Episod 25 🍃

4.2K 309 164
                                    

"JANGAN bergerak!" suara lantang seorang pegawai polis mematikan tindakan Zed serta merta. Hampir sahaja mata jarum yang mengandungi racun menyentuh kulit tangan Hud. Malahan, kejutan itu membuatkan jarum terlepas dari tangan Zed.

Kacau!

Strateginya malam itu jadi kacau dengan kehadiran seorang pegawai plis berpakaian santai dengan t-shirt putih di dalam dipadankan dengan hoodie berwarna hitam. Wajar sekali Zed terlepas pandang dek kerana pegawai polis bermata sepet itu tidak mengenakan seragam.

Perlahan-lahan, Zed berganjak lima langkah ke kanan sambil menyambar senjata yang tersisip di pinggangnya. Memberikan ruang yang luas kepada dirinya untuk beraksi. Dia merupakan seorang pembunuh upahan! Pasti ada lagi strategi lain yang boleh dilakukan jika strategi pertama tidak menjadi.

"Sekarang, kau pilih nyawa kau atau nyawa si bedebah ini!" jerkah Zed sambil mengacukan Glock ke tubuh Hud Aidan. Wajah tegas Ibrahim dipandang dengan pandangan yang sinis. Kalau Ibrahim mahu beraksi, dia juga akan mengikut rentak Ibrahim.

Melihat ugutan Zed, Ibrahim mengeluh berat. Jari yang sudah diletakkan di picu jadi longgar serta merta. Wajah Hud dan wajah Zed dipandang silih berganti. Intuisinya memang benar malam itu! Sesuatu akan berlaku pada sahabatnya dan sebab itu dia ke hospital usai sahaja mengerahkan tenaganya menguruskan kes berkaitan Hud Aidan.

"Apa yang kau nak daripada Hud sebenarnya?" soal Ibrahim. Cuba berkompromi dengan Zed yang nekad untuk membunuh sahabatnya.

Soalan Ibrahim membuatkan Zed tertawa sinis. Glock yang berada di tangan digenggam erat. Anak matanya tepat menikam anak mata Ibrahim yang berselirat dengan emarahan. Sesungguhnya, Zed mula dalam keadaan ingin bermain dengan emosi penghalangnya itu.

"Aku mahukan kematian dia. Kerja aku akan jadi mudah kalau dia mati.  Aku ada kerja lain selain memburu kematian Hud. Lagi pun, bukankah kematian dia akan memudahkan kau? Aku tahu... kau mahukan Afrina jadi milik kau. Dalam diam kau rasa Hud ni pesaing kau untuk dapatkan perempuan tu memandangkan Afrina sentiasa ada dengan Hud dibandingkan dengan kau. Jadi, aku sedang memudahkan pekerjaan kau Tuan Inspektor," jawab Zed. Nada suaranya kedengaran begitu sinis dan dingin di pendengaran Ibrahim sehingga membuatkan pemuda itu terpempan.

Ya, benar. Kadangkala Ibrahim  merasakan Hud sentiasa menjadi pesaingnya dalam diam. Walaupun hubungan Afrina dan Hud tidak semesra di antara dia dan Afrina namun Ibrahim masih merasakan bahawa ada sesuatu yang istimewa dalam hubungan tegang dua figura itu.

"Bingo! Kau dah tak mampu nak berkata sebab itu kebenarannya. Dahlah. Hentikan drama..."

"Kau jangan nak bermain dengan aku! Letakkan senjata kau sekarang dan lepaskan Hud!" bentak Ibrahim tak semena-mena. Bijak sungguh penjenayah di hadapannya ini bermain dengan emosinya. Ibrahim lantas membidik Glock ke arah Zed.

Dia perlu fokus!

Zed mendengus seraya menarik picu senjata. Dia tahu, air muka Ibrahim yang berubah keruh meyakinkan dirinya bahawa Ibrahim sudah terjerumus ke dalam jerat emosi. Lantas, Glock yang sudah dibidik ke arah sasaran dipandang sekilas lalu.

Bang!

Tak semena-mena, Ibrahim terundur ke belakang tatkala sasaran dikenakan pada bahunya. Alangkah terkejutnya Ibrahim tatkala Zed memanipulasinya dengan menyerangnya terlebih dahulu. Ibrahim mendesis kesakitan sambil menekup bahunya yang baru sahaja terbenam dengan peluru. Lantas, Zed meluru ke arah Ibrahim yang berdiri di muka pintu. Bersedia untuk melarikan diri.

"Jahanam!" jerkah Ibrahim sekuat hati lantas kakinya turut mengejar Zed. Kesakitan pada bahunya tidak diendahkan. Rintik-rintik peluh sudah mengalir ke pipinya dengan darah yang mengalir deras dari bahu kiri. Sesekali, Ibrahim mengetutkan dahinya menahan ngilu yang mencucuk lukanya.

KERANA AKU BUKAN DIA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now