Part 22: Maafkan Umi

545 5 0
                                    

Adi melabuhkan punggungdiatas katil sementara menunggu umi selesai mandi. Sepanjang beberapa hari ini, dia bersyukur Rina bersamanya. Sekurang-kurang beban kepada nenek dan kak longnya dapat dikurangkan. Adiknya Nisha tidak dapat pulang kerana exam. Makan, pakai mandi, dan tidur uminya semuanya diuruskan oleh Rina. Kak longnya sudah cukup sibuk untuk menjaga anak-anaknya yang masih kecil. Nenek pula sudah tidak berdaya. Kami yang lelaki pula hanya mampu membantu dari segi tenaga. Walaupun nampak kekok, tetapi dia masih boleh buat dengan sedikit tunjuk ajar. Malah dia lakukan tanpa rungutan.

Rina...

Yea umi...

Maafkan umi...

Ya..

Maafkan umi....umi x patut paksa rina kahwin denge Adi...tapi umi nok sngat Rina jadi menantu umi.. Isteri adi...bahagia Bersama adi.

Rina berdiam diri seketika.

Tidak pasti apa yang perlu diucapkan

Umi tahu Rina dan adi x Bahagia. Kamu berdua marah pada umi.kamu marah pada keluarga kamu.

Sedikit terkedu apabila rina mendengar ungkapan itu.

Ya dia marah pada keluarganya. Sepanjang dia berkahwin dia tidak pernah pulang. Telefon pun sekadar melaporkan dia  masih hidup. Dia pulaukan keluarganya.

Keluarga yang satu2 dia sayang sepenuh hati.

Ma kamu rindukan kamu Rina.

Maafkan kami.

Satu keluhan lemah dilepaskan untuk melegakan sesak yang mencengkam dadanya. Satu senyuman kecil diukir diwajahnya

Saya dah lama maafkan umi dan mereka...Cuma ...saya mahukan sedikit masa untuk terima semua ini...jadi umi jangan risau. Umi Cuma perlu sihat.ok?Rina cuba bernada mesra.

Umi Cuma mengangguk lemah.

Setelah selesai mandi dan menyiapkan umi untuk solat. Umi bersuara sambil memegang kejap tangan rina.matanya menhala ke arah adi.

Boleh adi imamkan kami berdua? Umi tersenyum. Adi mengangguk dan tersengih. Rina hanya mampu terduduk.

Maafkan akuWhere stories live. Discover now