Bab 12 - Tangis

4.2K 90 9
                                    

Zandra memasuki rumah sambil menangis teresak-esak. Mamanya yang melihat terus berdiri dan memekik memanggil namanya namun dia tidak mahu menyahut.Bukannya kurang ajar tetapi dia tidak mahu mama melihatnya dengan wajah seperti sekarang.

Mikhail tiba dengan keadaan tercungap-cungap. Dia mengetuk pintu rumah Tan Sri Zahri Indra kasar. Tiba-tiba Mak Jah membuka pintu rumah dengan wajah yang berkerut.Mana tidaknya, siapa yang datang pada waktu pagi seperti ini.

"Eh, Mikhail! Kenapa datang pagi buta ni?"tanya Mak Jah.

"Mak Jah, Zandra dah balik Mak Jah?"tanya Mikhail masih dengan nafasnya yang turun naik dengan laju.
Puan Sri Farah yang masih memikirkan soal Zandra menghampiri Mikhail apabila dia menanyakan soal Zandra.

"Apa yang dah jadi Mikha? Kenapa Zandra menangis? Kau orang gaduh ke?"soal Puan Sri bertubi-tubi.

"Tak, kali ni bukan Mikha yang buat hal. Tapi ada orang nak mengajar ajaran sesat pada Zandra. Sebab tu Zandra menangis, orang tu kawan dia dan masa tu I admit that I lost control."nyata Mikhail.

"Apa maksud Mikha yang Mikha hilang kawalan? Ajaran sesat apa ni?"soal Puan Sri masih tidak mengerti.

"Don't blame me. You know how much I love your daughter. Her friend Raisha, she likes Zandra so much."kata Mikhail masih serba salah untuk menceritakan hal sebenar.

"Lepas tu, kamu jealous dengan Raisha?Kamu ni dah kenapa Mikha?"marah Puan Sri Farah yang salah faham.

"I don't think you understand. She loves Zandra. Dia nak Zandra jadi kekasih dia. You know, it is homosexual."terang Mikhail. Terbeliak mata Puan Sri Farah. Anaknya disukai dan dicintai oleh seorang perempuan.

"I know. But I think I've explained to you everything you need to know. Please, I wanna meet Zandra. I need to make sure that she's fine."kata Mikhail sangat khuatir dan tak senang duduk tanpa melihat Zandra di hadapannya.

"Aunty izinkan. Dia dalam bilik."kata Puan Sri Farah.

"Thanks."kata Mikhail sebelum berlari menaiki anak tangga rumah banglo itu satu persatu dan menuju ke bilik Zandra. Mikhail menarik nafas mengumpul kekuatan sebelum mengetuk pintu bilik Zandra.Zandra yang sedang menangis di atas katil sedikit terganggu apabila ada orang yang mengetuk pintu. Pasti mamanya.

"I don't wanna talk to anyone, Mama!"jerit Zandra sambil mengalihkan kepalanya sekejap dan kembali menutup wajahnya dengan bantal.

"It is me, Mikhail. Zandra please, I need to talk to you. Tolonglah."pinta Mikhail lembut.

"There's nothing to talk about, Mikha."jerit Zandra tidak tahu mengapa dia sedih begini juga.

"Sayang...please!"pujuk Mikhail lagi.

"Go home. Leave me alone."jerit Zandra dari dalam bilik lagi. Mikhail sedikit kecewa, muncul satu idea dalam otaknya.

"Didalam sebuah cinta,
Terdapat bahasa,
Yang mengalun indah,
Mengisi jiwa,
Merindukan kisah,
Kita berdua,
Yang tak pernah bisa,
Akan terlupa,

Bila rindu ini,
Masih milikmu,
Kuhadirkan sebuah,
Tanya untukmu,
Harus berapa lama,
Aku menunggumu,
Aku menunggumu..."nyanyi Mikhail, lagu yang asalnya dinyanyikan oleh kugiran terkenal Indonesia iaitu 'NOAH'. Dia ingin Zandra tahu perasaannya ketika ini. Zandra yang mendengar Mikhail menyanyi merdu mulai berhenti menangis dan berjalan ke arah pintu biliknya. Mikhail yang menunggu lama berasa bahawa dia gagal. Dia memusingkan badannya dan berjalan ke arah tangga.

Zandra membuka pintu perlahan-lahan. Apabila melihat Mikhail yang ingin pergi, air matanya langsung mengalir dan dia berlari memeluk Mikhail dari belakang. Mikhail yang tersentak akan perlakuan Zandra lantas tersenyum.

"Aku minta maaf. Aku tahu kau sayang aku. Aku tahu kau selalu akan ada untuk aku. Aku je yang selalu pinggirkan kau."ucap Zandra dengan air mata yang tidak berhenti gugur.

"Tak sia-sia aku nyanyi tadi. Aku tahu kau pun sayang aku. Sebagai kawan, aku akan selalu ada untuk kau. You have to remember that."kata Mikhail mengalihkan badannya dan memeluk Zandra erat. Zayriz yang baru keluar dari bilik melihat hanya dari jauh. Dia hairan apabila mendengar ada orang menyanyi. Lagu NOAH, Menunggumu, siapa yang tak cair ditambah pula dengan suara merdu Mikhail itu.

"Hai nampaknya kau orang yang kena kahwin dulu sebelum aku."gurau Zayriz dengan muka tak semenggahnya.

"Apa abang ni? Kita orang kawan je lah. Sibuk je hal orang. Kepochi."kata Zandra sebelum menjelirkan lidah. Zayriz membalas dengan jeliran lidahnya juga serta gelengan kepala. Mikhail yang melihat celoteh dua beradik itu hanya mampu ketawa dan tersenyum. Jiwanya masih sangat lapang dan lega. Lagi-lagi apabila Zandra memeluknya. Meskipun pelukan seorang sahabat namun perasaan dan harapannya tidak pernah pudar.

"Entah, kau ni Riz! Menyakat adik kau je! Kepochi."kata Mikhail menambah perasa.

"Hai, kau pun nak geng dengan adik aku. Ini yang aku mula nak nyanyi lagu Yuna ni!"kata Zayriz.Mikhail dan Zandra hanya mengerutkan dahi.

"Lagu yang mana?"tanya Mikhail.

"Tidak adil, tidak adil bagiku."nyanyi Zayriz pendek. Mikhail dan Zandra terus ketawa.

"Okaylah. Aku dah lambat ni, kejar adik kau tadi. Aku ada show so, see you next time."gurau Mikhail.

"Okay. Jaga diri. Break a leg."ucap Zandra dalam senyuman.

"Esok aku jemput kau. Jangan lambat!"pesan Mikhail sambil menuding jari pada Zandra sebelum berlalu pergi dari rumah Zandra dan menuju ke konsertnya.

"Now you know how much a person would sacrifice anything for you."sindir Zayriz lalu berlalu masuk ke dalam biliknya. Zandra pula sedikit terasa mendengar sindiran abangnya.

※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※※

Raihana masuk ke dalam bilik dengan perasaan yang bercampur baur.Dia tidak tahu bagaimana untuk bertindak. Dia seakan masih tidak percaya dengan apa yang terjadi. Adiknya sendiri mengikut jejak langkah kaum Nabi Lut yang dilaknat itu.

"Perlu ke aku bagitau ibu dan ayah?Tapi nanti keadaan akan jadi lebih huru hara. Aku kena hantar dia belajar luar negara. No! Sebab kat luar tu lagi tak kisah kalau bab ni. Aku perlu hantar dia pada kaunseling dan bagitau Raykal. Yes! Itu yang perlu aku buat. Raykal, where are you? Your sister likes a girl, Ray!"bebel Raihana sambil mencari phone nya di dalam beg. Dia dengan segera mendail nombor Raykal.

"Hello, Raykal. We have to meet at your office tomorrow morning."kata Raihana.

"And why is that? Is it so important?"tanya Raykal di pejabat sambil menghadap komputernya. Sangat fokus, memang dia tidak peduli soal waktu, yang pasti dia mahu ayah bangga kerana dia seorang anak yang boleh diharap.

"Very, very important! So tomorrow, deal?"

"Deal. It's done. But, apa-apa pun Assalamualaikum."

"Fine, Waalaikummussalam. Come home now! It's 2 o'clock already. Bye, take care."ucap Raihana meletakkan phone.

"Okay, bye."ucap Raykal pula dan meletakkan phone.

Raihana berasa sangat letih. Sungguh kusut kepalanya. Dia mencapai tuala dan memasuki bilik air untuk mandi. Selepas itu barulah dia mahu tidur.













LOST✔Where stories live. Discover now