Kasut Kotor.

1.2K 112 0
                                    

Exam dah habis, so boleh la aku update entry. Hehehe.

Tadi time nak tutup pintu gate sebelum pergi sekolah, aku tengok kasut aku. Dalam hati aku cakap, 'Minggu ni mesti kena jaga kasut! Jangan bagi kotor even secalit.' Tiba-tiba aku teringat something.

Hati aku macam mana pulak?

Setiap hari kotor. Tak pernah nak jaga. Tak pernah nak cuci. Aku lebihkan kasut dari hati?

Allahu Rabbi...

Kejamnya aku.

Sesungguhnya hati tu tempat di mana iman kita berada. Kalau hati dah kotor, dah tepu dengan titik hitam yang memenuhkannya, mana letaknya iman?

Setiap weekend kita basuh kasut, sental kasut tu kuat-kuat sehingga bersih. Sehingga tiada kotoran. Tapi, pernah tak kita try basuh hati kita? Sental hati kita? Pernah tak? Tanya diri kita sendiri. Jangan tuding jari dekat orang lain.

Cuba try basuh.

*ambil klorok @ Al-Quran

Dan cara membasuh hati dari titik hitam ialah dengan membaca Al-Quran. Baca Quran janganlah satu muka surat jek. Kalau boleh satu surah tu boleh habis. Dan lagi satu, berzikir. Berzikirlah sebanyak mana pun, satu kali kita zikir satu titik hitam hilang.

Kalau seribu? Seribu titik hitam hilang.

MasyaAllah.

Nabi (peace be upon him) used to recite frequently, "Subhan Allahi wa bihamdihi ; Astaghfirullaha wa atubu ilaihi." {Bukhari}

See that, Nabi yang Allah janjikan Syurga tu pun selalu berzikir. Kita ni... yang tak tau masuk neraka ke Syurga sombong tak nak berzikir. Susah sangat ke?

Or...

Kita dah sure yang kita ni pasti masuk Syurga tanpa di hisab? Yeah, memanglah aku pernah kata yang semua umat Islam akan masuk Syurga.

Semua umat Islam...

I bet yang korang masih belum jelas lagi kot apa maksud semua umat Islam tu. Yang dah tau tu alhamdulillah la. Yang belum jelas tu, meh aku terangkan.

*tangan tepuk tempat duduk sebelah (yang ikhwan tu dok jauh2 sana)

It means, memang semua umat Islam masuk Syurga. Pasti! Kecuali yang dah murtad tu. Tapi tu tolak tepi.

Before di masuk kedalam Syurga, mereka yang banyak dosa tu di masukkan ke dalam neraka dulu. Sebab apa? Sebab banyak dosa. Dah banyak dosa, tapi tak nak tobat. Tu di namakan sombong.

Dan mereka yang dah tau tu, tapi masih tak nak tobat. Mereka ni dinamakan bodoh sombong. Ahah!

Bila dah habis dosa kita, maka Allah keluarkan kita dan masukkan kita ke dalam Syurga. But, memang lamalah kita dalam neraka tu. Mengikut dosa yang kita buat dekat dunia.

For sure, memang semua nak masuk Syurga... so, jomlah kita tobat! Hati tu kita basuh dengan zikrullah. Dengan ayat suciNya.

Meh, kita bersihkan hati dan juga kasut!

Hehehe :3

*flip tudung

BudakSpec
2149
08032015

A Dakwah From Budak SpecWhere stories live. Discover now