RoyalNerd 16

2.7K 172 1
                                    

  "Sorry..tapi aku tak boleh nak tolong kau. Abang Syafiq bertegas nak kau jadi player dlm team kita. Lagipun oky apa..kau ada skill lah wei," ujar Ikhwan sambil membetulkan rambutnya di cermin tandas.

  "Aishh! Game tu berapa hari lagi?" soal Putera Zaquan sambil membuka kepala paip untuk mencuci tangannya.

  "Next week tak silap aku,"

  "Serabut lah!!" sambil itu juga tangannya bertindak mengusutkan rambutnya sendiri.

  "Lek lah putera," ujar Ikhwan apabila melihat muka Putera Zaquan seperti kucing mati bini.

  "Kenapa tiba-tiba je kau panggil aku putera? Bukan selalunya kau panggil aku Zaquan?" soal Putera Zaquan yang agak terkejut dengan panggilan yang diberikan.

  "Saja..yang kau gelabah biawak sangat ni dah kenapa? Kau ada sembunyi apa2 ke daripada aku?"

  "Tak adanya aku nak sembunyikan apa2 drpd kau," sorry Ikhwan..but not this time.

  "Jomlah..nanti Sir Henry jemur kita kat padang tu macam jemur ikan kering pulak sebab masuk lambat kelas dia," sambung Putera Zaquan sambil memorinya terlayar kepada pelajar-pelajar yang didenda oleh Sir Henry sebab lambat masuk kelas dia.

  "Sekarang waktu dia ke?! Jom2!" Terus Ikhwan berlari terlebih dahulu meninggalkan dirinya di belakang. Dasar kambing! Suka hati je tinggal aku..dah lah dia yang paksa aku temankan dia pergi tandas. Haihh...

                                (づ。◕‿‿◕。)づ

  "Sedar tak sedar dah seminggu berlalu kan?" ujar Nik sambil kepalanya terteleng-teleng memerhatikan jalan untuk memastikan tiada kenderaan di situ.

  "Hmm," balas Putera Zaquan pendek sambil langkahnya mengikuti Nik yang turut melintasi jalan.

  "Esok aku tak datang sekolah tau," ujar Putera Zaquan lagi.

  "Ehh.. asal pulak? Kau nak ponteng sekolah ke?" soal Nik dengan wajah terkejut. Serupa beruk daaa...

  "Esok aku ada game dekat Royal Academy lah senget! Ingat aku ada benda sangat ke nak buat kalau aku tak pergi sekolah?" ujar Putera Zaquan.

  "Habis tu aku nak sembang dengan sapa dekat dalam kelas nanti.." ujar Nik sambil mencebikkan mulutnya.

  "Selama ni aku sembang dengan dinding hidup je. Bila masa pulak aku sembang dengan kau?" Yelah..setiap kali Fathia suruh diam mesti diam sampai habis kelas tu. Aku? Sembang dengan dinding la apa lagi!

  "Alaa..sorry lah wei," sekali lagi mulutnya dicebekkan. Ingat aku gay ke nak termakan dengan muka katak kau ni? Pergi la cari tuan puteri yang sanggup cium kau..

  "Geli..kau tau tak geli?" ujar Putera Zaquan sambil menolak muka Nik yang memang nak mintak buku lali tu.

  "Tak," sekali lagi muka Nik ditolak dan Putera Zaquan pula sudah mengambil langkah seribu untuk pergi darinya.

                               (づ。◕‿‿◕。)づ

  "Abang," panggil Adi mendatar. Terus sahaja Putera Zaquan menutup segala homework nya dan memberi isyarat kepada Putera Adli agar masuk ke biliknya.

  "Nah..ni senarai pembantu istana yang  bekerja bahagian dapur masa kau keracunan haritu," terus sahaja Putera Zaquan mengambil kertas A4 tersebut dan meniliknya.

  "Kenapa ada nama yang dah kena potong ni?"

  "Nama yang dah dipotong tu semuanya dah mati, tapi bukan aku yang bunuh. Nama2 tu semua menghilang lepas kau sakit haritu. Bila aku nak soal siasat..semua dah mati dibunuh," terang Putera Adli panjang lebar.

  "Nampaknya memang ada orang dalam yang nak gugat kedudukan aku," dan yang pasti..dia bukan amatur. Dia dah mahir dengan selok-belok permainan ni.

  "Aku keluar dulu," ujar Putera Adli mendatar.

Ni bukan cerita mafia2 kut nak bunuh aku bagai..nak jadi putera mahkota pun payah..baik jadi putera katak je macam si Nik tu.

                              (づ。◕‿‿◕。)づ

  "Kau memang kena pergi ke?" soal Nik buat sekian kalinya sepanjang mereka berjalan untuk menuju ke sekolah.

  "Kau nampak tak kasut ni? Aku humban muka kau kang! Better tak yah datang istana la kalau kau nak jadi macam ni," ujar Putera Zaquan sambil mengangkat kasut bola sepak di tangannya yang dibawa bersama.

  "Yelah2" sekali lagi ditayang muka cemberutnya kepada Putera Zaquan.

  "Wei!!jom bas dah tunggu!" jerit Ikhwan daripada dalam kawasan sekolah kepada Putera Zaquan dan pemain2 yang lain. Yelah..kapten pasukan kann.

Sepanjang perjalanan Putera Zaquan hanya memandang ke luar tingkap bas dan seketika ternampak istananya dilintasi. Ya..ni laluannya untuk dia ke sekolah selalunya. Tak sangka pulak dia akan pergi balik dekat sekolah ni. Harap tak ada siapa yang perasan aku.

  "Jauhnya termenung..teringat awek dekat sana ke," ujar satu suara yang agak dikenalinya. Bukan agak dikenali..tapi memang kenal pun. Adi.

  "Macam mana kau bole ada dekat sini? Kau bukannya ahli kelab bola sepak pun,"

  "Status aku dekat situ sebagai putera kan.. takkan lah diorang nak melawan cakap aku. Kalau A, A jugaklah yang aku dapat," ujar Adi riak.

  "Suka hati kau lah.. boleh kau pun tolong cover aku nanti. Tak adalah si Aliesha tu je yang kelam-kabut," entah..sejak bila rasa selesa dengan budak kecik yang sorang ni. Kalau tak aku lah yang paling anti dengan dia. Lantaklah..kan bagus kalau kami dah tak gaduh.

  "Gempak ahh sekolah ni,"

  "Kalau lah aku dapat sekolah dekat sini,"

  "Mesti ramai puteri2 yang cun2 kan.. dekat sini,"

  "Boring," serentak perkataan itu meluncur keluar daripada mulut kedua beradik tersebut kerana figura sekolah itu dah lali dengan mata mereka. Malahan, ada je sekolah diraja yang lebih gah daripada ni. Haa..riak sat.

  "Oky dengar sini semua!" ujar abang Syafiq sambil tangannya ditepuk bagi menarik perhatian semua yang berada di dalam bas yang jelas jakun dengan kemegahan sekolah tersebut.

  "Kita datang sini sebab ada game..dan bukannya ada lawatan sambil belajar. Jadi jangan ada seorang pun yang dok melilau dekat kawasan sekolah ni.. straight pergi padang. Faham?!"

  "Faham!!"  erkk..x perlulah sampai menjerit dalam bas ni. Awal2 lagi dah buat malu..sah2 bas ni bukan kalis bunyi. Habis orang kat luar tengok.

  "Aku tak nak keluar sekali dengan korang," ucap Putera Adli sambil memeluk tubuhnya erat.

  "Malu ke? Hahaha! Padan muka kau! Sapa suruh nak pindah sangat ikut aku!" ujar Putera Zaquan sambil ketawa besar memandangkan mereka yang lain sudah keluar terlebih dahulu.

  "Takde2..kau keluar sekali dengan aku!" ujar Putera Zaquan sambil memaksa Putera Adli berdiri.

  "Dengan kau? Beriringan sekali dengan kau? Kalau kau ubah penampilan kau jadi Putera Zaquan yang aku kenal baru aku jalan dengan kau," ucap Putera Adli lagi sambil memberatkan tubuhnya agar dilepaskan.

  "Haishh..kau pindah sekolah sebab diorang selalu pukul kau kan? Dan kau tak nak balas sebab diorang tahu keluarga kita kan? Kalau aku yang balas.. diorang tahu ke kalau aku ni abang kau?" Putera Adli hanya membalas dengan gelengan.

  "Better lagi kalau kau jalan dengan aku berbanding kau jalan sorang-sorang. Tak pasal-pasal kena culik kang..dah lah kecik, pendek pulak tu," ejek Putera Zaquan sambil mengacu-acu kan tangannya untuk mengukur ketinggian Putera Adli.

  "Kambing lah!!" terus kedua beradik itu berlari keluar daripada bas dan terus menuju ke padang. Takkanlah nak sesat pulak..bertahun sekolah situ takkan tak tahu lagi selok-belok sekolah ni.

  "Putera Zaquan..is that u?" Sapa satu suara yang agak lembut daripada arah belakang kedua beradik itu yang sibuk bertepuk tampar.

Be continue...

                                 ~RoyalNerd👑~

RoyalNerdDove le storie prendono vita. Scoprilo ora