8

3.6K 251 1
                                    

Desa Air
Kota Rosmera
April 2016

   Arissa terdiam memandang lantai. Ituke sebabnya? Sebab kenapa dia dibesarkan dipersekitaran manusia? Semua disebabkan seorang wanita bernama Marina?

   "Hari itu jugalah Marina menakluk Istana Balqis. Seluruh isi istana sudah tiada. Ada yang dibunuh kejam. Ada juga yang sempat melarikan diri. Dia meletakkan sumpahan pada kota ini. Sejak hari itulah langit sentiasa mendung. Tidak hujan tidak panas. Hanya awan hitam yang menutupi langit." Jelas Nenek Wu lagi.

   "Sejak hari itu kami kekurangan  sumber makanan dan minuman. Tanaman2 mula layu, peliharaan mula mati. Air di sungai mula kering dan berlumpur." Ujar Rayyan.

   "M.. Maafkan saya.... Maafkan saya sebab terlambat.." Ujar Arissa semakin tertunduk menahan sebak.

   "Tak tuanku.. Tuanku dah kembali sekarang. Dan tuankulah sinar harapan buat kami.. Hanya tuanku yang mampu menundukkan perempuan sihir itu.." Ujar Nia sambil memegang lembut bahu Arissa.

…………………………………

Hutan Lipur Sungai Tua
April 2016
 
   "Dato'.. Kami terpaksa tangguhkan operasi untuk hari ini.. Hari pun dah nak gelap.. Makin susah untuk jalankan operasi ni bila hari dah gelap.." Ujar Inspektor Adam.

   Dato' Isman mengeluh berat. Benar juga kata2 pegawai polis itu. Lagi sukar untuk mereka menemukan anak perempuannya bila malam menjelma. Dato' Isman mengangguk lemah. Dia melangkah ke kereta. Keretanya menyusur perlahan di atas jalan raya. Kereta berhenti di hadapan Isman Holdings. Dengan kaki yang lemah, dia melangkah ke pejabatnya.

   Dato' Isman mengurut2 kepalanya yang mula berdenyut2. Bingkai gambar di atas mejanya diangkat. Wajah isteri dan anaknya di belai perlahan.

   "Adakah Rissa dah bersedia, sayang?" Soalnya. Walau tahu dia tidak akan mendapat jawapannya.

   "Kalau betul dia di negara terlindung sekarang, macammana caranya dia boleh sampai ke sana?" Dato' Isman tahu akan keberadaan puteri tunggalnya itu. Cuma dia hairan, bagaimana Arissa boleh sampai ke sana walaupun tanpa mantera yang diberikan oleh Nenek Wu.

………………………………

2 hari kemudian..
SMK Seri Permata
Mei 2016

   Syima duduk termenung di atas tangga di tepi kelasnya. Air mata masih tersisa di birai matanya. Azad megambil tempat di sisi gadis itu.

   "Syima.. Apa kau buat sorang2 kat sini?" Syima hanya membisu. Hanya memandang kehadapan tanpa bersuara.

   "Syim, please.. Aku tak sukalah tengok kau macm ni.."

   "Risa dah takde ke zad?" Soal syima membuatkan Azad mengeluh berat.

   "Aku tak tahu, syim.. Tapi, dah 2 hari Risa hilang.. Polis pun still xdpt jejak dia.." Ujar Azad. Sebenarnya dia juga sudah berputus asa. Dia thu, hanya keajaiban Allah yang boleh mengembalikan Arissa sekarang.

   "Kalaulah kita usaha angkat pokok tu, Risa takkan hilang kan.."

    "Tak Syima.. Ini bukan salah kita.. Dah Allah tetapkan untuk semua jadi macam ni, kita tak boleh nak halang. Lagipun, klau kita terus stay kat situ, kita pun mungkin akan terbunuh.." Syima tertunduk mendengar kata2 Azad. Air matanya mengalir lagi.

   "Nangislaa syima kalau tu boleh legakan kau.. Aku takkan halang kau nangis. Tapi kau kena ingat, aku tetap ada kat sini.. Untuk kau.." Makin kuat tangisan gadis itu mendengar kata2 sahabatnya itu. Sebenarnya, dia sudah lama memendam rasa. Kehadiran Azad membolehkannya mengeluarkan semua yang terbuku di hati. Sungguh, dia senang dengan kehadiran lelaki itu.

Sumpahan RosmeraNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ