🔥Back to Past🔥

474 26 0
                                    

Heaven betul ye Farhana hari ni. Escape plan betul.

Hari ni secara mandat jugak la dia bagi Sue yang buka butik sebab malam tadi dia dah stay up lambat gila, sampai pukul 12 dekat butik. Sebab Sue dah ada kunci pendua. Dan Sue dah naik pangkat dan naik gaji sebab dia dah secara resminya telah menjadi manager butik tu. So hari ni Nana rileks gila dekat rumah masak breakfast minum Min Cha, yang Fazura duta tu.

Dan alhamdulillah butik 'Rayna' dah secara rasminya telah bertapak selama 3 tahun dan masih kukuh. Hasil support dari Datin Mona, Datin Faridah, Datin Sally dan beberapa artis Malaya, alhamdulillah berjaya juga butik Rayna menempah nama. Tak sia-sia dia ambil kursus fashion design 4 tahun lalu.

4 tahun lalu. Yang mana kebanyakan orang menentangnya. Dan memandang serong kepada Farhana. Duduk dekat kampung tu memang tak senang duduk segala housewives sekalian. Sebab apa?

Bayangkan seorang janda duduk sebelah rumah anda.

Dan bayangkan anda ni seorang isteri yang insecure. Ha, begitulah.

Bila dia dekat kampung, macam-macam fitnah dan tohmahan yang Nana terpaksa terima. So what kalau dia menjanda? Takkan nak rebut segala laki yang ada dekat kampung tu? Ya Allah, masing-masing! Insecure betul!

Sepatutnya daripada diorang dok menjaja mulut sana-sini, baiklah diorang jaga perut dan jaga hati laki dorang.

Dok jaja mulut sana sini buat apa?

Itu pun sebab Nana terpaksa jual nasi lemak, buka gerai tolong mak dekat kampung, so macam-macam soalan dia terima.

Nana tergelak. Sebab? Dulu dia gemuk tau. Dan gelap nak mati. Grooming zero! Dan itupun wanita kampung insecure lagi tu. Atas sebab dia ni janda.

Lepas tu, dia mula grooming sikit demi sikit, bukan sebab nak ngorat laki orang. No! Tapi sebab dia rasa yang dia perlu bangkit daripada zaman jahiliah. Haha. Jahiliah lah.

Dah lah menjanda. Gemuk sebab duduk rumah tak buat apa, tunggu laki balik bawak duit. Lepas tu tak grooming ke apa sebab duit laki dia bawak balik cukup-cukup makan pakai je. Anak pun tak ada lagi. Dan jangan persoalkan kenapa rezeki Allah tak bagi anak lagi ke apa. Jangan! Jangan sentuh pun soal tu!

Okay. Then dia masuk kelas grooming, dan turn out yang conduct one session dengan dia dulu tu adalah seorang fashion designer. So dia sangat-sangat berminat dengan cara orang tu.

Last-last dia dapat free personal consultation daripada kakak tu, so Nana ended up belajar from zero daripada kakak tu. Sikit je sebelum Kak Nadine pindah oversea atas urusan kerja. Ya lah! Siapa yang tak nak kalau big offer datang dan salary 2,3,4 kali much more higher than here?

But Kak Nadine dan Nana masih contact since after. Nana anggap Kak Nadine tu ibarat kakak yang dia tak pernah ada. Ya lah! Dia dengan kakak sendiri pun macam apa kan.

Kak Nadine suggested dia ambik sijil betul-betul dalam fashion design dan kalau betul-betul hendak bekerja dalam bidang ini, dia kena siap sedia untuk bekerja di bawah orang, tahan segala makian dugaan cabaran dan sebagainya, kemudian buka butik sendiri.

Kak Nadine mentornya. Dan kakak itu sudah menempa nama sekarang di negara orang. Dan dia sangat-sangat tumpang gembira dengan kejayaan kakaknya itu.

Deringan lagu Tok Ti menghapuskan segala bayangan lalu pergi.

"Assalam..."

"Akak!" Sue memotong salamnya sebelum habis dia memberi salam.

"Ya Allah, salam ke mana apa...kenapa?"

"Ex akak datang. Dia buat kacau..."

"Ex mana ni? Ex yang Sabah tu ke atau semenanjung?" Serius ni. Ex boyfriend mana satu ni? Lama juga Nana termenung memikirkan di situ.

"Akak! Tak ada masa buat lawak ni. Datin Mona datang ni tiba-tiba. Dan ex husband akak tu buat onar. Baik akak datang cepat!"

Sarapan tak habis lagi. Bukan. Tak sentuh lagi pun. Sebab dok termenungkan kisah lama kan tadi kan. Aduhai! Apasal dengan Qays ni? Tak habis lagi ke mamat tu dengan dendam dia? Apa dia nak lagi?

Laju Nana bersiap. Nasib baik dah mandi.

Darah Muda ✅Where stories live. Discover now