Bab 57

69 2 2
                                    

Hari berganti hari, bulan berganti bulan dan kini genap la setahun sejak kehilangan pesawat AZ 232. Pesawat itu masih belum ditemui sehingga detik ini. Tidak diketahui ke mana hilangnya pesawat itu. Nasib anak kapal dan penumpang juga tidak dapat dikenal pasti sama ada masih hidup ataupun sudah tiada.

Jasmine duduk berteleku seorang diri di atas sejadah di dalam biliknya dengan pandangan yang kosong. Dia menadah tangan berdoa kepada Yang Esa. Air matanya kembali mengalir setelah setahun lamanya mengering.

"Hazrin, saya akan sentiasa tunggu awak macam mana awak tunggu saya selama lima tahun. Saya akan tunggu awak walaupun kemungkinan awak akan balik tu tipis. Saya tetap akan tunggu awak, Hazrin. Saya rindu awak!"

"Mama!" Terdengar suara halus di muka pintu.

Jasmine menoleh. Kelihatan kedua kembar di pintu bilik. Perlahan-lahan keduanya berjalan ke arah mama mereka. Tubuh mama mereka dipeluk erat. Anak itu sudah masuk usia enam tahun. Jadi, mereka pasti sudah mengerti serba sedikit.

"Mama jangan sedih ya? Hawa dengan abang ada dekat sini dengan mama!" Ucap Hawa.

Semakin sendu yang dirasakan Jasmine saat ini. Di saat Hawa menerima dirinya, Hazrin pula tiada di sini. Jasmine membalas pelukan anak-anaknya itu. Mereka la kekuatannya.

"Mama tak sedih la, sayang. Mama cuma rindu papa, rindu sangat!"

"Kitorang pun rindu papa. Papa memang takkan balik lagi ke mama?" Soalan Adam untuk yang entah ke berapa kali tidak pernah mendapat jawapan pasti dari Jasmine.

"Mama tak tahu la, sayang. Kita sama-sama doakan papa ya?"

Adam dan Hawa mengangguk.

*****

NAUFAL DAN NIK melihat wajah Ariff yang baru saja sampai dari London itu. Ariff itu merupakan sahabat mereka juga yang belajar di London dan terus menetap di sana.

"Kenapa kau tiba-tiba balik?" Soal Naufal.

"Aku baru tahu cerita pasal Rin, sumpah aku baru tahu." Jawab Ariff.

Naufal dan Nik terdiam seketika.

"Setahun dah, Rif. Kau baru tahu?" Ujar Naufal.

"Kenapa korang tak bagitahu aku?"

"Kitorang tengah serabut fikir pasal Rin. Kitorang langsung tak terfikir nak bagitahu kau. Sorry, Rif!" Ucap Nik.

"Tak apa. Isteri dia macam mana?"

Naufal dan Nik menghembus nafas perlahan bila Ariff bertanya perihal isteri Hazrin.

"Kenapa? Korang memang tak nak share dengan aku ke?"

"Kau just imagine isteri kau dalam situasi Hazrin, macam la tu apa yang isteri Rin rasa." Jawab Naufal.

Nik hanya mengangguk mengiakan.

🌸🌸🌸

JASMINE melihat sekelilingnya yang kelihatan putih seperti diselaputi kabus itu. Dia cam tempat ini. Ini taman rahsia yang pernah dibawa Hazrin dulu. Tapi, kenapa dia ada di sini? Macam mana dia boleh berada di sini?

"Sayang!"

Jasmine pantas menoleh bila terdengar suara yang sangat dikenalinya itu. Dia tersenyum melihat wajah Hazrin. Dia ingin berlari mendapatkan suaminya itu tetapi, langkahnya seakan terkunci di situ. Kenapa dengan kaki aku ni?

"Hazrin, kenapa kaki saya tak boleh bergerak?" Soal Jasmine.

"Awak buat apa dekat sini?" Lain pula yang dibalas Hazrin.

Seharum Bunga JasmineWhere stories live. Discover now