Bab 5

6.2K 220 0
                                    

Selesai sahaja persekolahan...

"Semua boleh balik sekarang",kata Cikgu Lily.

Sebaik saja Cikgu Lily berkata sedemikian,Syuhada dan Zera segera mengemas mejanya yang berselerak dengan kertas."Ehem, bersepahnya tempat kauorang",tegur Haikal."Budak pandai memang macam ni. Betul tak Zera?",kata Syuhada sambil menjeling ke arah Haikal.Zera tersengih apabila ditegur oleh Haikal."Sudahlah.Kauorang ni, asyik gaduh je",kata Zera dengan nada perlahan."Zera, ini bukan gaduh. Kitaorang hanya menyakat kauorang je",jelas Haikal.Taufiq hanya memandang ke arah mereka.Taufiq diam seribu bahasa."Jom balik",ajak Haikal.Zera dan Syuhada hanya mengganggukkan kepalanya.Syuhada memandang ke arah Taufiq yang mendiamkan diri dari tadi."Kauorang gerak dulu",kata Syuhada.Haikal mengganggukkan kepalanya lalu Haikal dan Zera beredar.

"Taufiq,kau okay tak?",tanya Syuhada yang berasa hairan.Taufiq hanya memandang ke arah Syuhada lalu menundukkan kepalanya."Taufiq?",panggil Syuhada."Aku balik dulu",kata Taufiq.Syuhada tidak mengerti apa yang Taufiq cuba sampaikan.Syuhada hanya mengganggukkan kepalanya."Jom balik dengan aku",ajak Syuhada yang cuba meredakan situasi ini.Taufiq hanya mengganggukkan kepalanya.

Aku hairanlah dengan si Taufiq yang perasan handsome ni. Tiba-tiba je dia moody? Datang bulan ke dia ni? Mustahillah kalau dia datang bulan.Sepanjang perjalanan keluar dari sekolah , Taufiq dan Syuhada hanya mendiamkan diri, tidak memandang antara satu sama lain dan pergi begitu saja."Eh,Syu , Tau..fiq",kata Haikal sambil melambai tangan ke arah mereka.Syuhada hanya mengukirkan senyuman kepada Haikal supaya dia tidak mengesyaki sesuatu.Maklumlah, Syuhada tengah risau tentang Taufiq yang mendiamkan diri."Aku pergi dulu kauorang",kata Taufiq lalu melemparkan senyuman kepada Haikal dan Syuhada.Syuhada yang berasa risau tentang Taufiq , akhirnya berasa lega apabila Taufiq sudah bercakap dan melemparkan senyumannya."Kau memang comel bila senyum",bisik hati Syuhada.Haikal ketawa seorang diri apabila melihat Syuhada tersengih seorang diri."Amboi, Syu.Khusyuk benar kau usha dia",sakat Haikal.Syuhada yang asyik memandang Taufiq tiba-tiba dia berasa terkejut apabila Haikal melihat Syuhada tersengih seorang diri."M..mana ada.Jom balik",kata Syuhada lalu menutup mukannya."Syu dah malu",kata Haikal sambil menyiku Syuhada.

"Syuhada , kau tahu kan?",tanya Haikal lalu menundukkan kepalanya."Apanya?",tanya Syuhada yang kelihatan keliru."Kau tahu kan parents aku pindah sini",jelas Haikal."Laaa , kan kau dah bagitahu satu kelas",kata Syuhada lalu menepuk tangannya.Haikal ketawa."Eh,betullah. Lupa pula",sengih Haikal."Rumah kau dekat mana Haikal?",tanya Syuhada yang ingin tahu."Lepas kita lalu lorong ni, belok kanan.Lepas tu, straight je.Kau nampak rumah yang ala- ala vintage tu, di situlah aku tinggal",jelas Haikal."Rumah besar tu rumah kau?",tanya Syuhada yang berasa terkejut."Biasa je lah, Syu",kata Haikal lalu melemparkan senyuman yang sangat manis kepada Syuhada.Eh,Haikal, janganlah senyum dekat aku macam tu.Cair aku macam ni."Er,haha.Okay",kata Syuhada lalu menundukkan kepalanya."Kau pula , rumah kau di mana?",tanya Haikal."Rumah kau yang vintage kan?Aku duduk belakang rumah kau.Betul- betul belakang rumah kau",jelas Syuhada."Eh, yeke? Besok pagi boleh datang sekolah sama-sama.Rindu nak jalan bersama-sama dengan kau masa sekolah rendah",jelas Haikal yang tersengih itu.Syuhada menahan malunya apabila Haikal berkata begitu.

*For your information

Syuhada dan Haikal merupakan kawan rapat sejak mereka kecil lagi.Apabila keluarga Syuhada berpindah di Kuala Lumpur , hubungan Haikal dan Syuhada semakin rengang.Hal ini demikian kerana,Haikal bertekad untuk berpindah ke Kuala Lumpur supaya hubungan mereka akrab seperti dulu.

Syuhada mengganggukkan kepalanya sebagai tanda setuju.Hati Haikal berbunga dan manahan dirinya daripada melompat."Thanks Syu",kata Haikal."Eh baiklah. Kita dah sampai.Takecare",kata Syuhada yang cuba menamatkan perbualan mereka.

Alhamdulillah, sampai pun akhirnya.Yeay.Tak sangka aku , Haikal pun duduk di area sama dengan aku. Huish , bahaya betul.Syuhada pun membuka pintu dan melakukan perkara hariannya, mandi , solat dan menonton tv.

Selesai saja Syuhada melakukan perkara hariannya...

*Knock knock*

"Siapa pula datang ni?",dengus Syuhada lalu mendekati pintu."Siapa tu?",tanya Syuhada."Aku,Haikal",jawab Haikal.Jantung Syuhada berdegup laju.Apa yang dia nak ni?Ish.Syuhada membebel seorang diri dengan nada perlahan."Ye Haikal?",tanya Syuhada lalu membuka pintu."Maaf ganggu, ibu aku ada masak lebih tadi, jadi , dia suruh aku bagi kau",jelas Haikal.Memang mengganggu pun.Eh, ibu Haikal masak lebih? Tahu-tahu je yang aku ni belum makan lagi.Lapar tahu."Oh yeke?Terima kasih",kata Syuhada lalu melemparkan senyumannya.Haikal mengganggukkan kepalanya lalu beredar dari rumah Syuhada.

Mmmm, baunya pun sedap.Dah lama aku tak makan masakan Puan Laila ni also know as ibu Haikal.Syuhada yang tidak sabar untuk mengetahui apa yang dimasakkan oleh Puan Laila.Ya Allah, tomyam dengan asam pedas. Sedapnya.Ibu dia masih ingat lagi makanan kegemaran aku? Wah,terharunya aku!Eh , aku nak makan ni . Orang yang sedang membaca cerita ini dah makan ke? Kalau belum , jom makan dulu. Nanti sambung baca.

He is my crush ✅ [COMPLETED]Where stories live. Discover now