4

3.9K 295 3
                                    

Kota Rosmera
April 2016

  "Mana kau nak bawa aku?  Lepaskan akulah!!" Jerit Arissa cuba untuk melepaskan diri. Lelaki itu masih menariknya masuk ke sebuah rumah buruk. Dia ditolak ke lantai di hadapan seorang wanita tua.

   "Siapa pula yang kau bawa ni Rayyan? " soal wanita tua itu.
   "Saya rasa dia ni penyamar lagi nek!" Wanita tua itu melutut di hadapan Arissa yang masih terpinga2 itu. Wajah gadis itu ditenungnya lama. Arissa berundur kebelakang. Tidak selesa ditenung lama seperti itu oleh orang yang tidak dikenali.

   "Dia lain Rayyan.." Ujar wanita tua itu.
   "Apa maksud nenek?" Lelaki yang bernama Rayyan itu melutut di sisi neneknya. Wanita itu mencapai tangan Arissa lalu menggenggam lengannya. Satu cahaya berwarna putih muncul dan membentuk seekor naga pada pergelangan tangan gadis itu. Tangannya ditarik laju. Dia juga terkejut dengan apa yang berlaku. Nenek Wu memandang Rayyan.

   "Puteri kita dah kembali.." Ujarnya sebelum memeluk erat gdis itu.
   "Puteri kita dah kembali!!" Jeritnya lagi. Arissa terdiam. Dia langsung tidak tahu apa yang patut dilakukan. Rayyan berundur ke belakang sebelum melutut dengan stu kaki. Tangan kanannya diletakkan di dada kiri. Wajahnya tertunduk ke lantai.
  
   "Maafkan saya tuanku atas kekasaran saya tadi. Saya tak sangka tuanku ialah puteri sebenar.." Ujar Rayyan. Arissa masih lagi terpinga2.
   "A.. Apa semua ni?"
   "Boleh saya tahu nama tuanku?" Soal Nenek Wu.
   "Nama saya Arissa tapi saya bukan seorang puteri.."
   "Tuanku Raja Isman tak beritahu tuanku apa2?"
   "Tuanku Raja Isman? Apa yang nenek mengarut ni.. Rasanya saya kena balik sekarang. Ayah dan kawan2 saya mesti tengah risau.." Arissa cuba untuk bangkit tetapi dia rebah kembali.  Kakinya sudah cedera teruk.  Darah keluar tanpa henti.  Kasut dan stoking dicabut perlahan2. Kakinya sudah bengkak teruk.
 
   "Apa yang terjadi smpai kaki tuanku cedera teruk macam ni?" Soal Rayyan.
   "Sebab ribut teruk tu lah. Kaki saya kena hempap dengan dhan pokok yang jatuh."
   "Ribut? Tuanku, sudah 16 tahun kota ni tak berubah cuacanya." Jelas Rayyan.
   "Mungkin ribut di dunia manusia, Rayyan. Itulah yang membawa Puteri Arissa pada kita." Rayyan mengangguk sebelum merawat kecederaan Arissa.
   "Tuanku perlukan rehat. Jangan pergi mana2 dulu.." Ujar Rayyan.

   "Ish.. Tolonglah jangan panggil aku tuanku.. Pelik laa.." Rayyan terdiam.
   "Habistu saya nak panggil tuanku apa? Dah nama pun anak raja kan.." Rayyan sememangnya seorang yang baran. Nmun, masih mempunyai rasa hormat pada anak kepada pemerintah agong negara itu.
   "Arissa sudahlaa. Tak payahlah nak bertuanku2. Lagipun aku bukannya anak raja, ok!" Nenek wu mengeluh perlahan.
   "Banyak perkara yang perlu di jelaskan,  Rayyan." Ujarnya. Rayyan mengangguk.

   Pintu rumah itu dibuka dari luar. Seorang wanita lewat 30-an melangkah masuk bersama sebiji bakul yang dipenuhi pucuk2 dan ulam-ulaman.
   "Siapa ni, Rayyan?" Soalnya.
   "Nia! Puteri kita dah kembali.. " jelas nenek wu.
   "Nenek pasti ke? Macammana kalau dia penyamar macam yang lain?"
   "Dia bukan penyamar ibu. Dia puteri sebenar.." Jelas Rayyan. Nia memandang Arissa sebelum melutut di hadapan gadis itu.
   "Ampunkan hamba tuanku.."
   "Mak cik.. Tolonglaa jangan melutut macam tu. Saya bukan anak raja. Saya rasa korang ni dah salah orang ni!" Arissa cuba untuk berdiri sekali lagi. Namun, belum sempat dia melangkah keluar, tangannya ditarik kasar oleh Rayyan.

   "Tuanku nak ke mana?" Soalnya tegas.
   "Lepaskan akulah! Aku nak balik!"
   "Kenapa susah sangat tuanku nak percaya cakap kami?"
   "Sebab apa yang korang cakapkan tu langsung tak masuk akal!" Rayyan menarik Arissa ke sebuah bilik di hujung rumah itu. Arissa cuba untuk melarikan diri. Apalah sangat kudratnya jika hendak dibandingkan dengan Rayyan yang berbadan sado itu. Rayyan menolaknya ke dalam bilik itu.
 
   "Adakah semua ni nampak tak masuk akal bagi tuanku?" Arissa memandang sekeliling bilik itu. Terdapat satu lukisan besar di situ. Lukisan ayah dan ibunya bersama seorang lelaki tua memakai mahkota.
   "Ayah.. Ibu.." Lukisan itu disentuh. Lukisan itu kelihatan lama. Kainnya juga sudah lusuh.
   "Macammana gambar ayah dan ibu boleh ada kat sini?" Soalnya.
 

Sumpahan RosmeraWhere stories live. Discover now