IKLIL

32 5 0
                                    

   "Saya takutlah, Kapten. Karang saya lemas macam mana?" Aku memang suka laut. Tenang. Tapi kalau nak masuk dalam, menyelam, harap maaf. Masa basuh rambut lepas syampu pun aku dah lemas! Apatah lagi ini.

   Muka Kapten ni macam benda tu tak berbahaya. Mazlan, Fikri, Ija, Mus dan Sarah satu kumpulan dengan aku. Snorkel sama-sama. Yang akan jadi guide pulak Kapten Faizal dengan Tuan Redzuan. Aku tak tahu apa function kami diawasi oleh orang TLDM. Ingatkan, ni macam trip biasa. Haih...

   "Allah ada tu ha. Saya pun ada. Paling susah pun, bayangkan tunang awak tu yang menyelam sebelah awak," berlawak pulak dah...

   Aku segera pakai kelengkapan menyelam- gogel, tangki oksigen, flippers dan sut. Baiklah, hari ni Iklil Kamaliah jadi belut Semenanjung. Serius, aku macam belut. Dengan penuh takut dan harap, aku terjun ke dalam lautan yang sejernih seketul hati yang suci tak bernoda.

   Sepuluh saat yang pertama, aku tutup mata dan fokus pada pernafasan. Kemudian, bila dah berani sikit, aku perlahan-lahan buka mata. Tak terucap betapa cantiknya semua yang aku nampak. Ikan dory, penyu sebesar TV LED, belut, obor-obor... Ada yang bercahaya atas kepala, ada yang senipis rambut, ada juga yang bibir tebal macam Angelina Jolie.

   Aku mulai tenggelam dalam dunia sendiri. Biru sebiru langit, jernih sejernih air mata, indah seindah cinta.

PERTAMA, TERAKHIR Where stories live. Discover now