Sorang-Sorang?

1.2K 105 6
                                    

Sedih sangat tajuk, aku pun tak tau kenapa? Hahaha...

Pernah rasa kena tinggal tak? Atau kau memang ramai sangat kawan dan tak pernah rasa kena tinggal. Kalau macam tu, kau orang yang rugi sangat-sangat. Nak tau kenapa?

Bagi akulah, kena tinggal ni seronok jugaklah.

Sebab bila kita kena tinggal, sorang-sorang dan tak ada kawan, dari situlah kita dapat berfikir dengan jauh. Means, kau boleh fikir... dan ingatan kau serta merta pada Allah.

Serious, aku tak tipu. Bila aku sorang-sorang, aku termenung teringat balik dosa-dosa lampau. Terasa kerdil sangat diri ni. Terasa macam, "Allahu, Dia ada dengan aku bila aku sorang-sorang. Tapi aku tinggalkan Dia bila aku dengan kawan aku."

Tapilah kan, bagi orang yang memang setiap hari ada je kawan yang temankan dia, so bila time dia sorang-sorang, bila time dia tak ada sesiapa. Time tulah dia rasa sunyi. Rasa kosong.

Padahal dia ada Allah. Dia lupa tu. Sebab setiap masa dia ditemani orang di sekeliling, so that time bila kena tinggal dia akan rasa... sedih kot?

Bagi aku lah, yang memang dah sentiasa kena tinggal. Aku dah biasa. Masa mula-mula tu memanglah ada rasa sedih. Rasa, "Kenapalah Allah buat aku macam ni... macam tu..."

Padahal aku tak tau yang Dia sayang aku sebab tu Dia jauhkan aku dari ramai orang.

And yes, benda alah ni aku baru terfikir beberapa hari yang lepas masa aku tengah chat dengan kawan aku.

So, aku syorkan korang... try hidup sorang-sorang, tak kisah lah dekat mana-mana. Tapi lebih baik dekat sekolah. Try jauhkan diri dari semua orang dan try hidup sorang-sorang. But, sememangnya kau tak sorang-sorang. Kau ada Allah.

*senyum

Bila dah biasa, kau tak akan rasa kehilangan. Sebab segala kekuatan kau, kegembiraan kau even kesedihan kau... segala-galanya kau letak pada Dia.

Kenapa aku suruh kau praktikkan duk sorang-sorang?

Dalam kubur pun kau duk sorang-sorang. Mana ada dalam kubur kau nak ajak orang teman kan kau. Tak ada... oh, mungkin ada. Amalan-amalan kau... insyaAllah kalau banyak amalan kau, insyaAllah mereka tulah yang akan temankan kau. Yang akan buat kan kubur kau tak sempit dan sentiasa bercahaya.

Flip beard
*eh, tak ada

Kita ada Allah, jadi kenapa kita rasa takut bila ditinggalkan oleh manusia?

BudakSpec
2041
29032015

A Dakwah From Budak SpecWhere stories live. Discover now