Han Family

By smolbeanonaussieboi

185K 25.7K 58K

nak cakap awal-awal, ayat aku dalam ff ni berterabur sikit. tatabahasa, penjodoh bilangan semua ke laut. ༎ຶ‿༎... More

Intro + Intro Vid
Satu
Dua
Tiga
Empat
Lima
Enam
Tujuh
Lapan
Sembilan
Sepuluh
Sebelas
Dua belas
Tiga belas
Empat belas
Lima belas
Enam belas
Tujuh belas
Lapan belas
Sembilan belas
Dua puluh
Dua puluh satu
Dua puluh dua
Dua puluh tiga
Dua puluh empat
Dua puluh lima
Dua puluh enam
Dua puluh tujuh
Dua puluh lapan
Dua puluh sembilan
Tiga puluh
Tiga puluh satu
Tiga puluh dua
Tiga puluh tiga
Tiga puluh empat
Tiga puluh lima
Tiga puluh enam
Tiga puluh tujuh
Tiga puluh lapan
Tiga puluh sembilan
:(
𝒮𝓅ℯ𝒸𝒾𝒶𝓁 𝒞𝒽𝒶𝓅 : ℋ𝒶𝓁𝒾𝓂 𝒹𝒶𝓃 𝒰𝓂𝒶𝒾𝓇𝒶𝒽
Empat puluh
Empat puluh satu
Empat puluh dua
Empat puluh tiga
Empat puluh empat
Empat puluh lima
Empat puluh enam
Empat puluh tujuh
Keluarga Kim dan Keluarga Lee
Empat puluh lapan
Empat puluh sembilan
Lima puluh
Lima puluh satu
Lima puluh dua
Lima puluh tiga
Lima puluh empat
Lima puluh lima
Lima puluh enam
Lima puluh tujuh
𝒮𝓅ℯ𝒸𝒾𝒶𝓁 𝒞𝒽𝒶𝓅 : ℛℴ𝓈𝓁𝒾 𝒹𝒶𝓃 ℳ𝒶𝒾𝓂𝓊𝓃𝒶𝒽
Lima puluh lapan
Lima puluh sembilan
Enam puluh
Enam puluh satu
Enam puluh dua
Enam puluh tiga
Enam puluh empat
Enam puluh lima
Enam puluh enam
Enam puluh tujuh
Enam puluh lapan
Enam puluh sembilan
Tujuh puluh
Tujuh puluh satu
Tujuh puluh dua (+plan tak jadi)
Tujuh puluh tiga
Tujuh puluh empat
Tujuh puluh lima
Tujuh puluh enam
Tujuh puluh tujuh
Tujuh puluh lapan
Tujuh puluh sembilan
Lapan puluh
Lapan puluh satu
𝒮𝓅ℯ𝒸𝒾𝒶𝓁 𝒸𝒽𝒶𝓅: ℳ𝒶𝒽𝓂ℴ𝒹 𝒹𝒶𝓃 ℳ𝒾𝓈𝓃𝒶𝒽
Lapan puluh dua
Lapan puluh tiga
Lapan puluh empat
Lapan puluh lima
Lapan puluh enam
Lapan puluh tujuh
Lapan puluh lapan
Lapan puluh sembilan
Sembilan puluh
Sembilan puluh satu
Sembilan puluh dua
Sembilan puluh tiga
Sembilan puluh empat
Sembilan puluh lima
Sembilan puluh enam
Sembilan puluh tujuh
Sembilan puluh lapan
Sembilan puluh sembilan
Seratus
Seratus satu
Special Chap!
Seratus dua
Seratus tiga
Seratus empat
Seratus lima
Seratus enam
Seratus tujuh
Seratus lapan
𝚂𝚞𝚛𝚊𝚝 𝚝𝚎𝚛𝚊𝚔𝚑𝚒𝚛 𝚞𝚗𝚝𝚞𝚔 𝚍𝚒𝚊
Sebab HF hiatus
Seratus sembilan
Seratus sepuluh
Seratus sebelas
Seratus dua belas
Seratus tiga belas
Seratus empat belas
Seratus lima belas
Seratus enam belas
•••
Curious? Baca ni.
👻
Special Chapter

Seratus tujuh belas

684 117 58
By smolbeanonaussieboi

"Jadi ni buku asli yang puan cakap tu?"

Wanita bertudung hijau tua itu mengangguk.

"Simpanlah buku tu. Aku harap kau boleh jaga buku tu sebaik mungkin." katanya, secara tidak langsung memberi amanah kepada seorang gadis yang duduk di hadapannya.

"Insyaallah, saya akan jaga buku ni seperti yang puan mahukan." buku tersebut diletakkan di atas meja. Wajah wanita itu dipandang lama, raut sedihnya membuat gadis itu sedikit tertanya-tanya.

"Puan Khadijah, boleh saya jumpa dengan penulis manuskrip tu? Saya nak berkenalan dengan dia."

Khadijah memalingkan muka ke kanan, air matanya tiba-tiba mengalir.

"P-Puan?"

"Dia... dah tak ada." jawapan Khadijah membuat gadis bernama El itu terkejut. Itu sangat di luar sangkaannya. Dia bertandang ke rumah ini kerana Khadijah menuliskan alamat rumahnya di halaman terakhir manuskrip yang ia terima melalui e-mel.

Penulis muda yang baru beberapa tahun menceburkan diri dalam bidang penulisan online itu tertarik dengan manuskrip yang dikirimkan Khadijah. Dia berhasrat ingin menemui sang pengirim untuk mengambil inspirasi daripada manuskrip tersebut.

"Innalillahiwainnalillahirajiun, maaf saya tak tahu tentang tu." ucap El. Khadijah tersenyum kecil dengan sorot matanya yang kelihatan sayu.

"Dia bukan berasal dari keluarga yang bahagia."

Sebaris ayat itu mengundang kerutan di dahi lawan bicaranya. Siapakah gerangan yang dimaksudkan oleh Khadijah?

"Penulis sebenar cerita tu, Rizki." ujar Khadijah sebelum El sempat mengajukan soalan kepadanya.

"Hanya disebabkan duit, keluarga dia tak pernah bahagia. Ibu dan ayah dia kerap bertengkar, isu kecil selalu diperbesar-besarkan. Kalau emosi ayah dia tiba-tiba muncul, habis semua dia pukul tanpa belas kasihan." gambar seorang remaja lelaki yang sedang tersenyum itu dipeluk, melepaskan rindu yang masih menebal di dalam hati.

"Keluarga Riz susah, hidup diorang penuh dengan masalah hutang. Nak harapkan pertolongan daripada keluarga si ayah, masing-masing langsung tidak ingin hulurkan bantuan. Ibu dia pula membesar di rumah asuhan, tidak ada sesiapa yang boleh dia minta tolong." Khadijah memandang wajah El yang tampak terkejut. Dia menghela nafas, bukan setakat itu sahaja penderitaan yang Rizki lalui.

"Dek tekanan perasaan yang melampau, ayah Riz nekad bunuh diri. Riz orang pertama yang nampak ayah dia mati tergantung di ruang tamu." gadis itu beristighfar panjang. Watak Rosli yang tertulis di dalam manuskrip tu sangat berbeza jika dibandingkan dengan realiti.

Sanggup lelaki itu menamatkan hidupnya sendiri dan membiarkan isteri dan anak-anaknya dibebani dengan masalah hutang.

"Sehari selepas kematian si ayah, ibu Riz bawa dia dan adik dia pindah jauh dari rumah lama mereka. Esok paginya, bila mereka terbangun, ibu mereka dah tak ada kat situ lagi. Mulanya mereka fikir ibu mereka keluar cari makanan namun minit berganti minit, hari berganti hari, sosok si ibu tidak pernah kembali. Riz tahu si ibu dah tinggalkan mereka tapi Ayyan tak percaya, dia yakin ibu dia akan pulang. Hari-hari dia tunggu ibu dia kat depan rumah sampai mereka kena halau dari rumah tu sebab tak mampu bayar sewa."

Khadijah menunduk, keluhan dilepaskan lagi. Nasib abang dan adik itu sangat malang. Ibu dan ayahnya melarikan diri dari tanggungjawab mereka.

"Tapi kenapa?" tanya El.

"Riz pun tak tahu sebab ibu dia buat mereka macam tu. Dia kecewa. Tapi dia tak pernah benci ibu dan ayah dia. Katanya, ibu dan ayah dia buat dia kenal sisi gelap realiti kehidupan. Mereka jadikan Riz anak yang kuat."

"Macam mana puan boleh jumpa dengan arwah Riz?" tanya El, penasaran bagaimana remaja bernama Rizki itu boleh bertemu dengan wanita di hadapannya. Dia juga tertanya-tanya tentang keberadaan Rayyan, kanak-kanak polos yang mengharapkan kepulangan ibunya setiap masa.

"Masa tu musim sejuk, aku terjumpa Riz dah tak sedarkan diri kat atas jalan."

"Tak sedarkan diri?"

"Ya, dia kena langgar lari. Ramai yang nampak Riz kena langgar tapi tak ada seorang pun yang nak tolong dia selain aku. Semua jijik dengan keadaan Riz masa tu." ujar Khadijah. Hanya dia yang terburu-buru menelefon ambulans sementara orang lain hanya memandang dari jauh.

"Esoknya, dia meronta-ronta nak keluar dari hospital lepas dia tersedar. Dia kata Ayyan tengah tunggu dia kat taman. Adik dia perlukan dia sekarang."

Cerita itu terhenti, Khadijah terdiam agak lama sehingga suasana di situ menjadi hening.

"Apa... Apa yang terjadi lepas tu? Macam mana dengan keadaan Ayyan?" tanya El dengan berhati-hati, takut sekiranya soalan itu membuat hati Khadijah tergores.

"Ayyan meninggal. Dia terkena hipotermia malam tu." jawab Khadijah, El spontan menutup mulutnya. Sekali lagi dia dikejutkan dengan khabar yang tidak diduga.

"Teruk Riz menangis, dia meraung-raung panggil nama adik dia. Dia tak terima adik kesayangan dia mati disebabkan dia." dada Khadijah terasa sesak setiap kali mengingati betapa sedihnya keadaan Changbin ketika melihat jasad adiknya sudah pucat dan tidak bernyawa di dalam sebuah gelongsor.

Rizki hanya mahu meninggalkan adiknya sebentar untuk mencari sesuatu yang boleh menghangatkan mereka pada malam itu. Namun sayang, apa yang dirancangkan Rizki tidak berjalan mengikut kehendaknya.

"Mulanya Riz akan dihantar ke panti asuhan sementara sebab pihak polis tak dapat jejaki keberadaan ibu dia tapi aku buat keputusan untuk jadikan dia sebagai anak angkat. Riz dah tak ada sesiapa kat luar sana. Ibu dia tinggalkan dia. Tak ada sesiapa yang peduli dengan dia. Aku kasihan dengan dia. Aku tak nak dia menderita lagi, biarlah aku jadi orang terakhir yang ambil berat tentang dia."

Khadijah memandang wajah El.

"Sebelum ni kau mesti fikir Riz hidup dalam keluarga bahagia, kan?" El mengangguk, memang itu tanggapannya semasa membaca manuskrip tersebut. Cerita itu dipenuhi dengan babak-babak gembira walaupun diakhiri dengan penamat yang menyedihkan.

"Buku yang aku bagi kau tadi sebenarnya diari Riz. Dalam tu lah dia tulis cerita tentang Han Family. Dia selalu berharap keluarganya bahagia, dia selalu berharap dia ada ramai kawan yang ada di masa susah senangnya, dia selalu berharap hidupnya sentiasa gembira. Kalaupun ada hujan yang turun menimpa bumi, dia selalu berharap akan ada pelangi yang bakal muncul setelahnya. Apa yang tertulis dalam buku tu berlawanan dengan kisah nyata Riz." ujar Khadijah.

"Riz tak ada kawan kat sekolah?" pertanyaan itu dibalas dengan gelengan kepala.

"Kat sekolah, Riz selalu dibuli dan dihina. Anak pungut, anak haram, gemuk, hodoh, anak sial, itulah yang mereka gelarkan pada Riz. Mereka semua jahat dengan Riz tapi Riz sikit pun tak pernah mengadu fasal tu kat aku."

Khadijah adalah seorang usahawan, kadang-kala dia akan terlalu sibuk dengan perniagaannya sehingga tidak sempat mengurus Rizki dengan baik. Bahkan sebelum kematian Rizki, dia tidak tahu bahawa anak angkatnya sering menjadi mangsa buli di sekolah.

"Kau kenal dengan watak Diana, kan?" tanya Khadijah.

"Kenal, tu watak yang meninggal sebab barah otak. Kenapa dengan watak Diana tu?"

"Riz senasib dengan gadis malang tu." terbuntang mata El mendengarnya. Satu per satu ujian datang dalam hidup Rizki tanpa henti.

"Kesihatan Riz merosot, badan dia yang sempat berisi jadi kurus macam dulu. Bila dia sendirian, dia banyak habiskan masa dengan termenung dan tulis Han Family dalam diari. Tapi bila aku jumpa dia, dia selalu berlakon ceria. Macam nak yakinkan aku yang keadaan dia semakin membaik walaupun kenyataannya tak." ujar Khadijah.

"Setiap hari aku berdoa pada Allah agar sembuhkan penyakit Riz. Aku tak nak kehilangan Riz. Aku belum puas tengok Riz bahagia. Tapi..."

El melihat mata Khadijah berkaca-kaca, setitis air mata jatuh ke pipi.

"Riz tetap pergi tinggalkan aku." lirih Khadijah, dia menutup mulut menahan sebak. Lelaki yang dia sudah anggap seperti anaknya sendiri tidak berjaya diselamatkan. Dia pergi ketika sedang tidur di dalam biliknya sambil tersenyum.

"Riz sempat tulis surat untuk aku, sama macam watak Diana buat sebelum dia meninggal." sehelai surat diberikan kepada El. Satu per satu tulisan itu dibacanya.

'Ke hadapan ibu Khadijah,

Assalamualaikum, ibu. Ibu sihat? Riz harap ibu sentiasa sihat dan happy selalu. Jangan skip makan macam dulu tahu. Nanti Riz marah hehehe.... ><

Mungkin bila ibu baca surat ni Riz dah pergi bertemu dengan Pencipta kita. Maaf sebab Riz tak mampu lawan penyakit ni. Maaf sebab Riz selalu berlakon sihat depan ibu. Riz tak nak ibu risaukan Riz. Banyak benda yang lebih penting yang ibu kena buat selain risaukan Riz.

Ibu nak tahu sesuatu?

Dulu mummy selalu kata Riz anak yang kuat. Sebelum ni Riz tak pernah nangis depan mummy walaupun ayah selalu marah dan pukul Riz. Riz pernah janji kat diri sendiri yang Riz tak akan menangis.

Tapi sayangnya dah dua kali Riz mungkir janji Riz sendiri. Kali pertama, masa Ayyan meninggal disebabkan Riz. Kali kedua, masa Riz tulis surat ni. Riz gagal jadi anak yang kuat bila Riz tersedar yang Riz akan tinggalkan mummy dan ibu. Riz pun tak sanggup nak tinggalkan mummy dan ibu. Mummy dan ibu baik. Riz sayang mummy dan ibu sangat-sangat.

Riz cuba tulis surat ni tanpa menangis tapi Riz tak mampu. Maaf kalau surat ni terkena air mata Riz.

Riz tak sanggup bayangkan keadaan mummy kalau mummy tahu Riz dan Ayyan dah tak ada kat dunia ni lagi. Rizki tak sanggup tengok mummy menangis lagi. Cukuplah dulu mummy menangis setiap malam disebabkan ayah. Riz nak cari mummy tapi Riz tak mampu, kesihatan Riz tak mengizinkan.

Riz nak ucap terima kasih kat ibu.

Ibu lah wanita kedua selepas mummy yang ikhlas sayangkan Riz. Disebabkan ibu, Riz dapat rasakan kasih sayang seorang ibu lagi walaupun hanya sekejap. Tika yang lain jijik dengan pengemis hina macam Riz, ibu satu-satunya orang yang sudi terima Riz. Ibu bagaikan malaikat pelindung buat Riz di dunia ni. Riz terhutang budi dengan ibu. Kalau diberikan pilihan, Riz nak balas jasa ibu sebelum pergi tapi Riz tak boleh tentukan waktu ajal Riz sendiri. Maafkan Riz, ibu. Riz tak sempat nak balas segala kebaikan ibu.

Doktor kata Riz ada peluang untuk sembuh tapi Riz tak percaya langsung. Doktor bukan Tuhan nak menjangkakan panjang pendek hayat seseorang.

Kalau betul Riz ditakdirkan untuk pergi dulu, ibu relakan pemergian Riz tahu. Riz tak nak ibu menangis sebab Riz. Air mata ibu tak layak dibazirkan untuk Riz. Ni dah takdir Riz, cepat atau lambat Riz tetap kena tinggalkan semua yang ada dekat dunia ni.

Terima kasih sebab pernah hadir dalam hidup Riz. Ibu sangat-sangat bermakna untuk Riz. Maafkan Riz andainya Riz ada buat salah silap.

Riz sayang ibu.

Moga kita dipertemukan kembali di alam sana. Assalamualaikum, ibu.

Yang benar,
Rizki
anak mummy dan ibu <3'

El bangkit dan memeluk Khadijah dengan erat, membiarkan bajunya basah kerana terkena air mata wanita itu. Sedar tidak sedar dia turut ikut menangis.

"Saya yakin dia bahagia di sana, puan. Allah sayangkan Riz. Allah tak nak Riz menderita lebih lama. Dunia ni terlalu kejam untuk insan sebaik Riz."










𝐇𝐚𝐧 𝐅𝐚𝐦𝐢𝐥𝐲
𝒔𝒆𝒄𝒓𝒆𝒕 𝒆𝒏𝒅𝒊𝒏𝒈

𝙴𝚗𝚍..
January 06, 2023

Continue Reading

You'll Also Like

Mission By .

Fanfiction

183K 18.1K 70
『 PEMBERIAN MISI TELAH DITUTUP !! 』 Demi para isteri yang tercinta aka Carats, Seventeen sanggup melakukan sebuah misi yang bertentangan dengan apa y...
7.2K 916 47
『 graphic shop 』 • closed ©mei
13.9K 1.6K 29
Ada masalah yang sukar ditafsir oleh akal fikiran waras ? Seventeen paranormal Agency sedia membantu Sedia cukup duit yang kami letakkan , don't wo...
34.4K 2.6K 151
BoBoiBoy dan kawan-kawan menjalani hari yang biasa di stesen TAPOPS. Sehinggalah power sfera perentas dimensi Gigabot tiba. Gigabot: Urgh.... BoBoiBo...