الحلقة ٢٦ ( الجزء الاول )

200K 5.2K 163
                                    

العاصفة (٢)
الحلقة ٢٦( الجزء الاول )
بقلم : الشيماء محمد
#شيموووو

أمل مع كريم بيحاول يعلمها العوم بس هي متعلقة في رقبته ومش عايزة تديله فرصة يتنفس حتى .. لحد ما هو شالها وقعدها على حرف البلكونة بتاعتهم اللي منها للمياه وبصلها : كده مش هتتعلمي أبدا
أمل كشرت : مش عايزة أتعلم اوك .. أصلا المفروض أتعلم وأنا واقفة على أرض مش بيني وبين الأرض يجي عشرين متر .
كريم أخد نفس طويل : صدقيني المياه بتشيلك وبترفعك بس أنتي اديها فرصة يا أمل ! حاولي يا حبيبي .. بطلي الخوف ده ! وبعدين عايز أعوم معاكي ونغطس مع بعض .. في عالم كامل فايتك تحت يا أمل !
أمل بتذمر قامت دخلت لجوا : مش عايزة .
نفخ بضيق وطلع من المياه وراها كانت لبست البرنس وهو وقف قدامها : وبعدين ؟
أمل بصتله بهدوء: يا كريم مش لازم أنا أتعلم .. انزل أنت !
كريم شدها عليه بحب : أنزل أعمل ايه لو مش معاكي ! يعني ايه لازمته !
أمل دورت وشها بضيق: وأنا مش قادرة بخاف من المياه ! أعمل ايه ؟
كريم بصلها بحنان : تخافي ليه وأنتي معايا ؟! مش أنا أمانك يا أمل ؟! خلي عندك ثقة فيا .
أمل بصتله بصدق : أنا كلي ثقة فيك
كريم باستغراب : امال فين الثقة دي واحنا في المياه ؟ محسساني إني هسيبك تغرقي لو سيبتي رقبتي للحظة ! أنتي مكلبشة في رقبتي يا أمل أنتي خايفة تسيبي رقبتي للحظة لتغرقي .. لو في ثقة زي ما بتقولي كنتي هتسيبي نفسك وأنتي كلك ثقة إني لا يمكن أسيبك تغرقي !
أمل بعناد : أنا واثقة فيك بس مش واثقة في المياه اوك ؟ ينفع بقى تنهي الحوار ده ؟ مش عايزة أتعلم عوم أنا حرة احترم ده .. ينفع بقى تسيبني في حالي دلوقتي ؟
كريم وقف قدامها شوية وبعدها سابها وخرج نط في المياه بدون ما ينطق .. هي راقبته بيبعد عنها كتير وقعدت على طرف البلكونة تراقبه بيبعد لقته وصل لليخت بتاعهم اللي جم فيه وطلعه واستغربت هو ليه راحه ! طيب ليه ما راحش عن طريق الجسر اللي بيوصل له ؟
فضلت تراقبه مستغربة وبعدها اترعبت لما شافته بيتحرك بيه ! وقفت ونادت عليه بس صوت اليخت العالي منع صوتها يوصله وراقبته بيبعد عنها وهي مصدومة .. ازاي كريم يسيبها في مكان زي ده لوحدها ويمشي بالشكل ده !
دخلت جوا وقفلت البلكونة عليها وقعدت مرعوبة مكانها .. بيت صغير وسط المياه من كل اتجاه ! ازاي ممكن تفضل في مكان زي ده ! نفترض إن كريم ما رجعش تموت هنا ! لا كريم لا يمكن يسيبها بس نفترض هو جراله حاجة ! اتضايقت لتفكيرها لأنه لو جراله حاجة أصلا هي ساعتها مش عايزة تعيش من غيره ! نفترض وقعت في المياه وغرقت ! لا هي مش هتروح ناحية المياه ! طيب لو المكان اتحرق وولع ! مش هتولع نار ! طيب حصل ماس أو شرز ! ايه كمية الأفكار السوداوية دي ؟ بس برضه ليه سابها كده ومشي ! وراح فين ! لازم تشغل وقتها مش معقولة لو مشي ساعة مش هتعرف تقعد من غيره !
قامت أخدت شاور ولبست وقعدت منتظراه بس عدت ساعة واتنين وهو مجاش !
فات ٣ ساعات كاملين وهي لوحدها مش عارفة تعمل ايه ! أفكارها بتودي وتجيب والرعب مسيطر عليها .. معقول يزعل منها يسيبها كده ! طيب هيسيبها اد ايه ! طيب هي عملت ايه يزعله أصلا ؟

العاصفةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن