44. ASAP MERAH JAMBU

1.3K 138 2
                                    

Kesan retakan sebesar biji kacang direnung sambil mengigit bibir. Jarinya menyentuh lubang hitam. Ia bunyi seperti cermin yang diketuk. Dia berdiam diri, memikirkan rencana yang patut dibuat.

Setelah puas kaki bersaiz kecil ini berjalan jauh menjelajahi gua kristal bersama beberapa ekor naga, akhirnya dia sampai ke situ. Perjalanan yang memakan masa dan sungguh memenatkan. Sekarang ini otaknya perlu diperah mengingati cara untuk dia pecahkan lapisan yang menghalang perhubungan di antara dunia luar.

"Silvanna? Ada masalah ke?" Light tampil ke depan dan berdiri di sebelah.

Kepala yang tidak gatal digaru perlahan sambil menyengih. "Ah ... aku lupa caranya ... hahahaha."

"Lupa? Kita dah penat jalan jauh sampai ke sini dan kau lupa? Silvanna jangan main-main! " Drycon mendengus sambil berpaling menghadap lubang kecil seperti biji kacang. Apa punya penjagalah boleh lupa-lupa, sepatutnya kena ingat perkara yang penting macam ni.

"Whoa ... janganlah marah! Aku tak nak bantu kalau macam ni! " Silvanna menghentak kaki. Bibir memuncung sedepa.

"Hey Drycon ... Jagalah sikit mulut kau." tegur Light sambil ekornya menampar punggung Drycon.

"Maaf ...."

Pipi Silvanna mengembung. Dia mendengus perlahan. Sebuah buku tiba-tiba muncul lalu jatuh terhempas ke tanah.

"Nak aku sumbat buku ni dalam mulut kau? Kau pernah rasa makan buku?" soalnya dengan nada yang menakutkan. Laju Drycon mengeleng.

Teranguk-anguk kepala tatkala helaian yang dibuka itu terimbas dengan sekali pandang. Hebat! Walaupun badan seperti kanak-kanak tetapi Silvanna bijak dalam segala benda. Jadi tidak mustahil kalau dia dipilih menjadi penjaga.

"Okay macam ni aku kena berjumpa dengan mereka sementara itu kamu semua kena pecahkan dinding itu secara bersama-sama, tak kira macam mana sekalipun. Yang paling penting jangan sesekali berhenti faham?" terangnya.

"Sekarang aku kena pergi berjumpa dengan mereka." sambungnya lagi. Kulit buku tertutup dengan sendiri tanpa disentuh dan hilang sekelip mata.

Dia berdiri seraya mengibas-gibas gaun putih. Gelagatnya dilihat oleh semua mata yang ada di situ.

"Kami hanya perlu pecahkan dinding tu saja kan?" Goerth bersuara.

"Iya! Pastikan secara serentak dan jangan berhenti. Baiklah ... aku nak pergi ni."

ALICE merenung Irene sambil bercekak pinggang, mereka berdiri menghadap. Mata bertentang. Suasana begitu tegang sambil diperhatikan mereka yang lain. Bau-bau pertelingkahan mula terasa.

"Irene ...." sebut Alice dengan nada perlahan.

"Kau ...."

"Apa?"

Tangan bercahaya biru sebelum berteriak mengeluarkan pedang ais! Alice melompat ke belakang.

"Apa ni Irene?" Alice mengelap peluh pada dahi.

Langkah dibuka sambil menyeret pedang ais meninggalkan kesan ais. Irene tidak menjawab pertanyaan Alice malah wajah Alice dipandang dengan begitu serius! Pedang ais dilibas naik ke atas. Duri ais mencanak naik, Alice mengundur lagi ke belakang tetapi dia dikejar.

"Oi! Irene hentikan! Kau dah gila ke serang Alice?" pekik Ryan.

"Ini urusan aku dan dia! Kau jangan masuk campur!" Irene membentak.

"Berhenti sebelum aku hentikan kau." Ryan maju selangkah. Dinding ais tiba-tiba muncul di hadapan matanya. Ais mengelilingi seakan medan pertempuran bulat.

White Guardians 2 Where stories live. Discover now