[10] 19 Tahun?

1K 105 20
                                    

Jam menunjukkan angka 4 petang

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.

Jam menunjukkan angka 4 petang. Aim Qanshah dan Aisara duduk sambil tertunduk di sofa ruang tamu rumah Puan Aminah. Mereka berdua bagaikan anak kucing yang takut diterkam oleh harimau.

'Ya allah selamatkan aku.' Kata Aim Qanshah dalam hati. Bila takut baru nak ingat Allah.

"Berani Aim kahwin tak bagi tahu mummy?! Mummy ni masih hidup lagi tau!! Aim fikir hidup berumah tangga ni senang?! Hah?!! " Bergemah suara jeritan Datin Aminah di ruang tamu itu. Aim Qanshah telan air liur. Tamatlah riwayatnya hari ini.

"Aim dah tak sayang mummy ke?!" Tanya Puan Aminah lagi.

"Jawab Aim!" Jerit Puan Aminah.

"Aim-"

"Menjawab!! Aim dah berani menjawab ya sekarang!! Umur Aim tu baru 19 tahun! Dah berani nak kahwin! Isteri kamu ni umur dia berapa? 16 tahun?! Kecik-kecik dah berani nak kahwin! Nanti apa yang mak bapak isteri kamu ni cakap! " Belum sempat Aim menghabiskan kata-katanya, Puan Aminah sudah memotong. Aim Qanshah memejamkan matanya, jantungnya berdegup kencang. Tak jawab salah, jawab lagilah salah.

Aisara berpaling je arah Aim Qanshah. Aim Qanshah perasan dengan pergerakan Aisara.

"19 tahun?" Tanyanya pelan. Aim Qanshah membuka matanya. Ya Allah, rahsia terbesar Aim Qanshah sudah terbongkar! Aim Qanshah membisu, dia tidak berani untuk berkata apa-apa. Dia hanya mampu berharap dan berdoa dalam hati semoga Aisara tidak membenci dan meninggalkannya.

"Berapa umur kamu ni? Keluarga kamu kat mana?" Tanya Datin Aminah secara tiba-tiba. Aisara tahu soalan itu diajuhkan kepadanya. Dia akhirnya mendapat keberaniaan untuk memandang wajah Datin Aminah. Manis wajahnya.

" Umur saya 22 tahun. Saya anak yatim. " Jawab Aisara. Datin Aminah terkedu. Mulutnya bagaikan terkunci, cepat betul dia menilai isteri anaknya itu. Aim Qanshah akhirnya melihat juga ke arah Datin Aminah saat Aishara berani bersuara.

" Mummy. Let me explain. Semua ni salah Aim. Aim yang ajak Aisara kahwin. Kalau mummy nak marah, marah dengan Aim jangan marah Aisara. " Aim Qanshah mempertahankan Aisara. Datin Aminah memejamkan matanya lalu menggeleng.

" Sekarang pergi bilik kamu. Jangan keluar dari rumah ni selagi mummy tak benarkan! Cepat! " Bergemah lagi suara Datin Aminah di ruang tamu itu. Aim Qanshah terus berdiri dari duduknya.

" Awak.. Jom. " Ajak Aim Qanshah pada Aisara. Aisara berdiri lalu mengekori Aim Qanshah dari belakang.

~°~

" Aim.. Kenapa awak berdiri kat situ? Duduklah sini. " Kata Aisara pada Aim Qanshah. Sudah 10 minit Aim Qanshah berdiri di tepi pintu biliknya yang tertutup rapat itu. Aisara pula duduk di birai katil Aim Qanshah. Ini adalah pertama kali Aisara masuk ke dalam bilik Aim Qanshah.

" Saya takkan duduk selagi awak tak maafkan saya. " Aim Qanshah menghukum dirinya sendiri. Aisara sudah tidak tahu ingin berkata apa lagi. Sejujurnya dia sungguh terkejut dengan semua yang terjadi hari ini. Tentang umur Aim dan keluarga Aim.

" Duduklah sini, saya nak bincang sesuatu dengan awak. " Hanya itu yang Aisara mampu katakan. Dengan teragak-agak Aim Qanshah mendekati Aisara lalu duduk di lantai. Sedikit saja jaraknya dari kaki kiri Aisara. Dia tidak berani menatap wajah Aisara.

" Awak nak bincang apa? " Ada riak risau di wajah Aim Qanshah.

" Saya nak-"

" Janganlah tinggal kan saya! " Aim Qanshah memeluk kaki kiri Aisara. Aisara sungguh terkejut dengan tindakan Aim Qanshah itu.

" Aim! Apa awak buat ni?! Lepaslah! " Takut Aisara, walaupun Aisara lebih tua dari Aim Qanshah, lelaki itu tetap suaminya.

" Jangan tinggalkan saya Aisara. Saya minta maaf. Saya betul-betul minta maaf. Lepasni saya janji saya akan jujur. " Aim Qanshah masih lagi memeluk kaki kiri Aisara. Aisara mengeluh kecil. Dia menatap lama wajah Aim Qanshah yang kelihatan sedih dan risau. Dia tidak pernah melihat riaksi Aim Qanshah seperti itu sebelum ini.

" Saya tak tinggalkan awak. Awak tu suami saya, awak tak boleh peluk kaki saya macam ni. Saya tak nak jadi isteri derhaka. " Jelas Aisara. Akhirnya Aim Qanshah meleraikan pelukannya di kaki Aisara. Aisara pun terus duduk bersilah di atas katil.

Tok Tok Tok

Pintu bilik Aim Qanshah diketuk dari luar. Aim Qanshah mendiamkan diri, takut kalau-kalau Datin Aminah yang mengetuk.

" Papa boleh tak saya masuk? " Kedengaran suara Kalif dari luar bilik. Lega hati Aim Qanshah setelah mendengar suara itu.

" Masuklah. " Akhirnya Aim Qanshah bersuara. Pintu itu pun terbuka dengan sendiri. Kelihatan wajah Kalif di sebalik pintu yang terbuka. Dia pun terus masuk lalu mendapatkan Aim Qanshah.

" Kalif rindu papa. " Kalif terus memeluk leher Aim Qanshah. Dia menyambamkan wajahnya di bahu Aim Qanshah.

" Papa pun rindu awak. " Aim Qanshah memeluk tubuh kecil Kalif. Sudah lama dia tidak bertemu dengan anak buah kesayanganya itu.

" Papa minta maaf.. "

𝓗𝓮𝓵𝓹 𝓶𝓮 𝓽𝓸 𝓶𝓪𝓴𝓮 𝓲𝓽 𝓼𝓱𝓲𝓷𝓮 ⭐
|🌹THANK YOU🌹|

𝗦𝗢𝗨𝗟𝗠𝗔𝗧𝗘Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang