Part 24

1K 98 12
                                    

"D- daniel?"

Dia tidak bereaksi, hanya memandang aku lama sebelum menundukkan kepalanya penuh rasa bersalah. Ya, mungkin. Melihat perlakuannya seperti seorang yang sedang mendedahkan semua rahsianya.

"Bryan, apa maksudnya ni?", soalku lagi. Mengharapkan jawapan yang akan menenangkan perasaanku.

"Itu keluarga aku."

Aku melipat tangan ke dada. "Saya tahu tap.."

"Kau kenal mereka. Mereka pernah rapat dengan keluarga kau masa kecil. Daniel pernah janji nak jumpa kau balik selepas tiga tahun berpindah, sebab dia sukakan kau. Dia janji dengan kau, kan?"

Aku menelan liur. Daniel? Kawan aku yang aku suka dulu. Walaupun ketika dia berjanji itu, kami masih budak-budak lagi tapi aku masih ingat tentangnya. Wajahnya yang comel dihiasi lesung pipi dan senyuman.. Aku terkedu melihat wajah Bryan.

Kenapa semua ciri-ciri Daniel tu ada dekat Bryan? Mereka orang yang sama ke? Atau mereka kembar? Aku meraup wajahku.

"Aku bukan Daniel."

Dia tahu apa yang aku fikirkan.

"Aku bukan Daniel, aku abang kembar dia yang tinggal bersama nenek aku masa kecil. Ingat bila diorang kata nak pindah? Selain sebab dapat tawaran bekerja, mereka pindah sebab nak jaga aku balik."

Aku mengetap bibir. "Jadi awak ialah abang Daniel?"

"Aku kahwin dengan kau sebab... aku anggap kematian dia disebabkan kau."

Aku tercengang. "Apa kena mengenanya dengan saya, Bryan? Kalau dia mati saya tak salah."

Pandangan tajam Bryan lemparkan kepada aku. Aku tak bermaksud hendak bertanya seperti itu tetapi apa yang dikatakannya amat tidak masuk akal. Kenapa pula kematian Daniel dikaitkan dengan aku? Sedangkan kami sudah lama tidak berjumpa? Ya, tentulah aku terkejut kerana baru menyedari bahawa adik yang sudah meninggal itu ialah Daniel tetapi..Ah!

"Dia mati terkena demam panas sebab balik kampung nak tengok kau!"

Dia tinggikan suara. Jadi itu salah aku?

"Kalau kau tak iyakan janji dia tu, mesti dia takkan berkeras nak balik ke kampung tu! Dia terkena demam panas di kampung tu! Kalau dia duduk diam-diam dekat rumah anak yatim dia pasti sihat!"

Aku mengangguk perlahan. "Jadi sebab itu awak kenakan saya syarat untuk berkahwin dengan awak?"

Bryan mendengus.

Aku tersenyum sinis. "Betullah, kan? Awak anggap kematian adik awak tu disebabkan saya yang berjanji dengan dia. Saya berjanji dengan adik kembar awak yang kami akan berkahwin bila dah besar jadi dia balik ke kampung untuk cari saya. Tapi dia mati terkena demam panas dan awak cakap saya penyebabnya. Patutlah awak sangat memusuhi saya sejak awal pertemuan kita lagi dan awak sanggup buta hanya sebab nak pastikan saya rasa bersalah sehingga sanggup berkahwin dengan awak."

"Aku buta sebab nak selamatkan kau, kan?"

Aku mengangguk. "Dan awak buat semua tu untuk pastikan saya terperangkap dengan perkahwinan ni."

"Jadi kau menyesal?"

"Ya", jawabku ringkas tanpa berfikir panjang sebelum beredar. Tanpa aku sendiri sedar pipi aku dah basah. Hati aku sakit sangat bila dengar semua tu. Patutlah dia beriya sangat mahu aku bercuti hari ini.

Bryan. Dia buat semuanya yang aku ingat sebab dia benar-benar cintakan aku tapi tak. Semua ni hanya permainan bodoh yang dimulai dengan syarat bodoh. Aku diperbodohkan sehingga sanggup menggadai masa depan aku untuk hidup bersama orang yang langsung aku tak suka. Dia berjaya membuatkan aku rasa bersalah supaya tak mempunyai alasan untuk menolak perkahwinan ni.

Be His Last Bride ✔ [UNEDITED]Where stories live. Discover now