Burger Bola Special

155 8 1
                                    

Kedengaran ringtone lagu Cherry Lips nyanyian kumpulan Garbage berbunyi.

"Helo?"

"Kau free malam esok?"

"Free."

"Kita keluar tengok wayang jom?"

"Okey."

"Ni awat seketul-seketul je jawab ni, busy ke woi?"

"Aku tengah siapkan design ni. Kejap lagi nak kena e-mel dah."

"Rehat la. Dah pukul berapa dah ni."

Mata dikerling pada jam yang terletak pada penjuru bawah kanan skrin monitor. Baru pukul 2:13 pagi.

"Kejap lagi dalam 30 minit siap la. Jangan risau la. Habis kerja ni aku tidur. Kau tu apesal tak tidur lagi? Tak kerja ke esok?"

"Kerja... tapi aku saja nak kacau budak kecik aku ni. Haha! Okey la, aku nak tidur dulu. Nanti aku bagitau kau bila nak keluar, eh?"

"Okay. Good night."

"Good night je? Muah-muah takde?"

"Banyak la kau punya muah! Kang aku bagi muah guna kaki, mau?"

"Okay, okay. Good night! Esok hari special tau! Bye."

"Ha? Special a-" Talian dimatikan. Telefon Blackberry itu ditatap dan kemudian dicampak saja ke atas meja. Malas nak fikir. Kerja yang tertangguh tadi disambung semula.

Klik sini. Klik sana. Save file. Hantar e-mel. Close windows. Shut down.

Yan mengeluh panjang. Bulan ni banyak betul kerja design yang dia kena buat. Buat banner la, kad jemputan la, t-shirt la... penat! Tapi sekurang-kurangnya, boleh tambah sikit side income. Harap tak ada kerja yang masuk inbox esok. Si Benjo tu ajak keluar pulak.

Yan bangun dari duduknya dan berjalan ke arah bilik air. Ditatap lama-lama mukanya dalam cermin. Kusam dan ada lingkaran hitam di sekeliling matanya.

Kepala pili dipulas sampai habis. Dicuci mukanya dan kemudian mencapai berus gigi. Dicalit sedikit ubat gigi dan terus digosok giginya. Selesai kumur-kumur, kepala pili dipulas tutup.

Dia berjalan keluar dari bilik air lalu mencapai tuala yang tersidai di penyidai. Dilap mukanya sampai kering lalu menyangkut tuala ke penyidai semula.

Kemeja yang besar satu saiz dari badannya dibuka. Bra juga dibuka. Kedua-dua pakaian itu dicampak ke dalam bakul pakaian kotor. Yan mengambil singlet dari dalam laci baju. Disarung singlet itu dan terus merebahkan badannya ke atas katil.

Sebenarnya, otak Yan ligat memikirkan apa yang ada pada hari esok. Sial betul sebab dia tak ingat apa-apa yang special hari esok. 21hb November 2011. Yan menggeleng-gelengkan kepalanya setelah dia gagal mengingat apa-apa, selain kerja-kerja yang berderet masuk sebulan ni.

Yan mencapai bantal dan dipeluk erat di dadanya. Terkebil-kebil, terkulat-kulat seorang diri di tengah-tengah katil. Kemudian, Yan terlena sendiri.

***

Kau siap2 la. Pukul 5 kang aku sampai. Pakai smart2, hari ni spesel utk kau!

Pesan Benjo melalui WhatsApp. Ada 30 minit lagi ke pukul lima petang. Entah apa yang special pun tak tau! Malas nak layan. Yan hanya memakai kemeja kotak-kotak warna merah dengan skinny jeans hitam.

Yan bukanlah seperti perempuan lain yang suka berdandan dan bermake-up. Dia selesa dengan gaya ala tomboy. Potongan rambutnya pendek, cuma rambut depannya saja dibiarkan panjang. Dia suka menyelitkan rambut depannya itu di telinga. Kasi nampak feminin, katanya. Tapi kehidupannya masih begitu. Seorang, tidak berteman. Kalau berteman pun dengan Benjo tu jela.

Bebola BuihWhere stories live. Discover now