2: Sudden Dilemma

581 38 0
                                    

mata di bilik yang luas sedang rancak berkeliaran. aku juga melihat dengan resah. "jadi macam mana dengan usul usul semua tu? sudah diperbaiki?"
Tuan Jeon berkata dengan mengecilkan mata dan memandang tajam satu demi satu wajah yang berada di situ.

"Saya rasa pembukaan library Weon itu perlu dipercepatkan terlebih dahulu dan kami telah menambahbaik idea kami dengan menjemput penulis terkemuka bagi merancakkan pembukaan dan kami akan meletakkan hanya buku-buku yang popular di perpustakaan Weon nanti. Apa kata tuan?" Tuan Jeon hanya mengangguk dengan perlahan.

"baik. Saya suka idea itu. Walaupun saya tahu idea tersebut datang BUKAN dari kamu semua. Kalau begitu, lancarkan usul tersebut dahulu dan sila perbaiki yang lain." Habis sahaja kata katanya yang cukup untuk menyindiri ahli ahli dalam bilik mesyuarat tersebut, dia pergi meninggalkam bilik.

"Tuan. Tuan! Tuan Jeon." aku memanggil Tuan Jeon dengan resah. Masih tidak memandangju walaupun selepas tiga kali panggilan. "Tuan Jeon!"

Dia berhenti. Dia berpusing dan memandangku dengan pandangan yang tajam dan kelihatan marah. "Apa?"

"Tuan.." dia menghentikan kata kataku. "Kali ini bukan kali pertama s.Lee. Ini rasanya dah kali ke 111101010101 kali awak tolong mereka yang tidak cekap itu." Rahsia aku dan ahli lembaga terbongkar.

Sebenarnya akulah yang memberikan idea setiap kali usul usul ditolak oleh Tuan Jeon. "Maafkan saya Tuan Jeon"

"s.Lee, saya katakan ini untuk kebaikan bersamalah ya..---" aku tidak dapat fokus pada kata katanya. Aku sibuk melihat bahu Tuan Jeon. Terdapat sedikit kotoran pada bajunya.

"Tuan, maaf tapi" aku dengan perlahan menyampaikan tangan ke bahunya dan menyapu kotoran pada bahunya. Mungkin kerana kejadian yang berlaku sebentar tadi.

Tapi--

"YA! Hajima! Hajima!" aku terkejut. kenapa pula dengan mamat sorang ni. mabuk kepayan ke apa? Tadi suruh aku buat kerja betul betul. "Tuan..Tuan okay ke?"

--------

aku rasa resah. Mungkin kerana kejadian yang berlaku sebentar tadi menyebabkan jantungku berdegup sungguh pantas. "uh..uh..tak ada apa apa. Btw Saya ada jadual penting ke lepas ni?"

"Tiada tuan." aku berasa sungguh lega mendengar jawapannya. Cukuplah kali ini diberikan kepada aku peluang untuk bertenang seketika dan sekurang-kurangnya berjumpa doktor.

"kalau begitu saya nak awak JANGAN SESEKALI masuk bilik saya dan panggil Si Cemerkap Myeong Joon tu ke bilik saya."

"uh. Nae. Baik Tuan"

aduh apa pulak kali ni. kenapa aku rasa macam pengecut pulekk. baik aku pergi sekarang. "kalau macam tu saya pergi dulu"

"tuan!"

"apa lagi?!!!!" aku tercungap-cungap mahu melarikan diri. "Disebabkan Tuan tiada jadual penting dan rasanya semuanya boleh disiapkan dengan segera pada hari esok..boleh tak saya balik rumah awal?" dia meminta perkara yang jarang jarang diminta oleh S.Lee

"uhh" aku seperti tidak mahu tapi..kalau tengok dia nanti tak tenang pulak. "okay pergilah."

aku berjalan pantas meninggalkannya. berharap di tidak memanggil lagi. Kerana jantung ku masih lagi berdegup pantas. 'cepatlah Myeong Joon datang'

---------

aku berasa sungguh gembira diberi peluang balik awal. Ah rasanya dah hampir 6 tahun aku tak pernah balik awal ke rumah selepas habis kerja. Aku selalu dipanggil BILA BILA MASA TAK KIRA TEMPAT oleh Tuan. Haih.

"hehehe..ah! aku boleh message Ji Eun untuk minum petang. Ahhh happynyaaaa"

aku sibuk mencari nombor Ji Eun.

"found it!"

JIEUN♥️

'Ji eun!!!! Datanglah rumah! aku balik awallll!!! ahhh aku belanja minum'

Aku tersenyum riang sebaik sahaja selesai menghantsr message. AHAHAHAHAHAHA YAAYYAYAUAYAYAYAYA HAPPYNYAAAA

--Sampai sahaja dirumah, aku dah siap dengan minuman panas dan sedikit maekju untuk diminum bersama Ji Eun. Yeah i know masih awal.

TOK TOK TOK

"ah tu mesti Ji Eun!" aku berlari mendapatkan Ji Eun. "Ji Eu-------" aku terkelu melihat gelagat orang yang berada di pintu itu. "Eonni?"

"Annyeong nae dongsaennggggg!" dia kelihatan gembira melihat ku menyambutnya. "kenapa eonni datang?" aku memandang tajam ke arahnya. Ingat aku tak tahu kenapa dia datang.

"Kenapa lagi~ mestilah nak jumpa kamuu"

"eonni. Saya tak ada duit jadi eonni bolehlah pulang" aku dengan cepat menutup pintu tapi sempat ditahan olehnya. "ya! Kau nak mati ke? Kau nak aku pergi hospital bunuh mak kau tu?!"

aku terkejut. Seperti biasa ugutan yang sama bertahun bertahun. Memang seperti LEE JAE SEON. Perempuan paling tak berguna dan boros di dunia. "eonni! pergi jelah!"

"aku nak duit!"

"saya dah cakap saya tak ada duit!"

"kau mintalah duit dengan boss kau tu! sikit je pun"
dia cuba melakukan taktik yang sama seperti dua tahun lepas. "eonni! berapa banyak lagi eonni nak?!"

"100000 ribu je" dia mula membuat muka tidak bersalah di depan ku. "eonni! banyak nya mana saya nak cari!"

"uhm ehem mintalah dengan dia tuuu"

aku berasa marah dan segera menolak dia dan menutup pintu dengan kuat. dia fikir dia siapa!

"kalau kamu tak dapat duit tu dalam tiga hari aku akan tekup mak kau tu guna bantal dekat hospital. kau ingat aku tak berani?! aku dah pernah tunjuk dekat kau 2 tahun lepas kan?"

aku berasa marah di sebalik pintu. memikirkan mana lagi aku nak cari duit yang banyak tu. DAN AKU TAK AKAN MINTA DENGAN TUAN JEON SESEKALI PUN!

Keesokkan harinya--

"Tuan.."

"Ya?"

"Saya... saya nak berhenti kerja!"

"berhenti kerjaaa? ke kenapa pula"

.Bersambung.

Its Love ; Jeon JungkookWhere stories live. Discover now