Bab 62

93 6 4
                                    

Sumayyah merenung wajah Jasmine yang sedang sedang termenung itu. Dia tidak tahu kenapa dia berasa sedih setiap kali dia melihat Jasmine dalam keadaan begitu.

"Min!"

Jasmine toleh.

"Kau kenapa ni? Rindu anak-anak kau ke?" Soal Sumayyah.

Jasmine angguk perlahan.

"Aku rindu anak-anak aku, aku rindu suami aku. Aku rindu semua."

"Tapi, suami kau kan ada dekat sini?"

Jasmine tersenyum nipis.

"Tak sama, Su. Dia memang ada tapi, aku tak dapat tengok senyuman dia, aku tak dapat dengar suara dia dan aku tak dapat tengok mata dia. Aku rindu semua tu, Su. Hampir tiga tahun aku tunggu semua tu."

Sumayyah duduk di sisi Jasmine sambil menggosok bahu Jasmine perlahan.

"Inshaa Allah, Hazrin akan sedar. Kita doa je yang baik-baik."

"Kalau dia tak bangun macam mana, Su?" Soal Jasmine.

"Min, soalan apa kau tanya ni? Kau jangan la macam ni. Kata-kata ni satu doa tahu? Jangan la cakap macam tu."

"Aku takut, Su. Aku takut dia takkan bangun lagi. Aku takut dia tinggalkan aku. Aku belum sedia, Su."

Sumayyah terdiam seketika.

"Min, aku faham apa yang kau rasa. Tapi macam ni la, apa kata kau letak diri kau dalam diri Hazrin masa kau koma dulu. Min, aku ada dengan dia sepanjang lima tahun kau koma dan aku tahu dia sangat la kuat dan positif orangnya. Kau tahu apa dia buat?"

Jasmine geleng.

"Hari-hari dia duduk sebelah katil kau, dia baca Al Quran, dia baca yassin, dia solat sebelah katil kau. Bila dia kena pergi kerja, dia pesan kat aku suruh jaga kau sebab dia kata dia tak nak kau ditinggal seorang-seorang. Aku ikut pesan dia, Min. Aku tak tinggalkan wad kau dan aku bergilir-gilir jaga kau dengan adik. Hazrin pun ada pesan kat adik suruh jaga kau dengan aku." Sumayyah gelak.

Jasmine kerut dahi.

"Aku pun tak tahu kenapa dia suruh adik jaga aku sekali. Mungkin masa tu dia dah restu hubungan aku dengan Hazriq." Sumayyah tersenyum.

Jasmine ikut tersenyum.

"Kau tahu la kan, adik kan nakal? Dia ikut je apa yang abang dia suruh. Dia jaga aku, weh. Macam dia pulak yang lebih tua. Berbalik pada Hazrin, dia tak pernah mengalah untuk tunggu kau. Dia cakap kat aku, kalau kita sentiasa fikir positif, maka yang datang tu, inshaa Allah positif jugak. Dan kalau kita asyik fikir negatif, tak mustahil dia akan jadi negatif kan?"

Jasmine angguk.

"Kata-kata tu aku selalu ingat dalam kepala aku, Min. Kata-kata tu datang dari Hazrin, suami kau. Jadi, aku rasa kau kena fikir positif. Min, masa kau koma, dia tahu kau tengah berjuang untuk lawan sakit kau. Sekarang ni, kau fikir la benda yang sama. Hazrin tengah berjuang untuk lawan sakit dia. Kau dan kita semua kena bagi dia sikit masa lagi. Dia nak balik pada kita semua, Min. Itu je yang kau kena fikir. Jangan fikir la yang tak patut kau fikir. Ea?"

Jasmine memegang tangan Sumayyah.

"Thanks, Su. Thanks sebab kau selalu ada untuk aku. Aku bersyukur sangat dapat kawan macam kau, macam Fa, macam Rose. Korang semua baik sangat. Aku terharu la dapat kawan macam korang. Thanks!"

"Small matter la. Eh, haah. Cakap pasal Rose, semalam dia ada call aku tahu?"

"Kenapa?"

Seharum Bunga JasmineWhere stories live. Discover now