Dua puluh satu

6.2K 555 42
                                    

Terkedek-kedek Umairah menapak mengikut langkah Haris yang lebih besar. Haris menekan kunci keretanya sebelum selamba membuka pintu kereta untuk Umairah.

"Terima kasih Bang Long." Umairah menghadiahkan senyumnya untuk Haris sebelum menapak masuk ke dalam perut kereta. Haris membalas senyumnya sebelum menutup pintu kereta dan beralih ke arah tempat pemandu.

"Seatbelt, done?" Haris bertanya lembut. Umairah mengangguk perlahan. Puas hati dengan jawapan Umairah, enjin kereta dihidupkan dan kereta akhirnya meluncur di atas jalan raya. Haris memandu tenang. Sekali-sekala Umairah sempat mengerling Haris yang berada di sebelahnya. Rasa agak janggal.

"Rasa janggal?" Setelah hampir lima minit suasana dalam kereta itu senyap, suara Haris bergema sekaligus mengejutkan Umairah yang sedang merenyngnya. Segera Umairah memandang ke hadapan sambil membetulkan tudungnya.

"Sorry." Pinta Haris tiba-tiba.

"Kenapa sorry Bang Long?"

"Mesti Maira rasa janggal kan? Kita mana pernah macam ni." Haris menggaru kepalanya yang tidak gatal. Umairah menyengih. Kepalanya diangguk perlahan. Mengakui kejanggalan yang dirasai sekarang.

"Rasa janggal sikit. Maira mana pernah keluar dengan Bang Long. Selalunya dengan Bang Ngah dengan Bang Cik je. Dengan Bang Long tak sempat sangat. Maira baru sekolah rendah, Bang Long dah sekolah menengah, asrama penuh pulak tu." Luah Umairah selamba. Haris ketawa kecil. Jejaka itu menganggukkan kepalanya, faham dengan kata-kata yang terluah dari mulut Umairah.

"Tahu tak dulu-dulu, Bang Long yang selalu jaga Maira?"

"Eh?" Umairah kerutkan keningnya.

"Bang Long dulu nak sangat adik perempuan. Tapi yang keluarnya Bang Ngah. Lepas Bang Ngah, Bang Cik pulak. Paling tak boleh blah, jiran sebelah rumah pun semua lelaki." Haris jeda seketika. Dibibirnya masih lagi terukir senyuman yang paling manis.

"Masa maira di lahirkan, Bang Long umur 8 tahun. Dah sekolah dah pun. Haa masa tu, memang hari-hari Bang Long jenguk Maira. Excited gila sebab ada baby girl."

"Lah jiran lain takde baby girl ke?" Celah Umairah tiba-tiba.

"Mana rapat dengan orang lain. Bang Long dulu selalu kena tinggal kat rumah Maira. Ibu yang jagakan Bang Long masa Ibu dengan ayah Bang Long outstation. Okay sambung-- Bang Long yang selalu buat susu untuk Maira, dukung Maira, memang Bang Long ada dari Maira kecik sampailah Maira besar sikit. Masa tu dah reti main dengan orang lain, dan masa tu Bang Long dah sibuk dengan belajar. Rasanya UPSR kot. Haih. Rindu masa kecik-kecik dulu. Sekarang nak rapat dengan Maira pun rasa janggal." Haris menoleh ke arah Umairah yang sedang merenung tepat ke arahnya. Senyumnya langsung tidak pudar. Umairah juga mengukir senyumnya. Matanya mula berkaca-kaca. Hatinya tersentuh.

"Thank you Bang Long. Terharu." Haris ketawa kecil. Tisu yang berada berdekatan diambil dan dihulurkan kepada Umairah.

"Bang Long nak Maira tahu-- dulu, sekarang dan selamanya, you are always adik Bang Long. If someone hurt you, Bang Long and the gang akan ada untuk protect Maira. Maira is our princess." Balas Haris sambil mengenyitkan matanya. Umairah mengangguk faham. Walaupun tiada sebarang pertalian darah, sampai tahap ini mereka menyayanginya. Childhood friends is the best!

Sepet Ikat Tepi! ✔️Where stories live. Discover now