MR PIRATE

Door CIK_ZALIKHA

3M 271K 56.3K

"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati... Meer

PROLOG
BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
BAB 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89

70

30.3K 3.4K 369
Door CIK_ZALIKHA

                    KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT, Mia berdiri  diruangan menunggu kepulangan penumpang dari Sabah. Dapat sahaja berita Husna akan pulang ke sini, terus dia berangkat ke KLIA mahu menjadi penyambut terawal. Ah, tak sabar rasanya hendak peluk kawan baik dia tu puas-puas! Lepaskan segala rindu yang terbuku dihati.

Paling penting, dia mahu minta maaf tentang kejadian di resort tempoh hari. Sungguh, perasaan bersalah itu masih membelenggu jiwanya.  Kalaulah dia tidak menolak ajakan Husna, pasti semua ini tidak akan berlaku. Dia akui itu.

"Husna!" Jerit Mia sambil tangan dilambai-lambai keatas, menarik perhatian Husna yang baru sahaja melepasi pintu keluar. Melihat anak mata Husna yang melilau mencari empunya suara, tak tunggu lama, Mia terus berlari ke sana.

Sampai sahaja di hadapan Husna,  bibir Mia tersenyum gembira. Ditarik tubuh rakannya lalu dipeluk dengan erat. Tak lama, sebelum ia terlerai dengan sendirinya. Kemudian, kedua-dua belah tangan Husna pula yang ditarik lalu digenggam.  Anak mata coklat itu ditenung penuh kerisauan bercampur rindu.

Sedangkan Husna pula masih lagi sesat dengan apa yang berlaku. Dalam fikirannya tertanya-tanya bagaimana Mia tahu dia akan pulang hari ini? Tidak lain tidak bukan, pasti Dato Idris yang beritahu.

"Husna, aku rindu kau sangat-sangat! Mujurlah kau balik dengan selamat. Dengar saja Dato Idris cakap kau akan balik, terus aku datang sini! Aku nak minta maaf dengan kau tentang kejadian di resort hari itu. Aku faham kalau kau marah, tapi aku betul-betul menyesal sebab abaikan kau hanya kerana seorang lelaki! I'm so stupid!"  Ujar Mia panjang lebar dengan seribu sesal di dada. Benar-benar berharap agar Husna terima maafnya. Bahkan, jika dia harus lakukan sesuatu untuk meraih kemaafan daripada Husna, maka dia sanggup lakukannya. Memang ini silap dia sendiri!

Malah cepat-cepat Husna gelengkan kepala apabila bicara Mia kedengaran semakin jauh. Dia akui, kata-kata Mia semasa di resort tempoh hari ada yang menghiris hatinya. Akan tetapi tidaklah sampai dia menyimpan dendam kesumat sehingga tidak ingin memaafkannya. Siapalah dia, hendak menghukum sampai begitu sekali.

"Apa kau cakap ni, Mia? Aku okaylah. Aku dah lama maafkan kau. Jadi kau tak perlu risau. Cukup kau dah jadi Mia yang dulu pun aku dah seronok sangat."

"Tapi aku betul-betul rasa bersalah dengan kau. Yalah, kalau aku teman kau naik bot malam itu pasti kau takkan hilang dekat pulau."

Husna berdecik kecil. Rasa nak tergelak pun ada apabila dengar. Kalau Mia ikut sekali pun waktu itu, entah-entah dia pun terima nasib yang sama sepertinya. Dihumban ke tengah-tengah pulau Red Zone supaya bukti dihapuskan. Kenal sangat dengan perangai durjana perempuan tua itu!

"Bukan salah kau, Mia. Benda dah nak jadi, akan jadi juga. Lagipun..." dalam tak sedar bibir Husna tersenyum sendiri tatkala teringatkan pertemuan dia dan Lanun. Andai dia tidak ditolak jatuh daripada bot, mungkin juga dia tidak akan mengenali lelaki sebaik Lanun. Dan mungkin juga, dia tidak dapat merasai hidup di sebuah kampung  yang serba kekurangan tetapi penuh dengan manusia yang sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Tuhan berikan.

Adakalanya, dia rasa insiden yang berlaku beberapa hari yang lalu ada tuannya juga.

"Lagipun apa?" Soal Mia apabila Husna tiba-tiba berhenti bicara sekerat jalan. Bahkan, Husna cuma geleng sambil tersenyum kecil.

"Tak ada apalah. By the way, kau datang sini dengan siapa?" Langsung Husna mengubah topik perbualan. Siap menjeling ke sekitar KLIA yang sentiasa penuh dengan pelancong keluar dan masuk. Tidak nampak pula susuk tubuh yang sedang menunggu kononnya sedang menemani Mia. Takkanlah Mia datang ke sini seorang diri?

Mendengar Husna bertanya tentang itu, automatik Mia tersengih-sengih Malu. Bawah bibir digigit sambil dia buat-buat menyelit rambut ke belakang telinga. Aish, malu pula nak jawab!

Manakala kening Husna pula yang berkerut tatkala menyedari tingkah laku Mia berubah pelik. Namun, dia tidaklah lembab mana untuk baca riak wajah wanita itu. Dah kalau tersengih serupa kerang busuk itu, pasti ada seseorang yang istimewa menjadi penemannya. 

Ewah, ewah... diwaktu Husna terperangkap di pulau, dalam diam si Mia ada teman baru.

"Siapa yang teman kau datang sini? Boyfriend ke?" Soal Husna, bibirnya ikut sekali tersenyum-senyum.

Mia menekup mulutnya apabila tidak sengaja ketawa. Geli hati pula. Bahkan, pipinya pun sudah merah.

"Sebenarnya, aku datang sini dengan..." anak Mata Mia melirik ke sebelah kanan, tepat pada waktunya figura tampan memakai kemeja putih bersama seluar biru itu muncul. Terus menapak menghampiri mereka lalu herdiri rapat disebelah Mia.

Sebaik sahaja bertentangan mata dengan sepasang anak mata biru itu. Mulut Husna langsung melopong. Terus sebelah tangan naik menyentuh bibir, seakan tak percaya dengan apa yang dilihat. Dalam masa yang sama, dia turut rasa teruja melihat kehadiran lelaki itu disini. 

Encik Nathan rupanya.

Sekejap Husna menjeling kearah Mia. Baru sekarang dia faham kenapa wanita itu tersengih-sengih serupa dilamun cinta. Memang sedang bercinta pun!

"Oh, aku tengah terperangkap dekat pulau, kau pula boleh seronok bercinta ya? Patutlah tersengih macam orang gila, dah dapat pikat hati crush rupanya. Gatal!"

"Aw!" Mia buat-buat mengaduh sakit apabila Husna mencubit lengannya. Tak kuat mana pun. Kemudian, mereka sama-sama meletuskan tawa.

"Cik Husna tak apa-apa ke selama berada di pulau? Pipi tu kenapa?" Tegur Nathan, siap menunding jari ke arah pipi Husna yang punya garisan luka seolah-olah ditoreh. Nampak macam luka baru lagi dan menyakitkan.

"Haahlah, Kenapa dengan pipi kau?" Mia juga baru perasan apabila Nathan menegur.

Terkulat-kulat Husna mahu menjawab. Takkanlah nak beritahu dia baru sahaja diserang oleh sekumpulan Lanun jahat? Dia pun kalau boleh tidak mahu teringat tentang itu lagi. Tapi adakah alasan lain selain itu? Baru sahaja bibir Husna terbuka sedikit, tiba-tiba suara Dato Idris menyampuk daripada belakang.

"Eh, Nathan? Mia? Awal kamu sampai ke sini?" Sapa Dato Idris.  Dia dan Datin Khadijah akhirnya berhenti di sisi mereka.

"Saja, nak tengok keadaan Husna ni. Manalah tahu kalau dia sakit. Tapi alhamdulillah dia elok saja." Ujar Mia.

"Husna memang anak yang kuat. Mak cik pun tak sangka dia boleh bertahan di pulau tu. Kalau orang lain, rasanya balik tu dah demam dan trauma." Sampuk Datin Khadijah sambil memandang Husna dengan senyuman penuh makna. Namun, sedikit pun wanita muda itu tidak menoleh ke arahnya. Malah ada reaksi menyampah terpapar dimuka itu.

"Itulah, boleh dikatakan Cik Husna ni lain daripada yang lain. Entah apalah yang awak hadap masa dipulau sana tapi awak nampak tenang seperti tiada apa-apa yang berlaku." Puji Nathan. Jelas kagum dengan Husna. Jika dia diletakkan ditengah-tengah pulau sendirian, agaknya dah melalak seorang diri. Lantaklah anak lelaki sekalipun.

Malah, Husna hanya tersenyum kecil apabila menerima pujian. Namun riak wajahnya masih lagi tidak selesa dengan kehadiran Datin Khadijah.

"Err, Dato... Datin... boleh tak kalau tinggalkan Husna dengan kami? Ssya nak belanja dia makan sebenarnya. Nanti saya akan hantar dia balik ke rumah semula." Cantas Mia, meminta kebenaran terlebih dahulu. Wajah Dato Idris dipandang. Orang tua itu sedang mengangguk tanda beri keizinan. 

"Boleh saja. Kami pun dah nak balik. Tapi jangan lama sangat. Husna tu perlukan rehat juga." Ujar Dato Idris.

Lantas Mia angguk kepala tanda faham.

Usai meminta diri, kemudian Dato Idris dan Datin Khadijah berlalu pergi. Meninggalkan Husna bersama Mia dan Nathan.

"So, kita nak makan dekat mana?" Tanya Nathan, dia menoleh memandang Mia disisi. Menanti cadangan. Dia tukang pandu kereta sahaja, manakala si Mia pula merancang arah tuju mereka. Seminit juga Mia fikir tempat makan mana yang menarik. Dan apabila dia hendak bersuara, tiba-tiba deringan telefon pula yang menjadi penghalang.

Ish, telefon siapa pula yang berbunyi tu?

Kelam-kabut Nathan menyeluk tangan ke dalam poketnya apabila terasa ada getaran disitu. Telefon dikeluarkan. Jelas tertera nama Papa muncul diskrin. Sesaat keningnya berkerut, tertanya-tanya mengapa Tan Sri Raqib tiba-tiba hubungi dia pada waktu ini. Selalunya jika ada hal penting sahaja. Tak tunggu lama, Nathan langsung menolak butang hijau.

"Waalaikumsalam. Ya, pa kenapa?" Soal Nathan. Dia diam, mendengar bicara Tan Sri Raqib di dalam talian. Namun makin lama, riak wajahnya semakin berubah keruh. Adakalanya matanya terbeliak seolah-olah dapat berita mengejut.

Mia dan Husna yang tidak tahu apa-apa saling berpandangan sesama sendiri.  Mereka juga nampak ingin tahu apa yang sedang dibicarakan. Nampak macam serius sahaja.

"Baik, pa. Nanti Nathan booking tiket ke sana." Balas Nathan, segera mematikan talian. Kemudian, menoleh memandang Mia.

"Maaf, sayang. Saya perlu kemas beg dan booking tiket penerbangan ke Sabah. Papa baru beritahu yang abang saya kemalangan. Sekarang dia terlantar di hospital. Jadi, saya kena jenguk dia." Ujar Nathan, suaranya kedengaran bergetar kerana masih lagi terkejut dengan berita buruk yang disampaikan. Bahkan, jantungnya juga tak berhenti berdegup laju daripada tadi.

Mia turut terkejut. 

"Iya ke? Kalau macam itu tak apalah, saya akan pergi dengan Husna saja. Awak jaga diri ek."

Nathan angguk kepala. Telefon disimpan semula ke dalam poket seluar. Sekilas dia tunduk melihat jam yang mengelilingi pergelangan tangannya. Masih sempat jika dia kemaskan pakaian di rumah sebelum bertolak.

"Maaf tanya, abang Encik Nathan tu... kemalangan sebab apa?" Soal Husna, tiba-tiba ingin tahu. Malah dia rasa sedikit pelik. Bukankah Encik Nathan anak kepada Tan Sri Raqib? Dan apa yang baru didengar tadi ialah abang sulungnya terlibat dalam kemalangan. Persoalannya, siapa abang kepada Encik Nathan dan bila dia ditimpa kemalangan?

Tak tahulah kenapa muncul wajah Lanun difikiran Husna tika ini. Padahal, mereka bukannya asa kena-mengena.

Akan tetapi Nathan jongket bahu tanda tidak tahu. "Entahlah. Saya tak pasti. Tan Sri Raqib cuma cakap yang dia kemalangan. Dari ceritanya seolah-olah teruk. Daripada kepala sampai hujung kaki tercedera."

Husna terdiam. Sekali lagi, dia teringatkan Lanun. Tiba-tiba sahaja terbayangkan semula mimpi ngerinya pada malam itu. Disaat dia hanya mampu menjadi penonton semasa Lanun dipukul oleh lanun-lanun jahat itu. Seluruh tubuhnya lebam dan berdarah. Dari kepala hinggalah ke hujung kakinya, sehingga dia jadi lemah selemah-lemahnya kerana kekurangan banyak darah.

"By the way, sebelum saya pergi..." Nathan mengeluarkan dompetnya. Tangan kanan Mia ditarik sebelum dia meletakkan beberapa wang kertas bernilai seratus di atas telapak tangannya. 

Berkelip-kelip mata Mia saat ini. Wajah Nathan dipandang penuh tanda tanya.

"Guna duit itu untuk makan nanti. Saya belanja. Kalau tak cukup beritahu, nanti saya masukkan duit dalam akaun bank awak. Saya nak kena cepat.  Jadi saya minta diri dulu." Ujar Nathan dengan nada tergesa-gesa. Tanpa menunggu kata balas daripada Mia, dia terus berlari meninggalkan mereka berdua.

Mia masih lagi sesat. Duit ditangan dipandang. Banyak sangat ni. Tapi orang dah beri, kenalah guna sehabis baik. Dan-dan dia menyengih.

Lantas, Mia pusing memandang Husna. Wanita itu tampak diam daripada tadi seakan memikirkan sesuatu.

"Husna, kau okay tak tu?" Tegur Mia. Langsung mematikan lamunan Husna. 

"Aku okay." Ringkas dia membalas.

Mia tersenyum kecil.

"Kalau macam itu jomlah kita pergi makan. Aku bawa kau pergi makan tempat paling sedap. Kau pasti dah lama tak makan makanan sedap-sedap kan?" Kata Mia, tangan Husna terus ditarik sama-sama melangkah keluar daripada lapangan terbang itu.

"Makan apa pun aku tak kisah. Aku ikut saja." Ujar Husna.

Pelik.

Kening Mia berkerut. Betulkah apa yang dia baru dengar tadi? Puteri Husna, tidak kisah tempat makan mereka dimana sekalipun? Serupa ada sesuatu yang telah mengubah rakan baiknya. Namun, Mia tidak mahu fikir lebih-lebih. 

"Kalau macam itu kita makan dekat restoran siam nak tak?" Cadang Mia, sengajalah dia mahu uji sedikit. Kalau Husna terima, bermakna jelaslah Husna yang sekarang bukan yang cerewet dahulu.

Sekonyong-konyong bibir Husna mengulum senyuman. Kepala diangguk. 

"Aku ikut aje." Respon Husna.

Mia tergamam.








Maaf chapter sikit. Kalau esok free, saya update lagi.

Ga verder met lezen

Dit interesseert je vast

18.5K 392 4
[Fantasy + Adventure] Tahun 3091 di mana dunia sudah semakin maju. Wujudnya permainan virtual reality arena competition iaitu sebuah permainan berkon...
16.6K 1.7K 42
Ahli sihir yang namanya dilupakan. Itulah dia. start : 20/03/30 end : 20/05/12
1.9K 153 27
Sekarang sastera Melayu semakin Lama semakin dilupakan. Puisi dan pantun jua sudah tidak digunakan dalam pertuturan sehari hari. Sejak dahulu lagi...
493 158 16
Rayyan Mikhail × Fiqa irissa Rayyan Mikhail seorang jejaka kacak dan lemah lembut,tidak pernah kasar dengan wanita tetapi ada seorang gadis yang san...