Bab 14 - Paranoid

4K 97 2
                                    

"Siapa ibu pada Hana?! Sampai benda yang penting macam ni pun Hana nak rahsiakan dari ibu!"marah Datin Eliza kepada anak sulungnya.

"Sabarlah awak ni pun, dia mesti ada sebab kenapa dia tak bagitau kita."kata Dato' Rahman cuba menenangkan isterinya.

"Sabar abang kata! Anak kita tu dah sesat, abang tahu tak?! Dengan anak kawan baik abang pula tu yang dia suka. Mana saya nak letak muka ni bila orang dah menjaja cerita pasal anak kita?! Mana?!"marah Datin Eliza.

Dato Rahman sedikit terkejut akan perubahan isterinya semenjak mendapat tahu berita soal anak bongsunya. Isteri yang tidak pernah meninggikan suara malah melihatnya dengan pandangan begitu juga belum pernah. Dia tahu isterinya risau akan Raisha tetapi itu tidak menjadi sebab untuk dia berlaku biadab di hadapannya.

"Ibu Hana minta maaf, ibu. Hana bukannya sengaja cuma Hana tak nak ibu jadi risau macam sekarang. Hana tak nak ibu hilang kepercayaan dan kasih sayang pada Isha. Dia tu masih muda, ibu. Cuma keliru je dengan permainan hati. Sama jugak dengan hati dia."pujuk Raihana cuma menerangkan pada ibunya hal yang sebenar.

"Keliru? Keliru soal apa? Dari kecil ibu dan ayah dah didik kamu soal Islam. Tak pernah kami tak cakap soal isu rumahtangga. Perempuan diciptakan khas buat lelaki. Bukan untuk perempuan lain. Susah sangat ke nak faham?"ucap Datin Eliza yang benar-benar kecewa kini.

Raihana hanya menundukkan kepala, sayu apabila mendengar luahan ibunya. Dia tahu ibunya kecewa benar dengan perbuatan Raisha yang memang salah dari hukum agama. Dia terus mencium tangan ibu dan kemudian ayahnya sebelum keluar dari rumah untuk menenangkan diri. Dia harus bertemu dengan satu-satunya orang yang boleh membakar api semangat dalam dirinya. Zayriz Furqan, bakal tunangnya.

※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※

"What? Okay I'll come right over in 30 minutes. Bye! Take care."Zayriz berkata. Zandra hanya bingung dengan muka abangnya yang sedikit cemas.

"Zan, abang minta maaf sangat-sangat. Abang kena pergi jumpa Hana so I'll catch up with you later, okay. So sorry."ucap Zayriz tergesa-gesa.

"No, it's fine. Go!"arah Zandra faham akan abangnya.

Zayriz terus tersenyum dan mencium dahi Zandra sebelum berlalu pergi. Zandra hanya tersenyum dan melambai ke arah Zayriz apabila dia menoleh.

'Nak balik tapi dah order makanan. Takkan nak cancel, tapi makanan ada dua. Macam mana eh?'bisik hati Zandra.

Tiba-tiba, dia terlihat Mikhail muncul dengan seorang wanita. Dia tidak mengenali wanita itu tapi yang pasti dia tidak pernah melihat Mikhail semesra itu dengan kaum perempuan. Perempuan itu bertudung dan terlihat matang. Mungkin sebaya dia juga.

Sedang Mikhail berbual dengan temannya, dia tiba-tiba terlihat Zandra. Dia lantas tersenyum. 'Jodoh pasti bertemu'nyanyi Mikhail dalam hati.

"Awak tu kawan saya. Mari saya kenalkan awak dengan dia."ajak Mikhail.

Zandra yang sedar akan Mikhail yang menghampirinya terus berpura-pura melihat phone nya. Mikhail datang dan duduk di hadapan Zandra.

"Hoi! Sibuk nampak, seorang je ke? Nak aku temankan?"tanya Mikhail dengan senyuman.

"Tak payah. Anyway, daripada kau buang masa kau kacau aku. Tu kawan kau dah tunggu, pergilah buat kerja kau tu."kata Zandra.

"Kerja apa, kita orang datang sini nak makan. Ni Nayla Aswani tapi panggil dia Nay je, Nay ni Zandra."ujar Mikhail memperkenalkan mereka berdua.

"Hai, Zandra."kata Zandra berjabat tangan dengan Nayla, begitu juga dengan Nayla.

"Hai, Nayla."

LOST✔Where stories live. Discover now