hati.

Luna tergelak jahat dalam hati. 'Tukar topik nampak. 'Kawan? So foolish,' kutuk Luna. Zariel bangun daripada duduk. Tangan Luna digenggam erat.

"Nayla, this is my wife. Arluna. Luna, this is Nayla,"

Luna dan Nayla berjabat tangan sambil tersenyum mesra. Dua-dua ada bakat berlakon. Hebat betul!

"Love meeting you," ujar Luna dengan nada meleret. Senyuman habis bergula.

"Nice to meet you," balas Nayla pula.

"I'm your husband best friend," kata Nayla tiba-tiba.

Saja nak naikkan curiga Luna. Padahal Luna tak rasa apa-apa.

'Fine. You wanna play this game with me? Game on,'

"Oh... Kau orang mesti rapat kan?," soal Luna dengan riak polos.

Nayla agak kecewa dengan reaksi Luna yang tak nampak cemburu. Tapi Nayla pujuk hati dia cuba fikir kemungkinan yang Luna cemburu tapi tak tunjuk.

"Jangan jealous tau. Kita orang kawan je," pujuk Nayla bersungguh.

"Eh. I tak kisah langsung, Nayla. I faham sangat," balas Luna sambil tersenyum lembut. Memegang watak isteri terpaling memahami.

'Damn you girl!,' Nayla jadi makin bengang. Nayla langsung tak berpuas hati dengan reaksi Luna.

'Mustahil perempuan ni bodoh sangat tak sedar yang aku nak laki dia!,' fikir Nayla dengan rasa geram.













Continue Reading

You'll Also Like

45.5K 4.3K 18
Sukar perjalanan hidup Hannah Lea apabila bapanya seorang banduan akhir telah kembali ke rahmatullah. Agak perit untuk menelan semua kutukan yang rat...
1.8M 94.2K 64
@Married Mr. Nerdy @RomanticGenre @ChocoLyn @2019 @Ke-10 Bercinta dengan orang lain, berkahwin pula dengan orang lain?!! Itulah orang katakan takdir...
178K 11.8K 15
Qaib Naufal, bukanlah seorang lelaki yang tahu untuk mencairkan hati wanita kecuali mummynya. Dia yang bakal menjadi seorang doktor pakar bedah adala...
352K 15.5K 47
| 1ST NOVEL BY AINA Status : Complete Start : 3 Disember 2018 Finished : 31 Oktober 2019 Genre : Romance °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° Pemergian Pua...