4: Air

1.9K 105 6
                                    

Dalam keriuhan Joe, Hani dan Kila bergosip, ekor mata Hadi menangkap susuk tubuh mencurigakan seorang pelayan yang melangkah ke meja Chichi. Dengan keadaan yang terbongkok-bongkok dan muka ditutup menggunakan buku menu, siapa saja yang tidak curiga? Dia kenal skirt sendat itu. Teg nama yang tersangkut juga sangat membantu.

"Seraliyah." Hadi berdecap lalu tersengih nakal. Telefonnya diletakkan ke atas meja.

"Apa?" tanya Kila.

"Seraliyah." Hadi menjuihkan bibir ke arah Sera yang berdiri di sisi meja Chichi membelakangi mereka.

"Ready to order?" Sera tujukan soalan kepada Daniel. Chichi tidak diendahkannya.

"Eh, Cik Serai Halialah. I lupa you kerja dekat sini." Chichi menopang dagu dan tersenyum palsu sambil mengerdipkan matanya.

"Eh, Chihuahualah. I tak nampak you dekat situ. Mungkin sebab terlindung di sebalik dua biji buah tembikai kot. You know ...." Sera tunjuk dada Chichi yang terdedah.

Dengan muka membahang, segera Chichi mengambil napkin untuk menutup bahagian dadanya. Daniel terbatuk menahan gelak.

Sera kalih pandangan ke arah Daniel. "Encik nak order apa?"

Belum sempat Daniel menjawab, Chichi pula memotong, "Mana taknya you tak nampak I, mata you tu dah kabur dengan kesombongan you agaknya."

Sera mengeluh lalu memandang simpati ke arah Chichi. Pen berbulu merah jambu yang dipegangnya dihalakan ke wajah Chichi. "Aku nak sangat tonyoh muka kau guna pen ni. Tapi kakak aku kata, mendera binatang tu tak baik. Lagi-lagi binatang spesies terancam macam kau ni."

Kali ini Daniel benar-benar meletuskan tawanya.

"Excuse you? Aku binatang ke engkau yang binatang?" Chichi sudah keluar taring. "Macamlah aku tak tahu pasal hidup kau yang kena layan macam ..." Sebelum sempat dia menghabiskan ayatnya, rambutnya direntap kasar oleh Sera. "Auch! Sakitlah!" desisnya kesakitan.

"Kau nak cakap pasal aku ke tadi? Kau yakin nak guna benda tu untuk jatuhkan aku?" bisik Sera dengan sinis. "Kau lebih tahu Chichi ... kalau kau bocorkan rahsia aku, dengan kau sekali kena tempiasnya."

Chichi tidak membalas sebaliknya berusaha melepaskan cengkaman jemari Sera pada rambutnya.

"Eh, tak eloklah gaduh macam ni," tegur Daniel cuba meleraikan pergaduhan yang berlaku tanpa diduga itu. Beberapa kerat pelanggan lain mula melirik ke arah mereka.

Sera tampal senyuman palsu lalu melepaskan cengkamannya. "Kami okey aje. Don't worry, no animals were harmed. Tak gitu, Chichi?"

"Diamlah!" Chichi menjeling Sera lalu mengusai rambutnya yang serabai.

"Ready to order?" Sera menyengih.

Kali ini Daniel segera memesan makanan buat mereka berdua sebelum Sera berlalu pergi.

Hadi dan rakan-rakannya yang memasang telinga dan mata sedari tadi mula menayang riak bingung.

"Apa jadi tadi? Chichi kalah ke?" tanya Hani antara bingung dan tidak percaya.

"Aku tak dengar sangatlah apa dia cakap dengan Chichi tadi," rungut Joe tidak puas hati.

"Ini rare. Kali ni sasaran kau bukan calang-calang," kata Kila pula.

Hadi tersengih sinis. Dia semakin tidak sabar hendak mengenakan Sera. Seperti takdir menyebelahinya, Sera kembali dan membersihkan meja makan di sebelah meja mereka yang baru saja ditinggalkan pelanggan. Sera pula sedaya upaya mengelak dari dilihat oleh lima sekawan itu.

Cik Serai Halia | Wattys2017Where stories live. Discover now