[17]

1.1K 128 16
                                    

i knew it from the start
that you are the breath
to my suffocating heart


•••


"Wow, sedapnya Zahra masak!" Papa buat muka teruja. Sampai matanya terpejam saat mulut mengunyah nasi goreng yang aku masak itu.

Daddy di sebelah tergelak kecil. Dia juga mengangguk. "Now daddy tahu dah yang Ad tak akan mati kelaparan." Usik daddy.

Adrian tersengih. Nasi goreng disuap ke dalam mulut. Dia ni kalau depan daddy dan papa memang macam orang bisu. Tak ada benda penting, haram dia nak cakap.

Tapi lain pulak dengan aku-

"Memanglah tak mati kelaparan, tapi kalau buat hal..." mata dijegilkan pada Adrian di sebelah. "Zahra sumbat sampai perut dia meletup!" Ha kebabom tak ayat aku. Lain dari lain tahu tak ugutan aku.

Tergelak papa dan daddy mendengar ugutan aku. "Nasib you lah, Ad."

Aku tersengih tidak bersalah. Tangan kiri aku naik memeluk bahu Adrian selamba. "Tapi sebab Adrian ni baik, dan Zahra sayang-"

Adrian yang tersedak itu memotong kata aku. Dia mengusap usap dadanya sementara laju tangan aku mencapai air kosong. Papa dan daddy hanya memandang Adrian hairan.

Air kosong di dalam gelas diteguknya rakus.

"What's wrong, Ad?" Papa terus menyoal tanpa bagi amaran. Pelik agaknya anak dia tiba - tiba tersedak masa aku tengah cakap ayat yang gempaknya tahap KLCC pun tak dapat nak kalahkan.

Eh, wow.

Adrian menggeleng perlahan. "Nothing... just." sepasang matanya memandang aku tajam. "Heart attack."

HAHAHHA. Giliran aku pula tersembur nasi goreng di dalam mulut. Papa dan daddy sudah tercengang melihat telatah kami berdua.

Laju tangan aku mencapai tisu dan lap sisa nasi goreng yang terkena tudung aku. Sengihan tidak bersalah aku tayangkan. "Sorry sorry. Zahra pun ada heart attack jugak."

Daddy menggelengkan kepalanya. "Haih, now I know why Adrian choose you, Zahra."

Dahi aku berkerut. Aku pandang daddy lama. "Kenapa daddy? Sebab Zahra comel sangat eh?" Aku menduga laju. Tangan menongkat dagu. Pinggan awal - awal aku dah letak ke tepi.

Adrian tergelak kecil melihat aku. Dia dan papa berbalas pandang sebelum mereka juga menggeleng melihat sikap selamba aku. "Zahra zahra."

Daddy menepuk dahinya. "Nope."

Aku memuncungkan bibir. Pipi dikembungkan, "pastu mesti sebab Zahra ni gojes macam ratu cantik kan?" Entahlah sebenarnya aku pun tak tahu siapa juara ratu cantik. Aku main tembak je mana yang boleh.

"Bukanlah!" Kali ini Adrian bersuara. Mungkin dia geram dengan aku yang suka masuk bakul angkat sendiri tapi bakul akhirnya tak bergerak langsung ni.

Pergh perumpamaan aku pun nampak macam hebat aje gaes.

Tangan Adrian letak atas kepala kerusi yang aku duduk. Bibirnya tersenyum melihat telatah aku yang sentiasa memeriahkan suasana.

Daddy mendekatkan mukanya ke tengah meja. Wajah aku dipandang tajam. "Sebab..."

Aku juga mendekatkan wajah pada tengah meja. Muka daddy dipandang dengan penuh debaran. "Sebab?"

Pap!

"Auch! Sakitlah daddy ni apa cederakan Zahra!" Tangan aku laju menggosok dahi yang dilastik dengan getah oleh daddy. Hampeh punya bapa mertua aku yang gay. Dalam banyak - banyak dahi, kenapa dahi aku yang flawless jugak yang kena lastik?

Kita Berdua✔️Where stories live. Discover now