Bab 43

35.2K 1.2K 16
                                    

"Jadi, betullah apa yang abang dengar? Zya nak kahwin dengan Fikh?"

Aku yang ketika itu sedang menimati milo ais terus mengerling pada abang Raziq. Terus aku tolak perlahan cawanku lalu aku anggukkan kepala.

Terdengar keluhan kecil pada birai mulut Raziq. Kecewa saja kedengaran dalam telingaku. Tapi, ini soal hati. Aku cuma anggap abang Raziq tak lebih dari seorang kawan dan abang.

"Maafkan Zya, bang. Zya tak bermaksud nak.."belum sempat aku menghabiskan ayatku. Abang raziq sudah mencelah.

"Nampaknya penantian abang selama ni sia-sia aje. Zya langsung tak perasan pada apa yang abang buat."keluhnya dengan kesal.

Aku mengetap bibir. Perasaanku mulai serba-serbi. Wajahnya aku pandang dengan riak wajah bersalah. Ya, aku masih tak buta. Apa yang abang Raziq buat pada aku, aku betul-berul hargainya.

Namun semua itu tak bermakna, dia boleh tambat hati aku? Aku sayang dia seperti seorang kawan, sayang aku kepada dia ibarat kasih adik kepada abangnya. Tak lebih dan tak kurang tapi.. hmm, aku jadi dilemma.

"Abang, abang jangan cakap macam itu. Zya hargai apa yang abang buat pada Zya."ujarku bersungguh-sungguh.

Raziq sekadar mendiamkan diri. Langsung wajahku tak dipandangnya. Ekspresi marah dan gram pun tak bermain di wajahnya. Nampak biasa tapi nampaklah kekesalannya di situ.

"Raziq!"

Aku dan abang Raziq terus menoleh ke arah suara yang memanggil. Mataku buntang tatkala melihat kelibat Fikh menghampiri. Lelaki itu terus melabuhkan punggung di sebelahku.

"Datang tak beritahu aku pun kan?" ujar Fikh dengan senyuman lebar menghias bibirnya.

Raziq mengeluh kecil. Tak senang duduk dibuatnya. Aku juga sudah resah. Sempat juga aku memandang pada Raziq...

"Aku dah try nak call kau tapi battery phone aku habis. Jumpa Zyara ni pun, tiba-tiba aje." bohong Raziq.

Fikh sekadar anggukkan kepala. Kini matanya beralih arah kepadaku. Dia tersenyum melihat aku di sebelahnya.

"Zya dah makan?"soalnya dengan penuh perhatian.

Bibirku mengukir senyum. Terus aku anggukkan kepala. "Dah. Encik Tengku Fikh tengah rehat ke sekarang?"soalku.

Fikh terus ketawa bila dengar apa yang aku cakap. Encik Tengku Fikh aje memanjang.. Pada pendengaran Fikh, apa yang aku panggil itu sangat comel. Erm.. comellah kot.

Raziq dihadap sekadar membisu kan diri. Dia cuba ubtuk usir perasaan cemburu yang tiba-tiba saja bertapa dalam hatinya. Walau apapun, Fikh masih kawan baiknya. Even, dia masih tak dapat nak terima tapi persahabatan lebih penting daripada perasaan sendiri.

Mungkin bukan takdirnya memiliki Zyara. Raziq cuba memadamkan api cemburu yang bermain dalam hatinya. Akhirnya dia mengeluh perlahan. Dia cuba paksa diri untuk tersenyum. Sakit? Yurp.. memang sakit.

"Kenapa taknak beritahu abang yang Zya nak pergi rehat? Lain kali jangan rehat seorang macam ni."usik Fikh.

Aku tersenyum panjang. Sukalah tengok gelagat Fikh yang comel ni. Dia caring sangat pada aku. Tak habis-habis akan bagi aku coklat bila dia nampak aku penat. Sweet? Of courselah..

"Aih, pasangan ni. Kau ni Fikh..  Takkanlah sepanjang masa Zya nak kena beritahu kau." celah Raziq dengan nada mengusik. Usik tapi hati sakit.

Aku memandang abang Raziq. Dia pula langsung tak memandang pada aku. Tak apalah, mungkin ini cara terbaik untuk dia mengelak dari terus sukakan aku.

"Apa salahnya, bro. Kalau dah sayang, kau takkan biarkan dia sendiri."ujar Fikh membalas dalam bergurau.

Raziq sekadar menarik senyum. Setelah itu dia diam. Air kopi panas yang sudah sejuk di hirupnya perlahan.

Sleeping Prince Love (✔Completed)Where stories live. Discover now