A : 5

80 9 2
                                    

PUAN Amunirah mendekati anak gadisnya yang sedang menyandar lemah pada kepala katil beralaskan bantal. Anak gadisnya hanya memandang sekeliling ruang bilik wad hospital itu dengan pandangan yang tidak dapat ditafsirkan.

"Ashley..." panggilnya lembut.

Pantas gadis itu terus memandangnya sehingga berkerut nipis dahi gadis itu.

"Makcik siapa?" Soal gadis itu. Itulah soalan pertama yang diutarakan oleh gadis itu pada seorang wanita yang telah menyayanginya bagai minyak yang penuh.

Prak!
Prak!
Prak!

Hati seorang ibu berkecai seribu.

Ini lebih menyakitkan daripada bertarung nyawa melahirkan seorang insan.

"Ini mama, Ashley" jawab Puan Amunirah sambil meletakkan tapak tangannya pada dada sendiri. Ashrian dan Tuan Abdullah sekadar memerhati di luar sebalik kaca kecil di pintu wad.

"Mama? Nama aku Ashley?" Dia kelihatan bingung. Matanya meliar memandang seluruh dinding dalam bilik wad itu. Entah apa yang dia cari.

"Ya nak... nama kamu Ashley. Ashley Hawson" Puan Amunirah mula melangkah mendekati gadis itu.

"Ashley...Hawson..." sebut gadis itu perlahan dengan dahi yang berkerut nipis. Mungkin dia keliru. Wanita berusia dihadapannya tampak seperti seorang wanita muslimah namun namanya pula seperti orang barat.

Gadis itu bagai tidak mampu percaya kata-katanya.

Tapak tangan Puan Amunirah perlahan-lahan menyentuh lengan anak gadisnya ketika gadis itu dalam dunia sendiri.

"Ini mama, sayang. Ini mama. Kamu ingatkan?" Kata Puan Amunirah sedikit merayu. Berharap anaknya tidak melupakannya.

Gadis bernama Ashley Hawson itu memandang ke arah Puan Amunirah bila terasa lengannya disentuh lembut. Dia hanya memandang lama wajah Puan Amunirah. Bagai ada sesuatu saliran elektrik yang menjalar di urat tangannya sehingga terlintas difikirannya tentang siapa wanita dihadapannya.

"Argh!"

Tiba-tiba Ashley menjerit kuat. Dengan tidak sengaja dia merentap kuat lengannya kasar dari pegangan Puan Amunirah lalu mencengkam rambutnya.

"Arghh! Sakit!" Ashley meraung kuat.

"Sayang... kenapa ni nak..." Puan Amunirah mula cemas bila melihat keadaan anak gadis yang tiba-tiba berubah. Ashrian dan Tuan Abdullah yang berada diluar bilik wad terus menerjah masuk apabila mendengar jeritan nyaring Ashley.

"Keluar! Kamu semua keluar!" Marah Ashley dengan memejam rapat matanya. Tangannya semakin galak mencengkam rambut sendiri menahan sakit pada kepalanya. Bagai dicucuk duri yang tajam.

"Rian! Panggil Amru cepat. Cepat!" Arah Tuan Abdullah pada anak lelakinya sebelum Ashrian mengangguk pantas dan keluar mencari sahabatnya.

"Ashley sayang, tenang sayang" pujuk Puan Amunirah sambil membelai ubun-ubun Ashley. Hatinya bagai dihiris bila anak gadisnya mencengkam kuat rambut sendiri. Anaknya sakit tapi hati seorang ibu lagi parah.

Air mata Puan Amunirah juga sudah mula merembes keluar. Sedih. Sedih melihat keadaan anaknya begini.

"Pergi! Aku kata pergi! Pergi!" Tengking Ashley kuat. Berdesing telinga Tuan Abdullah dan Puan Amunirah dibuatnya. Selimut dan bantal juga menjadi mangsa Ashley membaling ke arah Puan Amunirah dan Tuan Abdullah.

"Bang... macam mana ni? Ash bang," kata Puan Amunirah sebak dengan keadaan tubuhnya sudah bergetar. Ashley mula bertindak agresif, sedangkan anak gadisnya itu seorang yang lemah lembut.

Ashley AshwarWhere stories live. Discover now