FARAH IZAYU-41-

4.7K 130 5
                                    

Farah Izayu

Drama yang aku tonton tadi masih bermain-main di fikiran aku. Hatiku sebak. Aku mengusap perutku. Jika itu terjadi kepadaku bagaimana?

Aku masuk ke bilik. Cuba menenangkan perasaan sendiri. Tapi aku tak mampu. Aku menangis sendirian.Entah berapa lama aku termenung pun aku tak tahu. Sedar-sedar bunyi pintu bilik di buka. Cepat-cepat aku menyeka sisa air mataku.

"Sayang.."

Aku tak menjawab. Aku tak mampu nak buka mulut.

"Sayang..." Aisy memanggil dan menghampiri aku.

"Hey... Kenapa menangis ni" wajahku di dongakkan sedikit menghadap wajahnya.

"Sayang....abang tanya ni jawab." Suaranya kedengaran tegas.

"Tengok drama." Jawabku dengan suara bergetar.

"Aishhh.. Ni yang abang tak suka kalau sayang tengok drama. Emosi sangat." Aisy mengucup pipiku. Aisy bangkit terus masuk ke bilik mandi.

Situasi drama tadi masih bermain di fikiran aku. Aku tak mampu buangnya dari berfikir. Aku meraup wajahku. Kusut!
Setelah dua puluh minit suamiku keluar dari bilik mandi dan terus menyarung baju melayu dan menghamparkan sejadah. Solat Asar di lakukan. Tadi ada seorang staf hadir membawa tugasan dari pejabat. Tadi Aisy balik awal untuk bawa aku checkup dan dia terus tidak pergi kerja. Jadinya ada fail yang perlu di tanda tanganinya. Tu sebab staf tersebut hadir kerumah.

Selesai solat Aisy menghampiri aku.

"Takkan emosi lagi sayang. Drama je" Aisy ketawa melihat aku masih duduk dalam posisi tadi.

"Abang.."

Aisy yang telah siap bertukar pakaian kembali duuk di hadapan aku. Jari aku di kucup dan dia mengulas pipiku.

"Abang..."

"Ya sayang..."

"Kalau.... Kalau..." Peritnya aku nak buka mulut. Tapi aku mesti bicangkan juga. Kejadian akan datang kita tak boleh menyangka.

"Kenapa ni sayang?" Aisy memusing tubuhku supaya belakang badanku menyandar ke tubuhnya yang sasa itu dan dari belakang dia merangkul perutku yang semakin besar. Di usap lembut seperti biasa. Aku terus sebak.

"Kalau.. Masa saya nak bersalin.... mmmmm .... kalau doktor mengatakan bahawasanya ada sedikit complication kat rahim saya ketika proses melahirkan anak dan doktor suruh abang buat pilihan...." Aku berjeda sesaat dua dan aku sambung..

" Encik nak pihak kami bagi keutamaan pada siapa? Isteri encik, atau bayi yang bakal di lahirkan?.. Abang pilih siapa?" terus usapan tangan Aisy terhenti. Sesaat dua kami diam bisu.

"Abang...apa pilihan abang?" Aku bertanya lagi.

"Apa sayang mengarut ni!" Suara Aisy bertukar nada. Aku terus pusing tubuhku menghadapnya dan tangannya aku genggam.

"Abang..tolong pilih anak ya. Kalau itu yang terjadi." Aku tersenyum pahit.

"Tolong jangan mengarut!!! Apa yang sayang nak cakap ini.!! Kenapa tak reti doa yang baik-baik. Berapa kali abang pesan!" Aisy meninggikan suaranya yang kini sudah berdiri di hadapan aku.

"Abang, masa tu tak ada siapa jangka apa terjadi. Tolonglah abang. Kalau abang berada di situasi tu tolong pilih anak kita. Ini zuriat abang" aku tak mampu menahan air mata yang sudah mengalir deras.

"Diam Farah!!!!" Suara Aisy bergema dalam bilik. Aku tersentak. Perut aku usap bila anakku menendang. Seperti mengetahui suasana ibu ayahnya sedang tegang.

"Abang..."

"Diam Farah Izayu!! Kenapa nak menyakitkan hati abang.?Kenapa nak suruh abang buat pilihan. Abang nak dua-dua. Faham!!" Aisy mencerlung matanya padaku.

"Abang, tolong jangan menafikan. Masa tu kita tak tahu. Saya cuma nak abang tolong pilih anak kalau situasi tu berlaku. Kita bukan Tuhan. Kita sentiasa ada ujian berat atau ringan. Kita kena redha. Saya cuma nak sampaikan dan saya harap abang faham. Cinta saya pada abang tak pernah padam tapi semakin membara. Abang suami saya, kekasih saya, cinta saya, imam saya, tapi saya cuma minta satu je jika abang kena buat pilihan, tolong pilih zuriat yang saya kandungkan ini. Tak mudah saya bawa perut ke hulu kehilir abang. " Aisy terkedu.

"Abang sayang isteri abang dan abang sayang bakal anak abang ini. Abang tak nak ada dalam situasi tu. Abang nak kedua-duanya." Aisy bersuara perlahan.

"Tapi kalau Allah uji abang macam mana? Nak tak nak abang kena,pilih juga" aku bersuara perlahan.

"Diam!!! Diam!!!!" Aisy meraup wajahnya. Dia munda mandir di hadapan aku.

"Saya mohon pada abang... Pilih anak kita. Ini zuriat abang."

"Farah!!! Abang tak nak buat pilihan. Abang nak kedua-duanya. Tolong jangan nak kusutkan fikiran abang. Abang tak nak dengar lagi! Berhenti mengarut!"

Aku bangkit dan meraih tangannya.

"Abang janji dengan saya, kalau itu terjadi. Jangan ragu-ragu pilih anak kita. Tolong abang janjilah.." Aisy merentap tangannya dan terus keluar bilik. Pintu di hempas. Aku terduduk ke lantai.

Ya Allah kalau masa itu kau uji suamiku dengan buat pilihan.. Kau kuatkan hatinya untuk memilih zuriatnya ini.

P/s:-terima kasih sudi baca.

Woooo.. Cuba bayangkan kalau seorang suami berada dalam situasi itu. ....
Mmmmmm......

FARAH IZAYUWhere stories live. Discover now