Anastasia (Prolog + Bab 1)

3.6K 119 14
                                    

PROLOG

DI tengah-tengah dewan, kelihatan sepasang merpati sejoli sedang menari. Tangan kanan si jejaka di pinggang si perawan manakala tangan kiri si perawan didaratkan di bahu si jejaka. Sementara tangan lagi satu erat menggenggam jemari satu sama lain. Di setiap pergerakan si perawan, hujung gaun kembang biru dihiasi kilatan berlian turut beralun. Pergerakannya tidak terbatas walaupun kaki sedang menyarung kasut tumit putih. Diiringi bunyi muzik indah waltz dan lampu memfokus pada mereka berdua, pasangan tersebut berjaya menarik perhatian semua tetamu majlis ini.

"Seriously, she looks like Cinderella!"

Kedengaran suara seseorang berbisik di depannya. Barangkali bercakap dalam volum minima untuk tidak menarik sebarang perhatian.

"And tonight, she meets her Prince Charming!" sahut seseorang.

Dia hela nafas sendiri mendengarkan komen-komen itu. Mata ditala pada si Cinderella dan puteranya sekilas.

Ya, di sana ada seorang wanita anggun, berpakaian selayaknya seorang puteri didampingi seorang lelaki berpakaian tuksedo hitam yang menerima jolokan 'putera'. Sementara dia di  satu sudut, berdiri bagaikan boneka memakai kemeja dan jeans hitam. Rambut paras bahu tidak didandan sama sekali, berbeza dengan rambut si Cinderella yang disanggul elok dan cantik. Benar-benar tidak kena pada tempatnya namun dia tidak peduli. Tatkala semua mata masih tertancap pada pasangan itu, matanya pula galak mengimbas sekeliling. Entah mengapa nalurinya membisikkan kata-kata buruk, menyuruhnya berjaga-jaga sepanjang masa.

"Oh my God. They look so in love with each other! Their body language tells everything!"

Akal kata jangan tetapi kepala sudah menoleh terlebih dahulu. Dia jadi penasaran untuk membaca bahasa tubuh Cinderella dan si putera sepertimana yang diperkatakan. Melihatkan tubuh Cinderella begitu dekat dengan si putera, di luar sedar bibirnya diketap kuat. Dia pandang mata si putera yang terserlah melalui dua lubang di topeng masquarade dan kali ini, buku limanya digenggam.

Bagaikan si putera tahu dirinya sedang diperhatikan, si putera memandang ke arahnya. Tepat. Kini dia dan si putera bersabung mata dari kejauhan walaupun secara literalnya, si putera dalam pelukan Cinderella. Gelarlah dia gila ataupun kuat berimaginasi tetapi mata tajamnya dapat melihat dengan jelas, hujung bibir si putera menjungkit sinis. Ada mesej yang dihantar sebelum si putera tiba-tiba memusingkan tubuh, membelakanginya sekaligus membuatkan dia berhadapan dengan Cinderella pula.

Tika itulah, mata dia terbuka luas. Dari tempatnya berdiri, dapat dia lihat dengan jelas satu dot merah pada Cinderella. Dot merah itu bergerak mengikuti pergerakan Cinderella dan sasarannya tetap sama.

Dahi Cinderella.

"El! Tunduk!!!" Seiring dengan jeritan itu, dia berlari ke arah Cinderella. Langkah dibuka sebesar-besarnya.

"Tunduk, El!!!" Dia melaung lagi, memberi amaran kepada Cinderella namun malangnya, Cinderella berdiri kaku di tempatnya. Perkataan 'cemas' memenuhi setiap inci wajah.

Dia berlari semahu hati ke tengah dewan, menarik Cinderella ke dalam dakapan dan melindungi Cinderella dengan tubuhnya didedahkan kepada si musuh.

Sesaat kemudian, kedengaran tembakan dilepaskan. Tiada lagi bunyi indah waltz menghiasi malam ini. Yang kedengaran hanyalah jeritan dan tempikan dari setiap sudut bilamana sekujur tubuh berdarah jatuh longlai ke atas lantai.


BAB 1

GENAP dua jam, dia berlalu keluar daripada bilik itu dan menuju ke dapur. Peluh membasahi setiap inci tubuh. Tuala di bahu ditarik untuk mengesat peluh di bahagian muka. Penat. Lelah. Tetapi mengenangkan treadmill, yoga mat, chin up bar dan punching bag menjadi temannya tadi, hatinya rasa puas.

Anastasia [TERBIT - PENULISAN2U]Where stories live. Discover now