44 - W A R D E D 💉

4.7K 165 25
                                    

P R E S E N T ;

~ H a t i U n t u k C i k g u ~

♡♡♡

SURAH MARYAM tekun dibaca oleh Thaqief buat isterinya yang sedang baring di atas katil hospital itu, terbit rasa kasihan terhadap Syafina yang menahan kekejangan perut dari tadi. Isterinya itu masih belum boleh melahirkan, jalan bukaan baru 5 cm. Selesai saja surah dibaca, wajah pucat Syafina ditatap.

"Sayang?" panggilnya, Syafina tersenyum tipis.

"Ok?" soalnya pula, isterinya itu hanya mengangguk perlahan.

"Fina nak air boleh?"

"Oh, sekejap ea" segelas air dihulur kepada Syafina, isterinya itu menelan beberapa teguk.

"Abang tahu Fina kuat, kita hadap sama-sama ok?" pujuk Thaqief, tangan isterinya diusap lembut. Syafina tersenyum tipis, kuranglah juga rasa takutnya jika Thaqief di sisi.

"Abang dah call yang lain?"

"Dah, ibu ayah semua on the way. Terkejut diorang dapat tahu Fina nak bersalin, terus flight over" jawab Thaqief, Syafina tersenyum tipis.

"Abang Fina nak mintak ampun atas semua salah silap Fina, maafkan Fina kalau Fina banyak buat abang-"

"Shhh... Abang tak nak dengar, Fina seorang isteri yang baik. Fina tak ada salah pun dengan abang, Fina jalankan tanggungjawab Fina dengan baik sangat. Sekarang ni, abang nak Fina tenangkan fikiran ok? Jangan fikir benda yang tak elok, kita doa yang baik-baik je ye sayang" pujuk Thaqief, Syafina tersenyum. Wajah suaminya itu ditatap lama, bagaimana lah jika dia meninggalkan suaminya. Mampukah lelaki itu meneruskan hidup tanpanya? Thaqief menjongket kening.

"Kenapa tengok abang macam tu?" soal Thaqief, Syafina masih dengan senyuman tipis.

"Kalau Fina tak ada nanti, abang boleh hidup tanpa Fina kan?" soalan Syafina mengundang debaran di dalam hati suaminya.

"Fina memang dah plan nak tinggalkan abang ke?" Thaqief berkerut dahi, sungguh dia tidak gemar Syafina membahaskan hal itu.

"Abang ajal dan maut di tangan Tuhan kan? Siapa kita nak lawan takdir kalau dah tertulis Fina pergi dulu" jawab Syafina lembut, Thaqief menggeleng.

"Fina tak boleh tinggal abang, Fina kena kuat untuk rumah tangga kita, kuat untuk anak kita. Tolonglah jangan merepek lagi, abang tak nak Fina fikir macam tu. Abang sayang Fina, abang nak kita jaga anak kita sama-sama" pesan Thaqief, takut dia dibuatnya.

"Ok Fina faham cuma apa yang Fina nak pesan sekarang ni, abang jaga diri. Kalau ditakdirkan Allah ambil nyawa Fina waktu lahirkan baby kita nanti, Fina izinkan abang cari pengganti Fina untuk anak kita. Fina amanahkan abang untuk cari perempuan yang boleh jaga abang, jaga anak kita. Ye?" lembut tutur kata Syafina memujuk, redup pandangannya menatap wajah suaminya itu.

Thaqief pula diam, lama dia menatap mata Syafina sambil memikirkan setiap kata-kata isterinya itu. Sungguh Syafina membuatnya tidak keruan, hatinya semakin lama semakin bimbang jika kehilangan wanita yang paling dicintai itu. Air liurnya ditelan, dia mengeluh perlahan seraya tangan Syafina diraih.

"Abang janji, abang akan jaga anak kita dengan baik. Tapi Fina pun kena janji dengan abang untuk kuat, abang yakin Fina mampu hadap semua ni. Abang merayu sangat, jangan tinggalkan abang. Tak ada lagi perempuan yang sama macam Fina, bidadari abang terlalu istimewa untuk abang ganti dengan yang lain. Fina kuat, abang tahu Fina kuat" ujar Thaqief, bertakung juga matanya memikirkan Syafina saat itu. Syafina hanya tersenyum tipis, tidak tahu mengapa hatinya gundah.

Hati Untuk Cikgu Where stories live. Discover now