Part 33

924 115 40
                                    

Aku hanya mendiamkan diri semenjak tadi. Lidah kelu apabila renungannya semakin tajam. Bagi mengelak daripada kepala aku tembus dengan renungannya, aku menundukkan pandangan. Jemari saling berkait penuh rasa bersalah.

"Kenapa degil sangat bila Doktor Fadilah nak buat check up tadi?"

Liur aku telan pahit. Suaranya begitu kedengaran tegang. "Manalah saya tahu."

"Tak tahu? Serius Qis? Tak ada jawapan lain yang lebih lapuk ke?"

Aku mengemam bibir seraya mengangguk. Aku tak ubah seperti pesalah yang sedang berada dalam pembicaraan mahkamah dan menunggu untuk dijatuhi hukuman. Hakimnya tentulah Bryan, suami yang begitu risau itu. Sejak aku sedar tadi langsung tak sempat aku nak turun dari katil pun, dia dah membebel.

"Nasib baik jururawat masuk wad budak tu tahu? Kalau tak aku pun tak tahu apa yang akan jadi dengan kau. Qis... tolonglah jangan buat perangai. Sebab inilah aku takut nak tinggalkan kau lama-lama. Bila aku jauh mesti ada je yang berlaku disebabkan keras kepala kau ni."

Aku mengangguk. "Tahu, saya minta maaf."

Kedengaran helaan nafasnya perlahan. Tangan aku diraihnya lalu digenggam. "No more next time?"

Aku mengangguk. Sebak pula tiba-tiba. Lantas bahunya aku tarik merapat sebelum menyembamkan wajah ke dadanya. Dia memeluk aku sambil mengucup dahi aku beberapa kali. Belakang aku diusapnya perlahan tanda memujuk.

"Aku minta maaf sebab marahkan kau. Aku cuma tak nak ada apa-apa berlaku dekat kau. Kau tahu aku sayangkan kau, kan?"

Aku mengangguk.

"Tolonglah jaga diri kau bila aku tak ada."

Aku mengangguk lagi. Mata aku semakin hangat dengan air mata yang bergenang. Hati aku tersentuh dengan butir bicaranya. Kedengaran dia begitu mengambil berat tentang aku, tapi aku pula sebaliknya. Malah selalu membuatkan dia berasa risau dengan aku.

"Aku sayangkan kau, Qis." Dia berbisik perlahan. Rambut aku dibelainya penuh kasih sayang.

"Saya sayangkan awak juga."

Kemudian masing-masing hanya mendiamkan diri. Aku mengambil kesempatan untuk menikmati kehangatan badannya di sebalik seragam bombanya. Sejak petang tadi dia langsung tak balik semata-mata untuk menjaga aku dekat sini.

Aku meleraikan pelukan sambil tersenyum. "Awak dah makan?"

Dia menggeleng. "Lapar."

Aku tergelak mendengar rengekan manjanya. "Pergilah makan."

"Okey aku pergi beli makanan dekat mart. Lepas tu aku naik balik makan sekali dengan kau, hmm?"

Aku mengangguk laju. "Beli banyak sikit, saya tak suka makanan hospital. Please?"

Hidung aku dicuitnya dengan senyuman. "Okey, nasib baik ada please."

Aku hanya tergelak sambil melihat dia berlalu keluar. Badan kembali aku rebahkan ke katil. Nafas aku hela. Sekejap, kenapa aku boleh pengsan tadi? Hmm pelik. Lupa nak tanya Bryan sebab dia asyik membebel sejak aku sedar lagi. Ihh!

***

Aku menampar lengan Bryan kuat melepaskan geram. Ihh, bertuah punya suami! Sisa kek yang dipalitnya ke hidungku aku bersihkan menggunakan tisu dengan wajah yang cemberut. Setelah yakin bersih tisu itu aku lempar ke wajahnya. Dia sempat mengelak sebelum kembali tergelak.

"Comel je aku tengok kau ni. Ihh geram! Kalau sekarang kita dekat rumah dah lama aku terk..."

Belum sempat dia menghabiskan bicaranya aku sudah menyumbat sepotong kek ke dalam mulutnya dengan kasar. Dia terus terdiam dengan mulut yang penuh dan comot terkena krim kek. Kali ini giliran aku tergelak sehingga jadi sakit perut aku. Siapa suruh dia ajar aku buat perangai bebudak dia tu? Padan muka!

Be His Last Bride ✔ [UNEDITED]Onde as histórias ganham vida. Descobre agora