FARAH IZAYU-54-

5.1K 124 3
                                    


Gadis itu sentiasa aku perhatikan setiap pagi dan petang. Tiada apa yang istimewa padanya tetapi tidak pernah sekalipun aku lihat dia tanpa sekaki payung biru itu.. Lenggoknya yang kadang-kadang sopan dan kadang-kadang agak tergesa selalu mencuit hatiku. Sungguh memikat dia yamg sentiasa berbaju kurung dan bertudung. Ringkas tapi mampu membuat aku tersenyum. Seperti terapi aku untuk memulakan kerja dan melepaskan lelah seharian bekerja. Tapi sayang aku hanya mampu memerhati si dia dari jauh..

**********

Tidak pernah aku membuat kerja gila ini. Mengekori anak dara orang sepanjang hari. Tak pasal-pasal aku tak masuk pejabat dari pagi tadi dan aku membuat keputusan untuk terus mengekorinya pulang ke rumah..Sungguhlah aku semakin hari semakin tidak betul. Merindui pada yang tak pasti. Ah tak kisahlah janji aku puas untukengetahui pekerjaan dan dimana tempat tinggal si gadis baju kurung dan payung biru itu

************

Berdebar hati aku bila melihat wajahnya yang sedang tidur. Dengan keadaan dia yang sedang tidur aku mengambil kesempatan meneliti setiap inci wajahnya. Walaupun cahaya samar- samar dari luar tapi aku dapat melihat wajahnya yang jelas.

************

Punyalah sakit hati aku! Dah la sakit kepala aku ditolak. Tak padan kering dia ini punyalah kuat tolak aku tadi. Sakit kepala aku. Dah tu tuduh aku nak buat sesuatu pulak. Aku buat sungguh-sungguh kang baru tahu. .

*************

Gigih aku datang sini. Sebelum aku datang tadi aku dah maklumkan pada Farah tapi macam semalam juga banyak soal. Perempuan ni memang jenis banyak soal ya. Bosan pulak aku.

*************

" Farah, umur kau berapa?" Farah memusingkan badan dan memandang aku. Walaupun samar tapi aku masih nampak dia menoleh ke arah aku. " 22 tahun encik.En pulak?"
" Kau rasa aku umur berapa?"
" Alah en ni, nak suruh main teka pula. Jawab ajelah en" aku tersenyum. Beberapa hari ini aku mengenali dia dengan dekat aku dapat rasakan dia sentiasa jujur menjadi diri dia. Tak macam perempuan lain ,Plastik!
" aku 32 tahun."
" Eh tua dah en rupanya" dia tergelak kecil .
"Amboi mulut kau. Seronok mengata aku." Dia terus gelak.

***********

" en ni kalau oder makanan dasyat. En tak makan lagi ker?" Soal dia polos. Aku menggeleng.
"Saja je aku oder. Kau mesti habiskan semua." Farah memuncung.
" En ni ,saja tau. Mana larat saya nak habiskan." Aku tersenyum.

***********

Aku betul-betul terpegun melihat dia. Subhanallah cantik. Lebih cantik lagi dengan wajah kemerahan di sakat rakan-rakannya.

"Farah jom" dia mengangguk.

"Jaga puteri kami elok-elok. Jangan melencong tempat lain ya en kacak"

"Korang ni. Bencilah" Farah dah tarik muka. Aku sekadar tersenyum.

"Jangan risau saya jaga puteri cantik ini lebih dari nyawa saya sendiri ya" mata aku lirik ke Farah. Dia seperti terkejut dengan kenyataan aku.

"Wwwiiiieeeuuuu.  Wow..." Suara rakan-rakan Farah dah bersorak. Macam-macam mereka ni.

*************

FARAH IZAYUWhere stories live. Discover now