MR PIRATE

By CIK_ZALIKHA

3M 267K 55.5K

"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati... More

PROLOG
BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
BAB 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88

Bab 19

23.8K 2.2K 267
By CIK_ZALIKHA

               "HUSNA! Buka pintu sekejap! Ada benda aku nak cakap!" Jerit Mia. Pintu bilik itu diketuk berkali-kali sehingga bergegar. Itupun tiada sebarang respon yang kelihatan. Bahkan suara Husna juga tidak kedengaran. Adakala dia cuba untuk menghubungi wanita itu ditelefon tetapi lupa pula bahawa kawasan disini susah untuk mendapatkan isyarat Memang tidak akan jawablah.

Mia mendengus kecil. Bagaimana sekarang? Mengapa Husna langsung tidak membuka pintu bilik? Agaknya dia sedang merajuk kerana terasa dengan kata-kata sindiran petang tadikah?

"Husna! Aku cuma nak minta maaf. Tolonglah buka pintu ni. Sekejap pun jadilah. Aku tahu, aku silap!" Rayunya. Pintu diketuk lagi. Tetap tiada sebarang respon.

Keluhan berat dilepaskan. Jiwa masih sesak dengan rasa serba-salah. Buat seketika, kening Mia terjongket saat teringat akan sesuatu. Tidak silap, semasa check in hari itu diberi dua kunci. Satu dipegang oleh Husna dan satu lagi padanya. Rasa-rasa dia belum pulangkan kunci tambahan itu kepada pihak resort.

"Aku simpan dalam beg rasanya..." Pantas Mia menyeluk tangan ke dalam beg yang digalasnya. Banyak sangat barang yang disumbat, sukar untuk mencari kunci yang terselit disebalik kosmetik yang dibawa bersama. Terpaksalah dia bawa beg itu dekat ke muka. Kalau boleh nak masukkan terus kepala ke dalam itu.

"Dah jumpa!" Mia tersenyum gembira. Kunci bilik itu dikeluarkan. Tak tunggu lama, terus ditusuk ke dalam tombol. Diputar-putar sedikit, akhirnya pintu yang dikunci itu dapat dibuka. Lantas,  Mia menolaknya. 

"Gelapnya." Suis yang berada ditepi pintu ditekan. Automatik seluruh bilik yang gelap gelita itu bercahaya.

Suram.

Keadaan di atas katil nampak kemas tak terusik. Pintu balkoni juga tertutup rapat. Mia berjalan menuju ke meja solek.

"IC, dompet, semua ada..." komennya. Pelik. Kalau Husna keluar, mengapa dia tidak bawa semua ini bersama. Tak bahayakah tinggalkan benda penting di dalam bilik? Buatnya housekiping masuk untuk kemaskan bilik, terjadi kes kecurian bagaimana?

"Husna? Kau dekat dalam bilik air ke?" Soal Mia. Dia menuju ke arah bilik air pula. Pintu diketuk. Ia terbuka sedikit. Langsung ditolak.

Bilik air juga gelap. Malah lantai j? kering. Boleh jadi jika Husna sudah lama keluar dari bilik ini. Tetapi, ke mana pula wanita itu hendak pergi malam-malam buta begini?

'By the way, malam ni mak aku ajak jumpa di jeti. Jom teman aku nak? Aku rasa macam tak sedap hati kalau pergi seorang diri.'

Baru Mia teringat.  Laju anak mata berlari ke arah jam yang tergantung di dinding. Mungkin Husna berada di jeti sekarang. Dia masih belum terlambat untuk ke sana.

Tanpa membazir masa, terus Mia berlari keluar dari bilik itu. Pintu kembali ditutup. Baru sahaja dia hendak pergi, satu suara menyapa mengalihkan perhatian dia ke belakang.

"Mia." Tegur Dato Idris. 

"Dato Idris? Maaf saya tak perasan Dato datang ke sini."

"Kenapa nampak macam tergesa-gesa ni? Kamu nak ke mana?" Soalnya.

"Saya nak ke jeti sekejap. Nak jumpa Husna."

Kening Dato Idris berkerut.

"Apa Husna buat dekat jeti malam-malam buta macam ini? Bukannya ada apa-apa pun dekat sana."

"Entahlah. Saya pun tak pasti. Tapi dia ada cakap yang Datin Khadijah ajak jumpa di sana." Ujar Mia.

"Lah, patutlah saya cari isteri saya dalam bilik tadi dia tak ada. Jumpa Husna rupanya." Dato Idris geleng kepala. Puas dia mencari susuk isterinya di sekitar resort ini, tetapi tak jumpa-jumpa. Mengapa wanita itu tidak memberitahu dahulu tentang hal ini? Kalau tidak, tak perlulah dia risau sampai begini sekali. Sejak tadi, hatinya rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Itu yang dia datang ke sini.

"Tapi... kenapa kena jumpa di jeti? Dekat sini pun banyak sahaja tempat yang boleh berjumpa." Dato Idris tertanya-tanya.

Malah Mia hanya menjongket bahu. Dia pun tidak pasti.

"Mungkin ada suprise untuk Husna? Tanda minta maaf? Ah, tak apalah Dato. Saya nak pergi ke jeti sekarang untuk jumpa Husna. Kalau dah tak ada apa-apa, saya minta diri dulu." Pamitnya tergesa-gesa.

"Eh, tunggu. Apa kata kita pergi sekali? Saya pun nak ke sana."

Mia angguk kepala. Lantas, mereka pun sama-sama melangkah meninggalkan tempat itu. Setiap langkah dilajukan. Dia mahu cepat tiba disana. Hati ini takkan tenang selagi tidak dapat melihat wajah Husna di hadapan mata.

Kali ini dia benar-benar mahu minta maaf. Harap-harap Husna menerimanya semula sebagai seorang kawan baik.











                    "NAH, ingat... kalau ada sesiapa tahu tentang hal ni. Engkau orang pertama yang aku akan heret masuk penjara." Ugut Datin Khadijah, wang berjumlah tiga ribu ringgit diserahkan kepada pemandu bot tersebut. Lelaki itu mengangguk kepala. Huluran duit dicapai bersama senyuman puas. Putih mata apabila melihat upah yang diterima. Tak sia-sia dia melakukan kerja gila tadi.

"Datin jangan risau. Saya takkan buka mulut tentang hal ni kepada sesiapa." Katanya.

"Dijah!" Panggil suara garau itu.

Mata Datin Khadijah terus membulat besar. Dia kenal pemilik suara itu. Tidak lain tidak bukan, suaminya. Apa pula orang tua itu buat di Jeti ini? Dari jauh dia dengar derap langkah laju menuju kearahnya. Langsung Datin Khadijah memberi isyarat mata kepada pemandu bot itu, tanda menyuruh dia untuk menyorok wang itu daripada dilihat oleh Dato Idris.

Dia mengangguk. Duit upahan tadi terus disimpan ke dalam poket bajunya.

Setelah itu, barulah Datin Khadijah buat-buat menangis. Meraung-raung serupa kucing hilang anak sebelum menoleh ke belakang. Mulut tak berhenti menyebut nama Husna. Kedua-dua belah tangan melekap ke dada, serupa menahan rasa sakit tatkala mendengar berita tidak gembira itu.

Dato Idris dan Mia yang baru tiba, terus berkerut. Mereka berpandangan sesama sendiri sebelum kembali memandang Datin Khadijah. Adakala anak mata Mia melilau ke segenap jeti, tercari-cari dimana kelibat Husna. Bukankah sepatutnya wanita itu berada disini?

"Dijah, kenapa ni?" Soal Dato Idris. Mula kerisauan. Kedua-dua bahu isterinya digenggam, ditarik agar memandang ke arahnya untuk bercerita apa yang telah berlaku. Entah mengapa, hatinya tiba-tiba rasa berdebar.

"Husna, bang..." ngongoi Datin Khadijah, sengaja dibiarkan ayatnya tergantung serupa tidak sanggup untuk diteruskan. Makin membuatkan Dato Idris tidak keruan dan mahukan lanjutan. Mengapa dengan Husna?

Mia turut memandang Datin Khadijah. Wajah sudah berkerut risau. Janganlah ada berita buruk yang menjengah ke telinganya sekarang.

"Kenapa dengan Husna? Cakap dekat abang, kenapa?!" Soal Dato Idris,  sudah tidak sabar. Bahu isterinya digoncang-goncang. Memaksa untuk meneruskan ayat.  Biarpun dia dapat rasakan, ayat yang bakal disambung itu bakal membuat dia jatuh terduduk dengan lemah.

"Husna..." Datin Khadijah mengangkat wajah, merenung mata suaminya dengan air mata palsu yang bertakung di bawah kelopak mata.

"Dia terjatuh semasa naik bot dengan saya..."

"Allahuakbar..." lutut automatik terasa longlai. Tangan terus dibawa ke dada. Merasakan sakit yang mencucuk ke jantungnya, hampir membuat dia hilang nafas. Sesak. Dato Idris menggeleng kepala tidak percaya. Seluruh fikirannya tidak dapat berfikir lagi.

"Abang!" Cepat-cepat Datin Khadijah berpaut lengan suaminya saat melihat Dato Idris yang hampir tumbang ke pasir.

Mia pula masih lagi terkesima. Dia kematian kata. Apa yang baru sahaja didengar tadi, buatkan dunianya terasa terhenti. Tanpa sedar, air mata mengalir dengan perlahan.

"Ma... macam mana Husna boleh jatuh? Kalau betul dia jatuh kenapa Datin terus tinggalkan dia?!" Soal Mia. Nada suaranya agak meninggi. Tidak boleh menerima kenyataan. 

"Datin tahukan Husna tak boleh berenang?!"

"Ya, saya tahu! Tapi saya tak boleh buat apa-apa. Suasana di laut tadi terlalu gelap. Saya tak nampak dia jatuh ke mana. Sebab itu saya datang ke sini untuk minta bantuan. Tolonglah, bagitahu staff Ocean Resort untuk cari Husna sekarang... saya takut apa-apa jadi dekat dia. Harap sangat dia kuat dan masih boleh bertahan dekat sana. Kalau kita lambat, mungkin dia akan..."

"Mia..." Lemah suara Dato Idris memanggil. Dia tidak sanggup untuk mendengar perkataan itu.

Mia menoleh memandangnya.

"Tolong bagitahu Tan Sri Raqib tentang hal ni. Minta dia untuk turunkan beberapa orang pekerja cari Husna sekarang! Kita tak boleh berlambat lagi..."

Mia angguk kepala tanda menerima arahan.

"Baik, Dato!" Baru sahaja Mia hendak berlari meminta bantuan, langkahnya terhenti saat melihat Tan Sri Raqib dan Nathan sedang menuju ke arah mereka. Tepat pada masanya!

Mereka juga nampak tergesa-gesa.
Tercungap-cungap nafas Nathan saat tiba di hadapan Mia.

"Baguslah, Encik Nathan ada dekat sini. Tolong selamatkan Husna sekarang. Dia terjatuh ke dalam air masa naik bot! Kalau boleh arahkan semua pemandu bot yang ada untuk turun ke laut sekarang! Please... Husna tak pandai berenang..." rayu Mia. Hiba bercampur resah. Dia tidak boleh memikirkan perkara positif sekarang.

"That's why I'm here. Saya dengar ada satu bot keluar tanpa minta kebenaran dari pihak resort terlebih dahulu." Kata Nathan.

"Maafkan saya. Saya yang guna bot tu." Datin Khadijah mencelah. Membuat pengakuan. Kepala menunduk menikus ke bawah penuh rasa serba-salah. 

"Tapi kenapa? Kenapa Datin tak minta kebenaran pihak resort dahulu? Datin tahu tak cuaca malam ni tak elok? Ditengah pulau sana mungkin air laut tengah bergelora!" Herdik Nathan, geram.

Tatkala Datin Khadijah hanya diam. Sedar akan silapnya. Ya. Dia tahu cuaca malam ini tidak elok. Sebab itulah malam ini yang menjadi pilihan untuk campak Husna ke laut. Dalam tak sedar, bibirnya tersenyum sinis. 

Memang tiada harapan untuk wanita itu hidup!

Mia geleng kepala. Sekarang bukan masanya untuk berbincang Soal bot. Mereka perlu turun ke laut sekarang untuk selamatkan Husna. Jika benar cuaca malam ini tidak elok, maka mereka harus lebih pantas bertindak.

"Boleh tak kita bincang pasal bot tu lain kali? Sekarang ni Husna ada dekat sana!  Dia tengah tunggu bantuan kita! Please, arahkan pemandu bot untuk turun cari dia sekarang!"

"Tak. Tak boleh..." Tan Sri Raqib mencelah. Kepala digeleng.

Dahi Mia berlapis. Kenapa pula?

"Sekarang air laut memang kuat. Kalau arahkan staff untuk turun padang, mungkin nyawa mereka dalam bahaya. Keselamatan mereka juga kita kena jaga. Tak boleh bertindak ikut suka hati sahaja."

"And how about Husna? Dia pun dalam bahaya sekarang! Takkan nak tunggu di mati lepas itu baru kita nak pergi selamatkan dia?!" Soal Mia, bengang. Dia tidak mampu berfikir secara rasional sekarang. Tubuhnya terasa seperti dirasuk hantu. Emosi juga mungkin tak terkawal.

Tan Sri Raqib mengeluh berat. Sebelah tangan meraut wajah. Cuba memikirkan rancangan yang lebih baik supaya tiada nyawa yang harus terkorban. Sesekali anak mata melihat ke arah bot-bot yang terparkir kemas ditepi jeti. Semuanya bergoyang-goyang dek tolakan air laut dan saling berlaga sesama sendiri.

Namun, keningnya berkerut tatkala melihat ke arah hujung kanan sana. Sepatutnya ada satu lagi bot laju disitu. Bahkan tali yang mengikat bot juga terlerai. Bukan disebabkan terputus, melainkan ada seseorang yang menanggalkannya. 

Terus pandangan Tan Sri Raqib beralih ke arah Nathan yang berdiri disebelah.

"Raf ada dalam bilik ke tadi?" Entah mengapa, wajah anak sulungnya yang muncul di kepala sekarang.

"Rasanya dia dah balik tadi.  Katanya ada urgent. Kenapa?" Nathan tertanya-tanya. 

Tan Sri Raqib terdiam. Muka masih berkerut. Urgent? Dia tak rasa anak sulungnya sanggup redah lautan balik ke kampung itu dalam cuaca buruk begini. Lelaki itu sendiri boleh fikir yang nyawanya mungkin bakal tergadai ditelan badai. Melainkan, dia sanggup turun demi sesuatu yang lebih penting daripada segala-galanya.

Tetapi apa?

Atau siapa?

Continue Reading

You'll Also Like

8.1M 549K 72
Pemenang The Diamond Awward [The best storyline2020🏆, The top hero2020🏆,The best romance2020🏆,The top author2020🏆 AIN SURAYA, dia seorang isteri...
44.5K 2.2K 25
"Kita tak ditakdirkan untuk bersama" Status ; completed Start; september maybe? Author tak ingt😅 End ; 7/12/18 Season 2 : Mamat korea aku punya2 htt...
490 158 16
Rayyan Mikhail × Fiqa irissa Rayyan Mikhail seorang jejaka kacak dan lemah lembut,tidak pernah kasar dengan wanita tetapi ada seorang gadis yang san...
292K 31.9K 29
in which i found pure happiness in you. - forever, till death do us apart. [ highschool : au ] warning - lots of fluff, geram, butterflies, cringe...