WARNING: Stockholm Syndrome

15.5K 465 135
                                    

Olla! 

Bertemu lagi kita dalam segmen.... pembaca membidas, saya menepis!

Hahahahha, okey gurau.

Tadi, ada baca komen yang mengatakan Orked ini mengalami sindrom Stockholm. Jadi, dengan sepantas kilat saya terus membuat carian di Google untuk mengetahui apa sebenarnya sindrom tersebut.

Saya pun tertanya-tanya sama ada betul ke heroin saya tu, ada gejala sindrom Stockholm?

Jadi, saya pun Google sajalah, carian terpantas di abad ini. Kalau kajian FYP, mungkin saya akan buat carian dalam laman web Mendeley, Google Scholar, Academia dan lain-lain sumber untuk menguatkan lagi sokongan. Tapi, ini sekadar maklumat pantas ya.

Gittew.

Jadi, melalui pembacaan saya sebentar tadi... dengan ini, saya Una Caramella... menyatakan bantahan terhadap tuduhan pembaca yang mengatakan anak guaman saya, Orked Angellina binti Rachael Ali, sebagai seorang gadis yang mengalami sindrom Stockholm.

Huii, rasa macam dalam mahkamah. Sudah lama tak berbahas, rindu zaman sekolah. Tibehhh!

Okay, back to the topic *clears throat*

Yang Arif, ini merupakan hujah-hujah saya untuk mengatakan bahawasanya, defendan, Orked Angellina tidak boleh disabitkan sama sekali dengan sindrom Stockholm.

Kerana saya, selaku penulis (read:peguam) kepada karya REBEL ini lebih mengetahui watak dan perwatakan, semua plot cerita dari awal penceritaan sehingga penamatnya.

Menurut info yang telah didapatkan, seseorang yang berdepan dengan sindrom Stockholm ini, akan mempunyai ciri-ciri seperti yang dinyatakan:

1. A hostage's development of positive feelings towards the captor.

2. No previous relationship between hostage and captor.

3. A refusal by hostages to cooperate with police forces and other government authorities (unless the captors themselves happen to be members of police forces or government authorities)

4. A hostage's belief in the humanity of the captor because they cease to perceive the captor as a threat when the victim holds the same values as the aggressor.

Bagi menjawab tuduhan yang dilemparkan, izinkan saya, Yang Arif... untuk membangkang ciri-ciri tersebut yang didakwa wujud dan dialami oleh anak guam saya.

.

.

.

1. A hostage's development of positive feelings towards the captor.
.

.

.

Perasaan positif? Positif yang macam mana tu? Hanya kerana Orked merasakan cintanya pada Danezell, bolehkah itu dianggap sebagai positif? Sedangkan, tiada nilai-nilai lain yang mampu untuk menyokong perasaan 'positif' yang dikatakan dan hanya bersandarkan nilai cinta sahaja?

REBELWhere stories live. Discover now