Bab 10

1.7K 34 3
                                    

AIR kopi yang masih panas itu berkepul-kepul naik wapnya apabila penutup teko diangkat. Najla mengeluh. Hajah Karimah yang sibuk menggoreng nasi lebihan semalam menoleh ke belakang. Mengeluh, mengeluh, mengeluh... Itu sahajalah yang dibuat Najla sejak dua tiga hari kebelakangan ini.

"Pagi-pagi menghadap rezeki dah mengeluh. Bukannya nak ucap alhamdulillah ke, bersyukur hari ni masih ada lagi rezeki untuk aku. Patutnya hantar aje kamu ni ke negara-negara yang kebuluran tu, baru kamu tahu bersyukur dengan nikmat yang kita ada sekarang ni."

Pagi-pagi hari lagi Hajah Karimah sudah berleter. Pantang sungguh baginya melihat anak-anaknya mengeluh di hadapan rezeki.

Najla memandang wajah emaknya sekilas. Tunduk kembali memandang meja yang masih kosong. Mengeluh lagi.

"Mak, Firhad tu kerja apa?" Walaupun semalam dia sudah mendapat jawapannya daripada Mila, namun hari ini dia mahu memastikannya sekali lagi. Adakah Firhad yang Mila maksudkan semalam merupakan Firhad yang sama yang telah dipilih oleh ayahnya? Harap-harapnya biarlah ada Firhad yang lain.

"Semalam kenapa tak tanya ayah kamu? Masa ayah kamu bercakap semalam, diam tak berkutik. Pagi ni baru terhegeh-hegeh nak bertanya?" tempelak Hajah Karimah.

"Daripada tanya ayah, baik Najla tanya mak." Bucu alas meja yang berkerawang itu dipintal-pintalnya dengan tangan.

"Ada-ada ajelah kamu tu. Sama aje tanya mak atau ayah."

Bekas berisi sayur kubis yang sudah dicuci tadi dicapai Hajah Karimah lalu dimasukkannya ke dalam kuali yang berisi nasi. Digaul-gaulnya agar sebati dengan bahan-bahan yang lain.

"Mana ada sama. Mak tak garang, ayah macam singa."

"Kalau ayah kamu tu singa, tak adanya kamu tu hidup sihat wal afiat sampai sekarang. Dah lama kamu tu dimakannya."

"Memanglah ayah tak makan Najla, Najla ni yang makan hati dengan ayah."

"Ewah! Semalam apa kamu kata? Najla ikut aje apa yang baik pada ayah dan mak? Mak rasa telinga mak ni belum pekak lagi. Sepatah perkataan pun mak tak lupa apa yang kamu cakap semalam."

"Hurm... Yang semalam tu memanglah Najla cakap macam tu walaupun hati Najla ni sebenarnya langsung tak rela. Mak, beritahulah Firhad tu kerja apa?"

"Jual ayam." Ringkas jawapan Hajah Karimah. Malas mahu berteka teki dengan Najla. Lambat-laun Najla akan tahu juga. Bukankah Firhad itu akan menjadi suami Najla juga nanti?

"Mak! Tak ada ke calon lain yang elok sikit? Sampai hati mak dengan ayah buat Najla macam ni." Sedikit menjerit suara Najla.

"Apa yang tak eloknya? Firhad tu baik budaknya. Ada rupa, kerja pun elok."

"Kerja elok? Tapi dia kerja jual ayam aje, mak..."

"Apa masalahnya kalau dia jual ayam pun? Bukannya dia jual orang!"

"Mak ni tak fahamlah apa yang Najla maksudkan!" bentak Najla. Dia mahukan seorang suami yang boleh dia banggakan pekerjaannya. Malulah dia jika kawan-kawannya tahu bakal suaminya itu seorang penjual ayam.

"Kamu tu yang susah difahami orang. Kerja jual ayam tu salah ke di sisi undang-undang? Firhad itu pun, dalam jual-jual ayam tu, dia ada ijazah tau! Rajin pula ke masjid, ke surau. Kamu tu, SPM pun baru lepas. Belum tentu lagi permohonan kamu nak masuk universiti tu berjaya. Firhad tu sekurang-kurangnya berjaya jadi ahli perniagaan, ada pelajaran tinggi. Jangan cepat sangat nak menilai orang, Najla. Jangan asyik nak pandang tinggi pada orang yang kerjanya dengar-dengar gah."

Hajah Karimah mengaup nasi goreng yang sudah siap dimasak lalu dimasukkannya ke dalam mangkuk yang sederhana saiznya. Cukuplah untuk sarapan mereka tiga beranak pagi ini. Masak banyak-banyak pun, tiada siapa yang mahu menghabiskannya. Mila dan Khalis sudah pun ke sekolah.

TULIS NAMA ATAS BATUWhere stories live. Discover now