أحببناها مريمية(٤)

10.7K 334 69
                                    


ومن دون شعور قامت مريم بفتح صفحته الشخصيه وبدأت في البحث بها وكلما تعمقت كلما ازدادت ابتسامتها اتساعًا وقلبها يخفق لا إراديًا منها ..

وبينما هي على هذه الحال ضغطت دون قصد على الإعجاب  بإحدى منشوراته .. قامت بمحوه على الفور وأغلقت الجهاز سريعًا وهي تتحرك بارتباك وكأن هناك من أمسك بها بجرم مشهود ..
حاولت أن تهدئ من أنفاسها الثائره .. أغمضت عينيها بقوه وأخذت شهيقًا عميقًا قبل أن تخرج من الغرفة وهي تؤنب نفسها .. لما فعلت ذلك ؟.. منذ متى وهي تدخل إلى إيميلات الرجال ؟.. كيف أخذها الفضول إلى هذا الحد ؟.. ماذا إن كان قد رأي ذاك الإعجاب ؟.. كان يدور بعقلها جميع تلك الأسئلة في آن واحد ..

بينما في الجهة الأخرى كان جود جالسًا يتحدث إلى أحد عملائه عبر حسابه الشخصي حينما أتاه إشعار من أحد الإيميلات باسم " مريم الشوادفي " .. عقد حاجبيه في محاوله لتذكر ذلك الإسم .. يشعر أنه سمع باسم الشوادفي من قبل .. ولكن من تكون تلك الـ مريم ؟ ..
أنهى حديثه مع العميل سريعًا ثم قام بفتح صفحتها الشخصية وبدأ يبحث بداخلها ..

إنها فتاة غريبه حقًا .. ما كل هذه الدواوين التي تملأ صفحتها !

لفت إنتباهه إحدى تلك الدواوين .. ولا يعلم لما استوقفه ذلك بالتحديد ..
لقد كان نصه كالتالي ..

" مطلوب حبيب ✍️❤️
مش شرط يبقى الماضى إيه 🤔
أنا عايزة حد أسند عليه 👫
ويكون وطن و يكون دفا 👍
و يكون طريق 🚸
ينفع يكون أقرب صديق👌
يكون حنان ويكون أمان 💏 آخر أمل 🕊
آخر وسيله للحياة من غير وجع 😰
من غير ضياع 💔
من غير دموع وقت الوداع 😭
و يكون كيان 👌
ويكونلى حُضن و بيت وإيد ✋
ينفع يكون ابنى الوحيد 👶
ويكون مكان 🏡
دايما بروحه فـ وحدتى 💏
و يكون طَموح 👍
أنا نص قلب و نص عقل و نص روح 😢
محتاجه حد أكمّله و اكمل معاه 👌
محتاجه حد يحلي في عنيا الحياه 👁️😀
محتاجه حد يكون " أنا " 👌
يقسم معايا الدندنه 🎶 🎼 🎹 🎺 🎤
يقسم معايا الصبح ☀
و النوم والكسل 😴
ميكونش نقطة ضعف 😩😖
أو سم فـ عسل 🍯
يشاركنى في دموع الفرح 😂😍
ضحك العزا 😌
و الصمت و الخوف و البكا 😷😱😰
و الاحتياج والنرفزه 😡
محتاجه حد إن سبته أنا يقول مش هسيب 👫
مطلوب حبيب ميقومش بس بدور حبيب 👌

#ديوان_زي_الأفلام_للشاعر_محمد_ابراهيم

لا يعلم سر تلك الإبتسامة التي ارتسمت فوق ثغره .. وأيضًا لا يعلم سبب اتساعها حينما قرأ أيضا ذاك المنشور الذي يسبقه مباشرة .. والذي كانت حروفه هي
" بتمناه محمدي 💚 .. يرفعني لفوووق😇 .. ياخد بإيدي للجنه والصلاح والهدايه❤️ .. بتمناه محمدي💚 .. نبدأ حياتنا بعمرة عند بيت الله الحرام 🕋.. بتمناه محمدي💚 .. يقدر حبي للأكل ويعرف إني لما بزعل باكل ولما بفرح باكل ولما ببقي فاضيه باكل ولو مشغوله برضو باكل عشان أسلِّي نفسي 😂 بتمناه محمدي💚 .. يبقي عارف إني مش عايزه شبكه ومهر وزيطه وهيصه✋ .. أنا عايزة بس دُف يلاغي صوته وهو بيغنيلي ( وانتي معايا الدنيا أحلي ) 👩‍❤️‍👨 .. بتمناه محمدي💚 .. كل ما يزعلني يصالحني بروايه أو ديوان أو كتاب جديد لإنه عارف إني بعشق الكتب📖📚 .. بتمناه محمدي💚 .. مينساش حبي للأكل 😂 .. بتمناه محمدي 💚 لما يشوفني مقصره مع رب العباد يعاتبني ويفضل جنبي لحد ما يرجعني لطريق الصواب😇👩‍❤️‍👨 .. بتمناه محمدي 💚 .. يتفاهم معايا ديمًا بهدوء ونحل مشاكلنا مع بعض بدون طرف تالت مهما كانت قرابة الطرف ده لينا 👌.. بتمناه محمدي💚 مينساش إني بحب الأكل 😂 .. بتمناه محمدي 💚 يشاركني تفاهتي ويقرالي كل ليلة قصه جديده عشان أنا بحب الاستماع للقصص 😍 بتمناه محمدي 💚 .. يقرأ البوست ده لنهايته بكل صبر وحب وشغف إنه يعرف إيه اللي بتمناه فيه 😇❤️
بتمناه محمدي 💚

أحببناها مريمية   ( ٣ أجزاء ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن