Projek Bantah Kahwin

By Mina94

802K 30.4K 1.3K

10 tahun lalu, waktu mama Umi aku tanya pasal kahwin. "Kahwin? Nak~," Sekarang, "Kahwin? Mak dah makan ubat k... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62 (Terakhir)
Extra

Bab 45

10.9K 444 27
By Mina94

“Sudikah kau menjadi isteri dunia dan akhiratku, Malisa Syaakaira?,”

Air mataku menitis di saat adik iparku melamar kawan baikku, Lisa. Air mata yang menitis untuk kegembiraan. Pengakuan sebelum lamaran. So prefect, so romantic.

Hampir tertawa juga ku dibuatnya melihat reaksi Lisa yang benggang melampau. Eksperasi budak-ni-nak-bergurau-pulak-dia terpamer jelas kat muka Lisa.

Pelajar yang nampak lamaran Daniel bersorak gembira. Ada juga yang menjeling melihat Lisa, cemburu lah. Mana taknya, beberapa bulan yang lalu, Lisa juga yang lamar di khalayak ramai.

Hmm! Novela novela.

Lisa mengangguk, lalu tersenyum puas. Begitu juga Daniel Mikail yang kini berdiri berhadapan dengan Lisa. Dia menyerahkan sebuah kotak berwarna merah kepada Lisa.

“Cincin?,” soalku. Mesti lah, Mira. Mengapa lah aku tanya soalan yang aku dah tahu? Hampir tersedak ku bila melihat batu yang bersaiz kecil yang berkilau menghiasi cincin tadi, “Berlian?,”

Daniel tersenyum bila memandang bakal isterinya semakin teruja. Senyuman Lisa kemudian pudar, “Niel,”

“Yes?,”

“Kau tak bergurau kan?,” tanya Lisa serius. Kalau aku tak waras sekarang, mahu saja aku menghentakkan kepala si Lisa supaya dia sedar yang sekarang bukan masa untuk bertanya soalan macam tu.

Daniel tergelak kecil, “Aku tak pernah bergurau selama ini,”

“It’s beautiful tapi,” kata-kata Lisa terhenti di situ. Tapi apa? Jangan lah reject pulak!! “Boleh tak aku mula pakai ni 5 tahun akan datang?,”

“Kau dah gila ke, Lisa?!,” jeritku, tak dapat membendung perasaan sebel aku bila Lisa secara terus-terus berkelakuan oblivious sangat sampai perasaan Daniel pun dia terus-terus seksa.

Aku rasa mesti Daniel akan marah lepas ni dan merajuk. Ala, macam drama kat dalam televisyen tu. Lepas tu, mengadu kat pokok ke apa. Kena sediakan perakam ni.

“Tapi, aku tak nak kahwin awal lah, berat tanggungjawabnya,” beritahu Lisa. Aku tak sangka pulak Lisa ni berfikiran jauh macam tu. Malu pulak aku bila memikirkan aku langsung tak pernah memikirkan apa-apa tentang tanggungjawab.

Aku memandang adik iparku yang eksperasinya, aku sendiri tak tahu. Gembira, tersentuh, geram semua bercampur aduk.

“Tak apa, Lisa. Aku akan tunggu, 5 tahun je kan? I’ve waited longer before,” kata Daniel sungguh halus. Lisa juga tersenyum memandang Daniel. Esh, tiba-tiba aku nampak bunga ilusi keliling mereka.

Pada masa macam ni lah aku tiba-tiba teringatkan suamiku. Oh, apa kata aku lawat dia waktu rehat nanti. Hehehe..

“Terima kasih, Lisa. Kerna sudi menerimaku,” jawab Daniel lalu tersenyum mekar memandang Lisa. Lisa juga tersenyum.

“Tolong jangan kata kau bergurau,”

“Dan untuk ke entah kalinya, aku sayang kau betul-betul. Ya Allah, how may I going to tell you that I am dead serious?,” kata Daniel selepas tertawa kecil. Aku mengangguk, si Lisa ni boleh tahan juga lurus bendulnya.

“Ok, kalau kau bergurau dengan semua ini, I swear aku tak akan maafkan kau walau kau bawa bulan sekali pun,” kata Lisa memberi amaran.

Aku tertawa, di kala mereka bergurau senda. Aku memilih untuk meninggalkan mereka kali ni. How romantic! Ceh!

Rehat, Staff room cikgu Ariel,

“Ada apa, Mira?,” soal lelaki kesuma dewaku. Cikgu Ariel sedang mengurut-urut bahagian di antara matanya. Oh, tampannya! Pada masa ni lah aku berharap akan menjadi kaca matanya. Aawwhhh..

“Tak ada apa, just visiting,” kataku lalu mendudukkan diri di tempat kesukaanku. Iaitu di sisi Cikgu Ariel. Well, tak ada lah betul-betul kat sisi Cikgu Ariel.

“Aku dah tak tahu macam mana nak tegah kau lagi,” keluh Cikgu Ariel lalu segera menyarungkan kembali kaca matanya. Tak!!!

“Apa kata, instead of ‘tegah’ tukar jadi...let’s say...‘sambut’ kan lebih bahgia?,” kataku lalu mendapat jelingan tajam yang mengecutkan perutku. “Baik, baik,” alahku.

“Dah jangan ganggu saya, pergi sana,” kata Cikgu Ariel menghalauku. Aish, dia ni..tak romantik langsung. Rasa nak sembelih ada juga dia ni.

“Cikgu, Daniel dah lamar Lisa tadi,”

Penulisan Cikgu Ariel terhenti tiba-tiba. Eksperasi mukanya kelihatan tegang seketika.

“And?,”

“Lisa said yes,” beritahuku. Aduh, cikgu. Jangan lah buat muka sedih macam tu.

“Maksud saya, apa kena-mengenanya dengan saya?,” kata cikgu Ariel lalu kembali menulis sesuatu di kertas kerjanya. Eleh, tak ada kena-mengena konon!! Tu, yang muka tegang tadi kenapa?

“Hey, kan Daniel tu adik kita-,”

Cikgu Ariel memandangku dengan tajam. Alamak, tersalah cakap lah pulak.

“Maksud saya, adik cikgu. Cikgu tak kisah ke?,”

Ya lah, kan cikgu mungkin ada feeling kat bakal adik ipar cikgu tuuu.. Aku memandang puas melihat muka cikgu Ariel yang kelu.

“Asal tak melanggar perintah Islam sudah,” kata cikgu Ariel, masih menulis sesuatu.

“Hmm,”

Aku mengeluh, tengok lah. Layanannya padaku masih serupa saja. Tiada peningkataan langsung. Oh, ya ada! Dia layan aku macam angin sepoi-sepoi sekarang. Angin yang terasa nyaman bila menghembus kat kita tapi tetap tak dilayan.

“Cikgu, kurang dua tahun lagi,” kataku tiba-tiba.

Cikgu Ariel berkerut memandangku, mesti dia tertanya-tanya apa yang akan datang bila dua tahun depan menjelang.

“Kurang dua tahun lagi, saya tak akan menjadi murid cikgu lagi,” kataku dengan nada sedih. Pasti dua tahun hadapan, dia tak akan melayan aku langsung. Yelah, aku bukan murid dia lagi. Kalau nak anggap aku jadi isteri dia, haih... Nasib-nasib.

“Work hard, Mira. Aim for the best,” nasihat cikgu Ariel. Mataku bersinar-sinar memandang Cikgu Ariel. Dia..dia ucapkan aku selamat berjaya kah ni??

“Tentu lah, saya akan berkerja keras untuk ambil hati cikgu!,” laungku sambil menunjuk ke arah dada kirinya. Aku tersengih-sengih sebelum melangkah keluar dari staff room cikgu Ariel.

Ya, tak kira apa yang berlaku aku akan berusaha!

“Mira,” panggil seseorang yang bersandar di dinding sekolah berhampiran. Oh, dia ni Aminah kan? Opss, salah Aminnuddin!

“Kenapa kau ada kat sekolah ni? Tak letih ke ulang alik dari Belait?,” soalku ingin menunjukkan aku ambil peduli dengan kawan adik iparku.

“Tak adalah sangat, ianya berbaloi bila.., tak apa lah,” kata Aminnuddin. Ianya perasaanku atau setiap kali dia nak bercakap dengan aku, mesti dia mengenggam baju dia. “Dari mana?,”

“Jumpa cikgu Ariel,” jawapku ringkas sambil menunjuk ke arah pintu bilik staff cikgu Ariel. Aish, menyesal juga aku keluar awal. “Kalau nak jumpa Daniel he’s not in there,”

“I know,”

Tahu?

“Habis?,”

“Mira bahagia tak, hidup dengan suami?,”

“Yes, yes, I am,” kataku yakin.

“Betul?,”

“Ya. Walaupun, ya awalnya cikgu a little bit kasar but perlahan-lahan secara jelasnya dia semakin menerima saya. And that makes me happier than ever,” ceritaku. “Daripada dulu, saya hanya mampu memandang dia dari jarak jauh. Unable to do anything, rasa diri ini hanya perempuan yang berperanan sebagai bystander dari sebuah drama. Tapi Alhamdulilah, dengan kuasa Allah, we’re married,”

Kata-kataku ku akhiri dengan senyuman. Aku bagai tersedar aku sudah lupa diri dengan bercerita tentang kisah aku. Macam mana lah boleh aku boleh ter-carried away ni?

Yang peliknya, bagai ada sesuatu dalam hati ni yang menyuruh aku bercerita mengenai kisahku pada Aminnuddin. Aku pandang dia hanya diam sahaja.

“Min?,”

“Ok, I got it,” kata Aminnuddin seperti bercakap pada seseorang. “Saya harap awak bahagia dengan suami awak,”

!

Kenapa dia seperti mengucapkan selamat bahagia pada kami? Kalau nak kata dia kecewa, kenapa pulak? Jangan-jangan, dia ada perasaan dekat suami aku tak? Aku kena jaga laki aku elok-elok lepas ni. Bahaya budak tu. Bahaya!

“Apa tu?,” kata cikgu Ariel, memaksaku melihat ke belakang ku.

“Aminnuddin,”

“Min? Apa dia buat kat sini? Memang tak ada kerja lah budak tu,” kata cikgu Ariel laju. Aku tergelak kecil, gayanya macam tak suka je keberadaan Aminnuddin. Bagus lah. Maksud aku, peluang untuk Aminnuddin tipis. Hehe

“Mira, kenapa masih tercegat kat situ? Nak tunggu Min lagi?,”

“Hah? Buat apa?,”

Aku lihat cikgu Ariel menggelengkan kepalanya. Apa hal?

“Nevermind, just go, kelas dah nak mula,”

“Yes, Sir,” kataku lalu berarak cepat melangkah meninggalkan cikgu Ariel. Sebelum tu, aku sempat melirik ke arahnya. Dia senyum!!

Continue Reading

You'll Also Like

1.4M 32.5K 71
Cerita ini mengisahkan seorang perempuan yang bernama Puteri Alisya binti Megat Idrus. Dia seorang yang comel,cantik,ceria,peramah dan pandai. ...
537K 13.7K 42
Ain Syamina. Gadis yang dicurangi oleh tunangan sendiri dan dikhianati oleh kawan baiknya. Serentak itu, kemalangan menimpa ke atas diri Ain. Ditemu...
50.9K 1.7K 9
ROMANCE FICTION SERIES ONE "Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pu...
1.4M 53K 62
Status : Complete Noah Iskandar x Sufi Nur Humaira [Karya kedua dari snowdreamm] Impian Noah Iskandar untuk membina mahligai bersama tunang tersayan...