10

4.8K 381 33
                                    



A SINGLE TRUTH

Chapter 10




•••





Pedal brek dipijak sekerasnya , memberi impak ke atas kenderaan yang berhenti mengejut di bahu jalan itu .






Daneiel merenung tajam ke arah kenderaan milik lelaki itu . Kaezar yang bersahaja bersandar dibonet hadapan kenderaannya . Mata kedua lelaki itu saling bertentang . Tajam dan penuh dengan ketegangan . Naik turun nafas Daneiel yang menggila perlahan-lahan berubah tenang . Pantas , dia keluar dari kereta . Menapak ke arah Kaezar yang merenung tiap langkah kakinya .




Anak mata Daneiel melirik ke dalam kenderaan itu . Seakannya Estella masih dalam kondisi baik dan mungkin hanya pengsan . Lambat-lambat matanya menikam semula ke wajah Kaezar . Tangan yang sedia disisi dikepal dalam tak sedar .




" apa tujuan kau dekati dia " datar namun tersisa ketegasan dalam nada Daneiel . Disambut senyuman sinis daripada Kaezar .




" cara kau ... membuatkan aku keliru Haxer . Kau ... nak hukum dia atau ... sebenarnya kau nak lindungi dia ? "


Daneiel membisu . Pandangan matanya jatuh pada susuk tubuh Estella sebelum dilarikan ke arah lain . Hela sinis dilepas bersama jelingan tajam ke arah Kaezar .
" itu urusan aku . Kau tak perlu tahu . Macam mana aku nak hukum dia .. atau apa sekali pun ... aku tak perlukan persetujuan kau . Jadi kau " kaki menapak menghampiri Kaezar . Berdiri sama tinggi , sama megah dengan lelaki itu .
" —— jangan dekati 'tahanan' aku . Dia aku punya " satu persatu ayat itu ditutur Daneiel lantas mengorak langkah besar ke arah pintu hadapan disebelah seat pemandu kenderaan Kaezar .



Mata menikam seketika ke wajah pucat milik tunangnya . Deruan nafas Estella yang lemah menampar halus sisi wajah saat dia mencempung tubuh wanita itu .




Kaezar hanya membatu . Dingin wajahnya ,melirik tubuh Estella yang sudah dicempung oleh Daneiel ke dalam kenderaan mewah lelaki itu . Sekali lagi matanya bertentang dengan Daneiel , masing-masing menghantar tatapan yang tersirat dan penuh ugutan serta niat yang tersembunyi .



Manakala, Daneiel sudah bersiap sedia untuk menghidupkan enjen keretanya seusai memakaikan seatbelt pada Estella . Stereng digenggam kemas , lantas brek tangan ditolak .





Laju keretanya membelah jalan raya itu , meninggalkan lokasi ini dengan kadar segera tanpa banyak fikir .
Sesekali matanya melirik ke sisi , memastikan keadaan Estella .




" kau nak hukum dia ... atau "

" lindungi dia ? "





Persoalan Kaezar berulang-ulang dalam benak fikirannya . Emosi yang tidak mampu bertolak ansur dengan kewarasan akal menambahkan beban buat dirinya . Ingatan masa lalu bersama wanita kesayangannya , memori indah segalanya turut sama terimbau kembali seakan rantai besi yang memenjara diri . Terikat dan tiada jalan keluar dari permainan silam itu . Hati yang berbolak-balik diiringi kewarasan akal namun masih hati dibelenggu dendam yang berpaksikan memori silam .



A Single Truth ✔Where stories live. Discover now