MR PIRATE

Av CIK_ZALIKHA

3M 271K 56.3K

"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati... Mer

PROLOG
BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89

BAB 6

34.2K 2.3K 314
Av CIK_ZALIKHA

                      SAMPAI sahaja ditingkat lobi, pintu lift terbuka. Baru selangkah kaki ke depan, tiba-tiba entah daripada mana muncul sekuntum bunga mawar di depan muka. Hidung automatik terasa gatal saat menghidunya. Dan tak lama kemudian...

"HACUMMM!!!" Husna terbersin. Tak sempat hendak tutup mulut, air liur sudah terpercik keluar. Tak semena-mena figura yang berdiri di hadapannya menjadi mangsa. Padanlah muka! Siapa suruh tiba-tiba hulur bunga kepadanya?

Hidung yang terasa gatal digosok-gosok perlahan. Rasa hendak marah. Namun sebaik sahaja kepala mendongak memandang lelaki yang sedang kaku berdiri di situ. Rahangnya terus jatuh ke bawah.

Lah!

"Encik Nathan?!" Husna terkejut. Tak sangka lelaki itu rupanya yang menyambutnya dengan bunga. Ya Tuhan! Lihatlah muka dia. Ada percikan air liurnya tadi. Semerta muka Husna berubah merah menahan malu. Cepat-cepat dia mengeluarkan tisu poket yang dibawa di dalam beg galasnya lalu dilap pada wajah Nathan dengan penuh rasa serba-salah.

"Maafkan saya, Encik Nathan! Saya betul-betul tak sengaja. Kenapa tiba-tiba muncul hulur bunga macam itu? Hidung saya memang sensitif sedikit dengan bau bunga ni. Saya minta maaf sangat!" Rayu Husna berkali-kali. Betul-betul rasa bersalah.

Nathan pejam mata seketika penuh reda. Bibir tersenyum kelat. Kenapalah dia tak tanya dahulu Husna suka bunga atau tak? Kan dah tak pasal-pasal terkena.

"Saya tak tahu pula ada perempuan tak boleh hidu bau bunga. Ingatkan semua perempuan suka. Salah saya, tak mengapa." Ujarnya. Bunga mawar itu dijatuhkan ke bawah semula. Tidak jadi ingin diberi kepada Husna.

Selesai mengelap wajah lelaki itu. Tisu yang digunakan tadi dibuang ke dalam tong sampah yang berada di sebelah lift. Kemudian, wajah Nathan kembali dipandang. Muka masih lagi membahang rasa malu. Ah, buat-buat tenang sudahlah...

"Apa-apa pun, macam mana Encik Nathan tahu saya akan keluar daripada lift ni?" Soal Husna. Sekadar mahu mengubah topik.

Nathan menunding jari ke atas. Menunjuk ke arah papan tanda kecil yang melekat di atas Lift. Khas untuk VVIP. Cuma orang-orang tertentu sahaja yang boleh guna. Salah satunya, Husna. Kerana dia adalah pemilik hotel paredise.

"Siapa lagi yang akan guna lift ni kalau bukan awak?"

Husna tersengih. Kepala yang berlapikkan tudung bawal itu digaru. Ya tak ya juga. Sekilas anak matanya mencerun ke bawah, melihat sekuntum bunga mawar merah yang masih berada di tangan lelaki itu. Bibir tersenyum.

"Bunga tu pula?" Soal Husna. Wajah Nathan kembali dipandang. Tak pernah lagi sesiapa menyambutnya dengan bunga. Selalunya orang akan bagi bunga pada seseorang yang istimewa sahaja. Tetapi dia tidak mahu membuat andaian sendiri. Ada juga yang malu dua kali nanti.

Sekejap lelaki itu menunduk memandang bunga ditangan. Bibirnya turut tersenyum. Manis sekali.

"Saja. Saya nak bagi bunga tanda maaf pasal semalam. Tapi malang sekali..." Nathan buat-buat muka kecewa. Kelopak bunga mawar itu dibelek-belek.

"Orang yang saya nak bagi tu alah pada bunga. Kesian bunga ni tiada pemilik." Katanya. Bibir mencebik.

Husna tergelak kecil. Lucu juga Encik Nathan ni.

"Baiklah, saya..."

"Terima!" Potong suara itu. Husna tersentak.

Nathan turut terkejut. Eh? Tahu-tahu sahaja bunga yang dipegang hilang sekelip mata. Melilau anak matanya mencari, manalah tahu jika ia terjatuh ke bawah. Namun saat pandangan beralih ke arah tepi Husna, muncul Mia yang sedang menghidu bau bunga mawar miliknya.

Macam itu sahaja dia curi?

"Sedapnya bau! Pandai Encik Nathan pilih." Puji Mia. Tersengih-sengih apabila dapat bunga.

Husna tersenyum kekok. Alahai, si Mia ni memang tak reti malu sungguh. Dia pula yang harus tebal muka di hadapan lelaki itu.

"Ish, kau ni Mia... itu bunga dialah." Bisikku. Cukup untuk dia sahaja yang mendengar.

"Alah, tadi aku dengar Encik Nathan nak bagi bunga ni pada seseorang. Tapi seseorang tu tak boleh bau bunga. Aku boleh! Jadi maknanya bunga ni untuk akulah. Kan Encik Nathan?" Berkelip-kelip mata Mia serupa masuk habuk. Menanti balasan daripada lelaki itu.

Teragak-agak Nathan hendak mengangguk kepala.

"Ya. Be... Betullah tu. Ambillah." Balasnya. Sesaat kepala Nathan tunduk ke bawah, hujung jari menggosok hidung. Lain orang yang ditarget, lain pula yang terkena panahan.

"Yeay!" Mia bersorak gembira. Pertama kali dapat bunga daripada lelaki. Syok ooo!

Kemudian anak mata Nathan mengecil. Sekejap. Rasanya dia pernah jumpa wanita itu. Kepala cuba memproses memori. Aha! Dia sudah ingat. Tak silap, dia adalah...

"Awak bukan ke yang kerja dekat company Ocean Resort?" Nathan meneka.

Mia terlopong. Luas. Silap-silap lalat masuk pun tak sedar.

"OMG! Encik ingat saya lagi?" Soal Mia. Tak sangka memori tentangnya masih melekat di kepala lelaki itu. Ingatkan dah dipadam. Nampaknya dia masih ada peluang!

Nathan angguk kepala mengiyakannya. Sebelah tangan diseluk ke dalam kocek seluar. Siapa aje yang lupa pada pekerja yang ramah seperti Mia?

"Yeah, awakkan bekerja dibawah syarikat ayah saya. Tentulah saya kena tau semua pekerja dekat situ, sebab saya bakal bos baru dekat sana."

"Seriously?!" Mia terkejut. Matanya membuntang.

"En... Encik anak Tan Sri Raqib ke?!" Soal Mia serupa tak percaya. Lantas Nathan mengangguk kepala.

Makin terkejut wanita itu melihat pengakuannya. Rasa macam nak pengsan. Dia baru rampas bunga daripada bakal encik bos sendiri? Drama cinta apakah ini?

Husna sudah geleng kepala. Rasanya mereka patut keluar makan tengahari sekarang. Bukannya adakan babak pertemuan cinta di hadapan lift. Dia harus hentikan sekarang.

"Sudah. Sudah. Apa kata kita pergi mana-mana restoran dan makan dulu? Waktu rehat pun bukannya lama mana." Potong Husna. Buat-buat melihat jam di pergelangan tangan. Kononnya mengejar masa.

Nathan mengangguk kepala. Ada betulnya juga kata Husna. Mereka tak patut berlengah disini.

"Boleh juga. Apa kata naik kereta saya? Cepat sikit kita sampai sama-sama." Cadang Nathan.

"Nak!" Laju sahaja Mia menjawab.

PAP!

Tak pasal-pasal tangan Husna mendarat ke lengan Mia. Kot iya pun coverlah sikit perangai tak malu tu!

Mia mengaduh sakit. Tajam jelingannya ke arah Husna sambil sebelah tangan menggosok lengan yang terasa pedih.

"Tak susahkan Encik Nathan ke?" Soal Husna, lembut sahaja suaranya. Ini barulah betul cara nak goda hati seseorang!

Nathan menggeleng.

"Tak. Marilah. Kereta saya parking depan tu sahaja." Ajaknya.

Husna mengangguk setuju. Lantas dia pun melangkah mengekor lelaki itu daripada belakang. Namun, dia tersedar sesuatu yang pelik. Kening berkerut. Sekejap kepala menoleh ke kiri dan ke kanan. Mana si Mia? Bukankah semalam dia yang bukan main hendak ikut?

Husna pusing ke belakang. Lah!

Rupa-rupanya wanita itu masih tercegat dihadapan lift dengan muka cemberut.

"Kau tak nak ikut ke?" Soal Husna.

"Dia macam ajak kau seorang aje." Rungut Mia.

Nathan turut berhenti melangkah. Dia menoleh ke belakang. Lupa pula ada minah lagi seorang!

"Awak pun, jemputlah tumpang sekali." Ulang Nathan, kali ini mengajak Mia sekali. Automatik bibir wanita itu tersenyum seperti kerang busuk. Tak tunggu lama, Mia terus berlari ke arah mereka berdua. Tak sabar nak naik kereta sama-sama! Yang pasti, dia mahu cop seat di sebelah pemandu.












                     KINI mereka tiba disebuah restoran lima bintang. Hidangan yang dipesan sudah tersedia di atas meja. Tak ramai pelanggan disini. Cuma ada beberapa golongan orang kaya sahaja yang menjamu selera di meja hujung sana. Mungkin kerana restoran ini buka pada orang yang telah membuat tempahan. Hiasan pada meja pun memang kemas. Dah macam temu janji dengan pasangan. Bezanya ada seorang lelaki dan dua orang wanita.

Pasti orang akan ingat mamat ni kahwin dua!

"Sedap betullah makanan dekat sini. Untung ada orang belanja. Dapat juga merasa makanan mahal-mahal." Ujar Mia sambil memotong daging steak sebelum disuap ke dalam mulut. Sengaja dia pesan makanan yang sama dengan lelaki itu. Nampak sepadan. Acewah!

Manakala Husna pula sekadar memesan pencuci mulut. Semangkuk aiskrim dipenuhi buah-buahan segar.

Nathan tersenyum kecil. Baguslah kalau mereka suka. Dia pun memang selalu datang ke sini.

"Sedapkan? Saya memang selalu makan dekat sini."

"Dengan girlfriend?" Potong Mia. Telinga dipasang luas-luas.

Nathan tergelak kecil. Dia memandang Mia yang duduk di hadapan.

"Saya tak ada girlfriend." Balasnya.

Mia mengemam bibir. Menahan diri daripada tersenyum. Lampu hijau dah terpasang, dah boleh jalan. 'Tahan Mia, tahan! Jangan tunjuk sangat suka tu.' Bisiknya kepada diri sendiri. Tiba-tiba tangan ini rasa lemah pula nak potong daging. Sudah cair dengan Encik mata biru.

"And you?" Pandangan Nathan beralih ke arah Husna.

Tatkala Husna yang sedang menyuap aiskrim, terpinga-pinga. Kurang jelas mendengar pertanyaan lelaki itu.

"Huh?"

"Awak dah ada boyfriend?" Nathan mengulangi soalan. Dia berhenti menyuap steak. Tumpu kepada wanita itu.

Sedar tona wajahnya berubah merah jambu, Husna menunduk kepala memandang mangkuk aiskrim itu. Dan dengan perlahan kepala digeleng.

"Belum. Sebab saya tengah tunggu seseorang." Balas Husna. Automatik bayangan Mr.Blue muncul di kepala. Ya. Dialah lelaki yang ditunggu-tunggu selama ini. Adakah... Encik Nathan orangnya?

"Oh..." sedikit sahaja respon lelaki itu. Mukanya tampak berubah.

Kening Mia berkerut. Wajah Husna dan lelaki itu dipandang silih berganti. Apa dia tunggul ke dekat sini?

"Encik Nathan tak nak tanya saya ke single ke tak?" Soal Mia dengan muka tak malunya. Mana adil kalau tanya Husna seorang sahaja!

"Takpalah. Makan steak awak." Balas Nathan. Dengan selamba menyuap steak ke dalam mulut.

Terasa seolah-olah ada angin kosong lalu di hadapan muka. Sunyi. Sepi. Begitu sahaja dia dipulaukan? Tak mengapa, jangan cepat mengalah! Mia berdehem membetulkan suara. Sambil tangan buat-buat menghiris daging di pinggan.

"Encik Nathan ada berapa adik beradik?" Soal Mia. Dia memandang lelaki itu. Entah mengapa tiba-tiba sahaja ingin mengenali Encik Nathan dengan lebih dekat. Husna yang duduk disebelah turut melangut muka memandangnya. Dia pun tertarik hendak tahu.

"Sebenarnya ada dua aje. Saya dengan abang saya. Tapi Tan Sri Raqib ada ambil anak angkat kembar tiga. Jadi limalah semuanya. Empat lelaki dan seorang perempuan." Ujar Nathan.

Mulut Mia melopong. Kagum. Kening Husna turut terangkat. Tak sangka keluarga lelaki itu ramai juga.

"Tapi kalau Encik Nathan ada abang, kenapa encik Nathan yang bakal ambil alih Ocean Resort? Bukan selalu ayah akan turunkan pangkat tu pada abang sulung ke? Maaf, saya bukan tak suka malah terlebih suka! tapi cuma tertanya-tanya." Soal Mia lagi.

"Abang saya tu tak minat dengan kerja-kerja ni. Dia lebih suka hidup dekat pulau . Balik sini pun jarang. Asyik melekat di kampung kesayangan dia."

"Encik pula? Tak suka pulau?" Baru kali ini Husna bersuara. Alang-alang sudah membuka topik tentang pulau. Inilah masanya untuk menguji sama ada lelaki itu Mr Blue atau bukan?

"Suka. Sebab itu saya cadang pada Tan Sri Raqib untuk buka Resort atas pulau. Supaya semua orang boleh rasai pemandangan yang indah yang tak boleh dapat dekat mana-mana tempat. Abang saya pun memang dah sebati dengan pulau dekat situ. Jadi lagi banyaklah tempat-tempat cantik yang tersembunyi orang tak tahu. Itulah keistimewaan Ocean Resort." Ujar Nathan. Tersenyum-senyum bibirnya saat bercerita sambil membayangi betapa indahnya pemandangan di resort itu.

"Selain daripada keindahan pulau, tak ada apa-apa lagi yang menarik minat awak untuk buka tempat tu?" Soal Husna.

Kening Nathan berkerut tidak faham. "maksud awak?"

"Maksud saya... encik bangunkan Ocean Resort untuk teringat pada seseorang? Tanda kenangan?"  Soal Husna lagi. Mata lelaki itu ditenung dalam-dalam.

Nathan diam seketika. Memproses maksud yang Husna cuba sampaikan. Untuk teringat kepada seseorang? Maksudnya...

"Maksud Cik Husna ni... Encik Nathan pernah tak jumpa seseorang wanita yang lemas selepas itu Encik Nathan terjun selamatkan dia, selepas itu Encik Nathan pandang mata dia, dan dia cakap rupa encik macam bidadara syurga yang jatuh ke bumi sebab kacak sangat dan encik pun hihihi! Gelak. Jatuh cinta dan buka resort atas pulau sebab nak ingatkan pertemuan indah diantara Encik dan Cik tersebut dan bla bla bla. Itulah maksudnya!" Sampuk Mia. Lambat pula nak tunggu lelaki itu faham.

Terus Husna menyiku lengan Mia yang berada disebelah. Kurang asam punya kawan! Kantoilah nanti.

"Oh, tentang tu..." bawah dagu berjambang halus itu disapu seketika. Cuba untuk ingat.

Mia dan Husna memasang telinga. Masing-masing menarik kerusi rapat ke meja. Kena dengar jelas-jelas! Kalau betullah dia Encik Blue, rasa macam nak terus keluarkan cincin dan lamar. Eh? Macam cerita Cinderella pula.

"Rasanya macam pernah..."  belum sempat dia menghabiskan kata, tiba-tiba deringan telefon mencelah. Terus mengalihkan perhatian Nathan ke arah telefon canggih yang berada diatas meja. Melihat nama Papa tertera diskrin, langsung telefon canggih itu dicapai. Dia bangkit dari kerusi.

"Sekejap ya." Pinta Nathan sebelum melangkah menjauhi meja makan mereka. Inginkan privasi. Meninggalkan Mia dan Husna disitu.

Serentak mereka berdua mengeluh. Mia sampaikan tepuk meja kerana tidak puas hati. Leceh betullah! Baru sahaja nak dengar pengakuan tadi.



Fortsätt läs

Du kommer också att gilla

39.4K 3.6K 29
҂৲ stray.kids fanfic : ❝Aku masih tak tahu kenapa korang culik aku!❞ -Y/N ❝Sebab darah kau sedap...❞-SKZ START : 15 Mei 2020 END : 10 Oct 2020
66.7K 5.3K 61
° ᴬ ᴹᴬᴸᴬᵞ ᶠᴬᴺᶠᴵᶜ ᶠᴿᴼᴹ ᴿᴬᵁˢᶻᵞᴰᴬᴵ ° in which his whole existence is a labyrinth. cover made by my best buddy: @cryingat5am Publish : 30/12/2019 End :11...
292K 31.9K 29
in which i found pure happiness in you. - forever, till death do us apart. [ highschool : au ] warning - lots of fluff, geram, butterflies, cringe...
137K 1.9K 6
PUBLISHED UNDER Mangosteeen Publication © Tajuk di pasaran : Pada Subuh Yang Membawaku Pergi BOOK #1 of 𝕱𝖗𝖎𝖊𝖓𝖉𝖘𝖍𝖎𝖕 𝕰𝖉𝖎𝖙𝖎𝖔𝖓 AWARD #2...