ST 15

318 14 0
                                    

"Aku tak faham weh. Kenapa kau nak mengalah sebab mak kau? Ini masa depan kau. Hati kau. Perasaan kau. Takkan semua nak bergantung pada mak kau." Kataku. Jelas aku marah.

Walaupun jauh disudut hati, aku berharap Zimi dan Amna tak jadi berkahwin. Sebab aku nak ambil Amna jadi teman sehidup semati.

"Kau tak faham. Aku anak sulung. Banyak tanggungjawab aku. Aku kena tunjuk tauladan yang baik kat adik-adik aku." Balas Zimi.

"Aku pun anak sulung. Tapi kalau disuruh pilih masa depan dan orang tua aku, aku tetap pilih masa depan aku. Kebahagiaan aku." Balasku pula.

Zimi menggeleng.

"Macam mana nak bahagia kalau mak aku tak restu?" Tanya Zimi.

"Bahagia ni, kita yang corakkan. Bukannya restu tu. Betul, tak baik melawan cakap mak. Terutama kita lelaki. Sampai mati pun, mak keutamaan kita. Tapi, ini soal kebahagiaan kita. Masa depan kita. Perempuan yang kita nak hidup bersama selamanya. Yang akan hidup dengan kita untuk 20-30 tahun akan datang. Seumur hidup kita dengan dia. Yang nak jadi ibu pada anak-anak kita. Kalau kita sendiri tak rela dengan pilihan yang diberikan, tak mungkin bahagia tu boleh datang. Walaupun 100% restu yang kau dapat." Jawabku cuba untuk buat Zimi faham.

"Aku faham maksud kau. Tapi, Amna sendiri tak akan terima kalau perkahwinan tanpa restu mak aku. Dia tak nak hubungan yang ada masalah. Dia tu sebenarnya, tak mampu nak lihat orang terluka sebab dia. Dia lebih rela diri dia terluka dari lihat orang lain terluka." Kata Zimi.

Aku mengeluh. Tak faham dengan perangai dorang berdua ni. Sama-sama pentingkan orang lain dari kebahagiaan sendiri. Konon pengorbanan.

"Ini semua bullshit la weh." Keluar juga ayat itu.

"Sekarang ni, kau nak tunggu sampai bila? Sampai mak kau setuju? Kalau mak kau sampai bila-bila tak setuju. Macam mana? Ha?" Jerkahku.

Naik juga anginku akhirnya. Dari tadi aku tahan. Meletop juga akhirnya.

"Aku tak tahu. Sini mak yang aku sayang dan aku hormat. Sana tunang yang sangat aku cintai. Mak takkan terima Amna. Dan Amna takkan terima aku tanpa restu mak aku. Aku ni yang duduk tersepit kat tengah-tengah. Kau nak aku buat apa? Tunjukkan aku jalan. Aku pun tak tahu jalan apa yang aku ada. Pilih mak aku, Amna terluka. Pilih Amna, dia pasti akan tolak aku pergi ke mak aku. Dah tu? Aku nak buat apa?" Tanya Zimi. Jelas kekusutan diwajahnya.

Aku sendiri pun buntu.

"Lepaskan Amna. Biar aku jaga Amna." Itu keputusan aku.

"Boleh ke kau cintakan Amna?" Tanya Zimi.

Aku kelu.

Salamku Untuk Kali Terakhir 2 ( Faiz )Место, где живут истории. Откройте их для себя