RoyalNerd 08

3K 187 10
                                    

  "Kau pergi mana dengan Fathia tadi? lama sangat korang menghilang ni," soal Nik.

  "Jap..kenapa Fathia tak ada sekali dengan kau? bukan korang pergi berdua ke tadi?" soal Nik lagi apabila dia tidak melihat kelibat Fathia di sisi Putera Zaquan.

  "Aku suruh dia balik rumah..dia tak berapa nak sihat," ujar Putera Zaquan sambil duduk di bangkunya.

  "Tadi aku nampak dia macam sihat je," ucap Nik smbil meletakkan ibu jari dan jari telunjuk di dagu ala2 gaya sedang memikirkan sesuatu.

  "Klau kau nak mati tiba2 pun ada nampak kau nak nazak dulu ke? mati terus kan klau Allah kata kun fayakun," ujar Putera Zaquan sambil memandang sekilas wajah Nik yang inginkan jawapan itu.

  "Oky2..tak perlulah ungkit pasal mati..kafir2 aku pun, aq ada lah jugak rasa takut nak mati," ucap Nik sambil pusing ke hadapan semula memandangkan guru juga sudah masuk untuk memulakan sesi pembelajaran.

                               (づ。◕‿‿◕。)づ

"Adi..jom masuk makan, pembantu istana dah sediakan makanan kegemaran Adi tu," pujuk Permaisuri Balqish sambil cuba menggamit tangan milik putera bongsunya.

  "Adi cuma nak tukar sekolah..tak boleh ke?" pinta Adi buat sekian kalinya. Bukan niatnya untuk menyusahkan permaisuri yang sudah dianggap seperti bonda sendiri, tetapi terlalu ramai manusia yang ingin memukulnya kerana perangai dan mulutnya. Bukannya dia tidak mahir untuk mempertahankan diri, bahkan dia juga telah dilatih untuk bertempur di istana ini. Cuma..dia tidak mahu melihat bonda Balqish kecewa dengan dirinya. Jadi, dia tekad untuk pindah sekolah!

  "Baiklah..bonda akan berbincang dengan ayahanda akan hal ini ya? Sekarang Adi mesti pergi makan," ucap Permaisuri Balqish sambil matanya menangkap kelibat Putera Zaquan yang baru sahaja masuk ke perkarangan pagar istana sambil menundukkan wajahnya.

  "Zaquan, kenapa dengan muka kamu ni?!" ujar Permaisuri Balqish sambil tangannya meraba muka putera sulungnya itu yang berwarna biru dan ungu. Keadaan itu juga menarik perhatian Adi untuk melihat sama apa yang berlaku kepada abangnya itu. Tapi hanya dikerling sahaja wajah abangnya agar tak nampak sangat macam dia pun risau.

  "Tak ada apalah bonda.. tersadung bucu tangga sekolah tu haa," bohong Putera Zaquan dengan menggunakan alasan yang sama seperti mana ketika dia memberi alasan kepada guru kelasnya.

Tak mungkin tersadung bucu tangga sampai lebam macam tu..ingat aku bodoh sangat ke tak reti beza antara lebam kena tumbuk dengan lebam jatuh tangga. Aku akan siasat kes ni!

  "Adi dah daftar sekolah mana yang Adi nak pergi," ujar Adi bersahaja sambil memusing-musingkan telefon bimbit milik Permaisuri Balqish di tangannya lalu dihulur kepada permaisuri itu kembali.

  "Tapi belum sempat pun bincang dengan ayahanda," ucap Permaisuri Balqish kepada dirinya sendiri sambil berlari mengekori langkah putera bongsu itu.

  "Budak bertuah, orang tengah sibuk benda lain dia pun buat hal dia," ujar Putera Zaquan sambil tersenyum sumbing melihat situasi adik dan bondanya yang berjalan pantas menuju ke pintu utama istana.

                                (づ。◕‿‿◕。)づ

"Abang dah kenapa biar diorang pukul abang?" soal Puteri Aliesha geram sambil tangannya ligat menyapu iodin di setiap luka yang ada dan menuam segala lebam yang kelihatan. Sambil2 itu juga dia menekan lebam tersebut kerana geram dengan abangnya yang hanya tergelak melihat dirinya membebel dan marah kepadanya. Tak ada respon lain ke?!

  "Better abang berhenti gelak, kalau tak Aliesha tuang iodin ni dalam mulut abang lepastu sumbat dengan kapas ni bagi abang x leh senyum dah," ujar Puteri Aliesha sambil tangannya meraih kapas yang tersedia di dalam peti kecemasan. Iodin pula kemas di dalam genggamannya yang kecil.

  "Ok2..abang tak gelak dah," ucap Putera Zaquan sambil mengangkat kedua-dua belah tangannya seperti menyerah tetapi meletus pula gelak tawanya yang tak boleh ditahan lama2.

  "Tak2..abang serius tak gelakkan Aliesha dah," macam mana dia nak tahan lama2? Muka Aliesha time marah atau malu memang comel.. merah. Seluruh mukanya merah..sumpah comel.

  "Aliesha sumpah abang jadi putera katak!" ucap Puteri Aliesha sambil mengemaskan kembali alatan2 yang digunakan sebentar tadi dan berlalu pergi. Kakinya dihentak dan pintu bilik milik Putera Zaquan dihempasnya geram. Saat itu juga tawa yang ditahan-tahan oleh Putera Zaquan meletus sekuatnya.

  "Arhhh.. penatnya gelak," ujar Putera Zaquan sambil merebahkan badannya perlahan-lahan ke atas katil kerana di tubuh badannya juga terdapat lebam2.

  "Nah..bonda bagi kat kau," ujar Adi yang tiba2 sahaja terjah masuk ke dalam biliknya tanpa sebarang ketukan. Barang yang dibawanya pula dilemparkan ke atas badan Putera Zaquan dan sepantas kilat juga Adi keluar daripada biliknya.

  'Tak sempat nak buka mulut pun..' getus Putera Zaquan dan mengambil bungkusan yang dibaling oleh Adi sebentar tadi. Mask? Nak buat apa ni. Bergaya gila..warna hitam siap ada jahitan tengkorak lagi kat hujung penutup mulut ni! Up-to-date jugak bonda ni.

Tangan Putera Zaquan masih lagi membelek-belek mask tersebut kerana begitu teruja dengan pemberian tersebut.. bukan semua orang boleh dapat mask ni. Tak silap dirinya yang ori hanya ada 6 sahaja. Jap..made in China?!

Tiba2 sahaja terjatuh nota kecil yang diselitkan di gulungan mask tersebut.

'Kau kan nak berlakon jadi budak nerd..buat apa nak pakai mask limited edition bagai'

Sekali lagi dirinya terasa seperti dipanah oleh anak panah halimunan.

be continue...

                              ~RoyalNerd👑~

RoyalNerdWhere stories live. Discover now