Episod 21 🍃

4.4K 318 215
                                    

DUA hari berlalu begitu pantas sejak tragedi penculikan Hud dan Afrina yang masih belum berjaya dijejaki. Malahan, kejadian itu juga membuatkan Ibrahim yang mengetuai misi pencarian Hud dan Afrina semakin buntu. Pasukan Ibrahim bukan sahaja tidak mempunyai saksi kejadian malahan bukti yang boleh membawa mereka kepada bayangan tentang penculikan Hud dan Afrina juga tidak menemui titik jawapan.

Kehilangan mereka terlalu misteri bagi Ibrahim. Malahan, bersilih ganti Ibrahim memanggil semula suspek yang pernah menyerang Hud dahulu. Malangnya, mereka tidak mahu membuka mulut. Kadangkala terselit ketakutan di sebalik wajah mereka. Maka, dek kerana tiada pilihan lain Ibrahim terpaksa menyoal siasat orang terdekat Hud pula. Terutamanya Mirza dan Zanif yang mempunyai konflik dengan seorang Hud Aidan.

"Sekarang ni aku tak faham kenapa kau orang nak jadikan ahli keluarga Hud sebagai suspek. Ya, memang kita orang tak sehaluan tapi takkanlah sanggup nak aniaya keluarga sendiri!" tegas Zanif sambil menyilangkan tangannya di dada. Wajah Ibrahim yang duduk bertentangan dengannya di pandang silih berganti dengan wajah Lans Koperal Latif yang berdiri bersebelahan Ibrahim sambil memerhatikan riak wajah Zanif yang tegang.

"Relaks boleh? Aku tak mulakan soalan aku lagi kau dah nak melenting kenapa?" soal Ibrahim sambil mengamati wajah Zanif. Baginya di antara Zanif dan Mirza, Mirza lebih kelihatan tenang dan tidak membantah ketika dalam sesi soal siasat. Alibi yang diberikan oleh Mirza juga kukuh. Cuma satu, Mirza tak pernah lekang dari menuturkan kata-kata sinis yang seolah-olah mempersendakan Hud.

"Sebab aku tak ada masa nak menjawab soalan mengarut kau orang ni! Tu kerja kat ofis aku dah berlambak dan kau orang dah makan masa aku nak selesaikan kerja. Masa aku dah dekat dua jam terbuang semata-mata nak turutkan arahan daripada kau orang ni. Yelah nanti kalau aku tak turutkan tak pasal-pasal aku jadi suspek di atas kehilangan abang ipar aku tu!" ujar Zanif seraya memalingkan wajahnya ke cermin gelap yang berada di ruangan soal siasat itu. Senyuman sinis terukir di bibirnya seakan-akan mengejek kredibiliti pegawai polis yang berada di luar bilik. Dia tahu, dia sedang diperhatikan. Malahan, bila-bila masa sahaja dia boleh ditangkap jika mereka mengetahui penderaan domestik yang dilakukan ke atas Sherina.

"Macam tu ke Encik Zanif? Kerja kau lagi penting berbanding abang ipar kau yang dah berada dalam ancaman penjenayah?" soal Lans Koperal Latif.

"Aku baru jumpa dia lima bulan. Aku bukannya kenal sangat dengan Hud. Lagipun aku tak rasa keserasian melainkan ketegangan bila aku bercakap dengan dia. Mestilah kerja aku yang membawa keuntungan tu lagi penting berbanding Hud. Apa saja yang Hud boleh bagi aku? Harta? Huh! Selepas dia dibuang keluarga, bagi aku dia tak layak nak dapatkan harta pusaka arwah papa! Tu, adik dia Sherina tu yang lagi layak dapat harta lagi banyak berbanding dia," tegas Zanif dalam nada yang angkuh. Bergelegak panas dinding hatinya di kala dua orang pegawai polis itu mengujarkan soalan yang berbaur cabaran kepadanya.

Buat seketika, Lans Koperal Latif dan Inspektor Ibrahim saling berpandangan. Mereka sedikit terperanjat dengan jawapan yang diberikan oleh Zanif. Jelas, keluarga Hud ini seolah-olah tidak menyukai dengan kepulangan Hud Aidan. Bermula dengan siasatan terhadap Amelia, Mirza dan kini Zanif ketiga-tiga daripada mereka jelas menunjukkan ketidakpuasan mereka terhadap Hud Aidan. Tapi, masalahnya siapakah dalang utama di sebalik kejadian malang yang menimpa Hud selama lima bulan ini?

"Pada 20 haribulan lapan pada pukul 7 petang di manakah kau berada ketika itu?"

Soalan spontan Ibrahim yang ringkas itu membuatkan jantung Zanif serta merta berdebar kencang. Giginya sudah saling berlaga menahan geram. Tangan yang sedia digenggam sudah mencucuk tapak tangannya. Soalan itu benar-benar padu sehingga membuatkan Zanif merasakan dia seolah-olah masuk ke dalam perangkap dua pegawai polis itu. Mana mungkin dia mengatakan bahawa dia dan Khadijah sedang bersama setelah gadis itu menguruskan ibu mertuanya? Itulah peluang yang ada bila mana Sherina tidak berada di rumah.

KERANA AKU BUKAN DIA (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now