Bab 10

9.1K 172 25
                                    

"Kesha, I have something to tell you."

Kesha dan May duduk berhadapan. Mereka berpandangan antara satu sama lain. Saat itu yang lain tiada di rumah, hanya mereka berdua. Maybe time ni aku tengah dating dengan Tirah kat mall. Ingat tak? Yang Tirah jalan sambil peluk aku. Kalau tak ingat, tak apa lah. Lagipun bukan nak cerita pasal aku. Haha...

"What is it, May?" balas Kesha tenang. Matanya tajam merenung May.

May menggenggam erat tangan Kesha. Apa yang dia bakal ceritakan mungkin akan menyakiti Kesha, atau sebaliknya. Aku tahu korang mesti fikir May akan cakap benda yang menyakitkan, kan? 1 point for all readers yang fikir 'menyakitkan' and no point for readers yang fikir May kena jackpot. 'I have something to tell you' is always be hurtful things to hear.

"First of all, I want to say that I'm sorry," genggaman May semakin kuat. Tangannya sejuk, wajahnya pucat. Kelopak matanya mulai basah. Kesha hanya diam menanti jawapan, wajahnya berkerut. Dia dapat hidu berita buruk bakal dia dengar daripada May. "I'm sorry I fall for you," May mulai menangis. Air matanya jatuh membasahi pipi. Kesha mengesat air mata May.

"It's okay, May. You can tell me anything."

"I'm sorry that I fall for you when I'm still engaged with someone else," tangisan May semakin deras. Dia tidak dapat menahan sakitnya untuk memberitahu semua itu pada Kesha. She deserves to know the ugly truth. May sudah tidak sanggup untuk merahsiakan pertunangannya. Dia tidak pernah merancang untuk jatuh cinta pada Kesha. Benda sudah semakin serius antara dia dan Kesha hingga kini dia sudah tidak mampu untuk menyimpan rahsia pertunangannya.

Kesha membatu. Dia tidak menjawab, tidak menangis, mahupun naik angin. Dia hanya duduk di situ seperti tunggul. Wajahnya tidak menunjukkan sebarang reaksi. Kosong.

"Kesha honey, please say something!" May menggoncang perlahan tubuh Kesha. Cuba mendapatkan jawapan daripada kekasih gelapnya itu. "Say something, Kesha...." rayu May lagi. Dia peluk tubuh Kesha erat-erat namun tiada respon. 

"Tell me if you hate me. Tell me if you want me to go! Just tell me anything. Say something, Kesha. You know how much I gathered my courage to tell you all this? It took all my energy away. I hanya mampu terima jawapan dan apa yang you mahu. I redha, I terima semuanya."

Kesha masih membisu. Pelukan May semakin erat, tangisannya semakin deras. Tiada yang lebih sakit daripada menyakiti seseorang yang kita sayang. But it's now or never. Kalau dibiarkan lebih lama, Kesha akan jadi lebih parah.

"I'm hurting tengok you macam ni, Kesha. Please say something. Maki I or anything that I deserve." May meramas wajah Kesha. Dia renung wajah kekasihnya dalam-dalam; inilah gadis yang berjaya membuatkan dia jatuh cinta pandang pertama. May merapatkan bibirnya ke bibir Kesha yang mungil. "I miss these lips...."

Bibir mereka pun bertemu. Tanpa di duga, Kesha membalas kucupan May. Mereka berbalas ciuman untuk beberapa minit selepas rebah di atas katil kerana terlalu asyik. Kesha meramas kasar belakang May yang rebah di atasnya. May menjadi tidak keruan kerana itu kelemahannya. Dia cium leher Kesha sambil tangannya liar meramas tubuh gadis yang berada di bawahnya itu.

Kesha bernafas kuat di telinga May, kemudian berkata, "May, leave now...."

May terhenti. Dia mengalihkan pandangannya ke wajah Kesha. Dia nampak wajah Kesha serius. "What do you mean?"

Kesha menolaknya bangun, "Leave me now before I give you another chance to hurt me."

"But... we just-"

"GO!! Keluar sekarang and don't let me see your face ever again!" pekik Kesha. Baru sekarang air matanya jatuh berlinangan. Dia tolak May kuat-kuat sampai terjatuh dari katil dibuatnya.

"WTF Kesha??!!" May bangun sambil menepuk belakangnya yang sakit gara-gara jatuh tadi.

"Go fuck your fiancé!" Kesha terus menolak May keluar dari bilik, kemudian terus menariknya keluar dari rumah itu.

"What's wrong with you??? You kissed me back! Tiba-tiba you buat I macam ni? You fikir I takde perasaan ke?" jerit May semula. Dia marah dengan tindakan Kesha yang tiba-tiba menolaknya saat sedang hanyut dibuai nafsu.

"Ask yourself! You treat me macam I takde perasaan juga. You're engaged for God sake! but still, you gave me chance to fall in love with you."

May terdiam seketika kemudian berkata, "Do I deserve a second chance?"

"No, you don't. Just go, May. I don't want to see your face anymore."

BAMMM! Kesha menghempas daun pintu kuat-kuat kemudian menangis teresak-esak di sebalik pintu. May masih mencuba, dia mengetuk pintu tanpa henti sambil menjerit nama Kesha. Kesha sudah tekad dengan keputusannya. This is the best for the both of them.

*****

"Kesha... May dia dah.." wajah Mark nampak letih, matanya merah seperti tidak cukup tidur.

Aku hanya berdiamkan diri di sebelah Kesha. Aku tak tahu apa-apa so lebih baik aku diam je.

"Kenapa May?" soal Kesha pantas.

"Dia dah hilangkan diri. Dah tiga hari dia tak balik rumah. I don't know where else to find her. I dah buntu. Help me, Kesha. Please.." rayu Mark. Semua kerisauannya itu terpampang jelas di wajahnya yang segak dan kemas. Wajahnya sedikit iras-iras May. Jodoh kuat ni.

Kesha terdiam, tidak mampu berkata apa-apa. Sebelum ini, Mark beriya-iya mahu Kesha pergi daripada hidup May. Kini dia datang merayu meminta bantuan. Ada masih rasa sayang terbit di dalam hati Kesha. Berita kehilangan May membuatkan dia berdebar-debar.

"I shouldn't go here and ask for your help. But please.. You're the only person I can think of. Her fiancé sekarang out station, I can't reach him. I taknak buat our parents risau. Hanya you seorang yang paling rapat dengan May. Maybe you know where might she be..." Mark melutut depan Kesha. Dia nampak sudah terdesak.

Sebenarnya Mark ialah abang kandung May. Sebelum May memberitahu yang dia sudah bertunang, Mark terlebih dahulu bertemu dengan Kesha diam-diam untuk menyampaikan berita yang sama. Dia tidak mahu adiknya itu terus hanyut ke jalan yang salah. Girls are meant to be with boys. Selepas beberapa hari pertemuan Kesha dan Mark, barulah May menceritakan tentang pertunangannya itu. Yes, Kesha sudah tahu awal yang May tunangan orang dan May tidak tahu yang abangnya bertemu dengan Kesha diam-diam.

"Please, Kesha...." rayu Mark tanpa henti.

"I think I tahu mana nak cari dia," balas Kesha ringkas. Aku masih berdiri di situ seperti tunggul. Kehadiranku umpama dedaunan kering di atas jalan tar yang hangat. No one bother to explain to me... Hmm I guess it's not the right time. "Zee, can you come with me?"

"Errr.. Okay? I guess..." aku masih bingung tapi aku iyakan sahaja permintaan Kesha. Nanti-nanti jelah dengar cerita.

Aku cepat-cepat bersiap, begitu juga Kesha. Mark menunggu di dalam kereta. Tirah masuk ke dalam bilik saat aku bersiap.

"Sayang, who's that guy?"

"I'll explain to you bila dah balik nanti ok. Aku pun taktau cerita sepenuhnya."

Aku cium dahi Tirah, kemudian berlalu pergi bersama Kesha dan Mark. 30 minit perjalanan membawa kami ke satu rumah usang di tepi tasik. Kesha cepat-cepat keluar kereta dan berlari-lari anak ke belakang rumah usang itu. Aku dan Mark mengekori dari belakang. Ada bau yang kurang menyenangkan di kawasan ini. Bau bangkai barangkali.

Kami tiba di belakang rumah usang. Ada sebuah jeti di tepi tasik dan juga sebuah sampan putih yang beratap. Kelihatan Kesha berlari menuju ke sampan itu. Kenapa aku jadi tak sedap hati?

"AHHHHHHHH!!!!!"

Terdengar jeritan nyaring Kesha. Kami cepat-cepat meluru ke tempatnya. Aku mendongak cuba melihat ke dalam sampan itu. Kelihatan sekujur tubuh terbaring tidak bergerak.

MAY!!!

BengkokWhere stories live. Discover now